جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


رقبای جدید اندروید و iOS

ماه گذشته کمیسیون اروپا گزارشی در خصوص نقض قانون رقابت سالم توسط گوگل منتشر کرد و از برنامه خود برای درنظر گرفتن جریمه 3 میلیارددلاری برای این شرکت خبر داد اما به‌نظر می‌رسد تنها اروپا قربانی سیاست‌های انحصارطلبانه گوگل نبوده و روسیه نیز معتقد است گوگل و دیگر شرکت‌های آمریکایی، از جایگاه و نفوذ خود در بازار، به‌منظور از بین بردن رقابت سالم سواستفاده کرده‌اند.

رقبای جدید اندروید و iOS

با این تفاسیر، این کشور برنامه ریزی ویژه‌‌ای را برای توسعه سیستم‌عامل جدید ویژه دستگاه‌های همراه در دستور کار قرارداده که می‌تواند رقیبی قدرتمند را در برابر اندروید، iOS و حتی ویندوز موبایل قراردهد.

این در حالی است که نیکولای نیکیفوروف وزیر ارتباطات روسیه نیز ماه گذشته توییتی در خصوص فراهم شدن مقدمات لازم به‌منظور طراحی سیستم‌عامل جدید دستگاه‌های همراه توسط شرکت روسی Open Mobile Platform منتشر کرده بود. از همین رو، شرکت یادشده نیز مراحل استخدام توسعه‌دهندگان، محققان و مهندسان امنیتی بازار دستگاه‌های الکترونیکی همراه را در دستور کار قرار داده است.

آن‌طور که از شواهد امر پیداست، Open Mobile Platform در حال توسعه سیستم‌عامل ویژه‌ای برپایه لینوکس است که نگرانی‌های شرکت‌های بزرگ و افراد حساس به نکات امنیتی و حریم خصوصی را به‌طور کامل مرتفع خواهد کرد.

این سیستم‌عامل برپایه Sailfish OS، محصول توسعه یافته توسط شرکت Jolla طراحی و عرضه خواهد شد. Jolla از  مجموعه مهندسان سابق شرکت نوکیا تشکیل شده که در حال حاضر در هنگ‌کنگ فعالیت می‌کنند.

به گفته نیکیفوروف، روسیه با دیگر اعضای BRICS شامل برزیل، هند، چین و آفریفای جنوبی توافق کرده تا توسعه این سیستم‌عامل جدید را به عنوان راهکاری برای پایان بخشیدن به سلطه محصولات نرم‌افزاری آمریکا نظیر ویندوز مایکروسافت، اندروید گوگل و iOS شرکت اپل در راس سیاست‌های نرم‌افزاری خود قراردهد.

علاوه بر این، روسیه تلاش به‌منظور توسعه نسخه شخصی‌سازی شده از سیستم‌عامل تایزن را با هدف به‌کارگیری در گوشی‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و حتی دستگاه‌های فعال در اکوسیستم اینترنت اشیا مدنظر خواهد داشت. در همین راستا، نیکیفوروف از برنامه دولت برای استخدام توسعه‌دهندگان بومی در جهت بازنویسی نرم‌افزارهای محبوب اندروید و iOS برای سیستم‌عامل‌های تایزن و Sailfish خبر داده است. او حتی به این امر اصرار دارد که دستگاه‌های الکترونیکی تایزنی به‌زودی به‌صورت گسترده در کشور روسیه در دسترس قرار خواهند گرفت.

سیاست‌های جدید روسیه در حالی به مرحله اجرا درخواهد آمد که چین نیز سیستم‌عامل جدید خود ویژه رایانه‌های شخصی را با عنوان NeoKylin به بازار عرضه کرده است. این سیستم‌عامل در حال حاضر روی 40 تا 50 درصد از دستگاه‌های الکترونیکی تجاری به فروش رسیده توسط شرکت دل در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *