جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


روباتی برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان

“برنامه‌نویسی” یکی از علوم حوزه آی‌تی است که ارتباط مستقیمی با صنایع مدرن امروزی دارد. در حقیقت “میان‌افزارها” هستند که ارتباط میان ماشین و انسان را برقرار می‌کنند. این جایگاه ایجاب می‌کند که آموزش برنامه‌نویسی را در تمامی حوزه‌ها مد نظر قرار داد و بهترین راهکار، آموزش آن به افراد از سنین پایین است. امروزه در بیشتر کشورها آموزش برنامه‌نویسی به کودکان دنبال می‌شود و به تازگی گروهی از محققان رباتیک موسسه وایز دانشگاه هاروارد آمریکا ربات شش ضلعی به نام روت (Root) را برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان تولید کرده‌اند. روت طراحی شده تا روی تخته وایت‌برد حرکت کرده و با توجه به دستورهایی که دریافت می‌کند، به خط‌کشی یا پاک کردن خطوط بپردازد.

روباتی برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان


روبات روت از دو رابط کاربری متفاوت بهره می‌برد؛ یکی از این رابط‌ها بسیار ساده بوده و به کودکان امکان می‌دهد تا با کشیدن دست خود روی سطح تبلت، به ربات دستور حرکت در جهت موردنظر را بدهند. این قابلیت کمک می‌کند تا حتی کودکان کم سن و سال نیز بتوانند نقاشی کشیده و سپس آن را پاک کنند. رابط کاربری دوم پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر بوده و دارای یک رابط متنی برای دادن دستورها به ربات است. روت می‌تواند در همان لحظه‌ای که کد نوشته شده و دستور وارد می‌شود، تأثیر آن را به کودک نشان بدهد. این موضوع به درک بهتر کودک و علاقه‌مند کردن او به برنامه‌نویسی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

محققان می‌گویند: “ما در دنیای دیجیتالی زندگی می‌کنیم؛ اما مدرسه‌ها برنامه‌نویسی را آموزش نمی‌دهند. آمریکا به برنامه نویسان رایانه‌ای برای انجام رقابت نیاز دارند. 71 درصد شغل‌های جدید ایجاد شده در زمینه‌های علم، فناوری مهندسی و ریاضیات (STEM) در آینده‌ی نزدیک به برنامه‌نویسی وابسته خواهند شد. اگر ما بتوانیم این مشکل را حل کنیم، قدم بزرگی را برای پیشرفت کشور خود برداشته‌ایم.” محققان هاروارد قصد دارند در صورت امکان، روبات روت را وارد کلاس‌های درس کرده و آن را در برنامه‌ درسی کودکان قرار دهند.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *