جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ربات دستیار پزشک

همزمان با هفته پژوهش و فناوری، ربات دستیار پزشک با ادغام ربات چندضلعی و بازوهای مکاترونیکی توسط محققان واحد علوم و تحقیقات در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار رونمایی شد.

ربات دستیار پزشک
آرش احمدی نیا دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکاترونیک این واحد دانشگاهی و سرپرست تیم تحقیقاتی اظهار داشت: ربات چندضلعی در مقیاس آزمایشگاهی و برای کودکان رده سنی 2 تا 10 سال طراحی شده است.
وی افزود: ربات چند ضلعی یک ربات چند منظوره در صنایع مختلف است که با ادغام دو بازوی مکاترونیکی به اضلاع آن می توان در زمینه های پزشکی و امداد رسانی بهره برد.
احمدی نیا درباره ساختار این ربات شش ضلعی دستیار پزشک توضیح داد: هریک از اضلاع ربات، دارای یک درجه آزادی هستند که در مجموع در هر طرف ربات، سه درجه آزادی وجود دارد و در انتهای ضلع سوم و ششم یک جفت بازوی پنج درجه آزادی با عملگر ماژولار نصب شده که به کاربر این امکان را می دهد تا مانند دو جفت بازوی انسانی، عملیات آنالیز و بررسی نوع جراحت مسدوم را با 30 درصد پایین تر از میزان توانایی انسان انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: این عملکرد ربات در مواردی همچون بیماری های واگیر دار و ویروسی که حضور پزشک در آن محل درصد ریسک بالایی دارد بسیار مفید خواهد بود.
احمدی نیا با اشاره به اینکه این ربات توسط دوربین نصب شده بر روی بازوها تصاویر را برای پزشک ارسال می کند، تصریح کرد: ربات دستیار پزشک دارای قابلیت حرکت در محیط فعالیت خود، در تمامی جهت هاست که باعث افزایش کارایی ربات در محیط های پزشکی می شود.
به گفته وی حرکت ربات در محیط به دو صورت نیمه اتوماتیک و دستی تنظیم شده است اما کنترل بخش بازوها از طریق دستکش هایی است که توسط پزشک پوشیده می شود و این دستکش دارای سنسور حرکتی است که دستورات کنترلی به ربات از طریق این سنسورها ارسال می شود.
این پژوهشگر جوان درخصوص نحوه عملکرد این ربات گفت: عملکرد کلی ربات دستیار پزشک بر این اساس است که در ابتدا ربات به محل حضور بیمار به صورت دستی هدایت خواهد شد سپس بیمار با دراز کشیدن بر روی صفحه تخت مانندی که بر پایه اصلی ربات قرار داده شده است به محل مورد نظر که وابستگی به نظر پزشک دارد منتقل خواهد شد.
احمدی نیا یادآور شد: این ربات به دلیل تغییر در ساختار ظاهری خود از تمامی بخش های بیمارستان از جمله درهای ورود و خروج و آسانسورها با ابعاد مختلف قابلیت عبور دارد.
وی ادامه داد: در مرحله دوم که مهمترین بخش عملکرد ربات است، ربات در حالت جراحی (غیر تخصصی) قرار می گیرد که این امر با توجه به نوع بیمار و نوع جراحت و مسدومیت بیمار متفاوت خواهد بود.
ربات دستیار پزشک با همکاری مریم قناتی دانشجوی مهندسی هسته ای مقطع کارشناسی واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شده است.

منبع ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *