جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ربات ها و کودکان اوتیسم

پژوهش تحقیقاتی جدیدی که ماحصل همکاری مشترک دانشگاه میگوئل هرناندز و استارت‌آپ اسپانیایی aisoy است، نشان می‌‌دهد روبات‌ها می‌توانند به کودکان مبتلا اختلال طیف اوتیسم (ASD) کمک کنند.

ربات ها و کودکان اوتیسم
همکاری این دو گروه تحقیقاتی به این شکل است که گروه اول در زمینه ساخت روبات آموزشی Aisoy مشغول به کار است، در حالی که  گروه دوم فرآیند اثربخشی درمانی را به منظور افزایش سطح مهارت‌های اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان در آکادمی این دانشگاه پیگیری خواهد کرد. به طور مثال روبات این استارت‌آپ قادر خواهد بود احساسات کودکان را شناسایی کرده و بر مبنای آن پیشنهاد انجام یکسری بازی‌های خاص را ارائه کند. در مدت زمانی که کودکان و روبات‌ها در کنار یکدیگر قرار دارند، بچه‌ها یک ارتباط عاطفی را با روبات برقرار خواهند کرد. این ارتباط عاطفی در تعامل با درمانی خواهد بود که از سوی دانشگاه ارائه می‌شود.

ربات ها و کودکان اوتیسم

مانوئل دل ریو، مدیرعامل Aisoy در این ارتباط گفته است: «ما اکنون یک سیستم‌عامل به نام Airos در اختیار داریم. سیستم‌عاملی که متشکل از یک موتور احساسی، یک موتور شناختی و یک موتور تصمیم‌گیری است. این سیستم‌عامل بستری را برای برنامه‌های کاربردی فراهم می‌آورد. برنامه‌هایی که Bot-Apps نامیده می‌شوند.»

 

کلینیک دانشگاهی UMH و Aisoy از مدت‌های قبل فرآیند طراحی و ساخت برنامه‌های ویژه این پلتفرم را آغاز کرده‌اند. برنامه‌هایی که از قابلیت‌های سیستم‌عامل Airos که ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم ساخته شده استفاده می‌کند. مائول در ریو در بخشی از صحبت‌های خود گفته است: «پژوهشگران ما هنوز قادر نیستند به شما توضیح دهند چرا روبات‌ها و به ویژه روبات Aisoy در این چنین مطالعه‌ای خوب خواهند بود، اما چهره دوستانه یک روبات، کمک می‌کند تا کودکان به آسانی آن‌را درک کنند و در نتیجه با آن‌ ارتباط برقرار کنند.»

 

این پروژه محدود به این بیماری نبوده و پژوهشگران در نظر دارد مشکلات دیگر دوران کودکی همچون اختلال کمبود توجه و پیش فعالی را نیز درمان کند. این دو موسسه تحقیقاتی در نظر دارند در چند هفته آینده فاز توسعه را به پایان رسانده و فاز عملیاتی که همان درمان است را روی کودکان 8 تا 10 سال آغاز کنند. اگر نتایج مثبت باشند، این برنامه‌ها در اختیار والدین قرار خواهند گرفت تا در خانه آن‌را مورد استفاده قرار دهند. این استارت‌آپ امیدوار است، نسخه آزمایش شده نرم‌افزار اوتیسم را برای ماه ژانویه عرضه کند.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *