جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


راندمان پردازنده 6 هسته ای کافی لیک فاش شد

مشخصات و عملکرد پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای کافی لیک در گیک بنچ رؤیت شده است.

 

کمپانی اینتل پس از سال‌ها تولید پردازنده‌های ۴ هسته‌ای، قصد دارد پلتفرم سیستم‌های خانگی را ارتقا دهد. کافی لیک جانشین آینده‌ی کبی لیک خواهد بود و در پلتفرم LGA 115X حداکثر ۶ هسته‌ی پردازشی خواهد داشت. با توجه به احیای ای ام دی توسط پردازنده‌های سری Ryzen، رقابت بین این دو معماری، مهم‌تر از همیشه خواهد بود. اکنون ما می‌توانیم نگاهی اجمالی به عملکرد این تراشه داشته باشیم.

همان‌طور که پیش از این اعلام شده است، کافی‌لیک نسخه‌ای ارتقا یافته از معماری اسکای لیک و کبی‌لیک است. این تراشه از همان لیتوگرافی ۱۴ نانومتری مورد استفاده در کبی‌لیک بهره می‌برد و فقط ریزمعماری آن به‌روز شده است. مدل ۶ هسته‌ای آن، از پردازش چند نخی با ۱۲ رشته‌ی پردازشی پشتیبانی می‌کند. این تراشه در فرکانس پایه‌ی ۳.۱۹ گیگاهرتز فعالیت می‌کند و ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش L3 دارد. این مشخصات با اطلاعاتی که پیش از این به بیرون درز کرده بود، مطابقت دارد.

نتایج منتشر شده در گیک‌بنچ از طریق MSI به بیرون درز کرده و ظاهرا به صورت اتفاقی افشا شده است. این تراشه روی پلتفرم LGA 1151 و با یک مادربرد MSI از سری 200 آزمایش شده بود. در آزمایش تک هسته‌ای، امتیاز ۴۶۱۹ ثبت شده است؛ در حالی که این تراشه در عملکرد چند هسته‌ای، امتیاز ۲۰۸۲۸ را به دست آورده است. هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه پردازنده در حالت بوست آزمایش شده است یا خیر، وجود ندارد؛ اما به احتمال زیاد، این نتایج از Boost Mode به دست آمده‌اند.

برای مقایسه، پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Ryzen 5 1600X ای‌ام‌دی، ۴۵۷۴ امتیاز در حالت تک هسته‌ای و ۲۰۷۶۹ امتیاز در چند هسته‌ای کسب کرده است. فرکانس این پردازنده ۳.۶ گیگاهرتز در حالت پایه و ۴ گیگاهرتز در حالت بوست است و برتری نسبی‌ای در سرعت هسته دارد. لازم به ذکر است که گفته می‌شود سرعت تراشه‌ی کافی‌لیک تا ۴.۲ گیگاهرتز هم افزایش پیدا می‌کند که جزو بهترین عملکردها در رده‌ی تک هسته‌ای قرار می‌گیرد. اینتل مدعی است که Coffee Lake نسبت به Kaby Lake به میزان ۳۰ درصد بهبود دارد که عمدتا به دلیل افزایش فرکانس آن است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، عملکرد Intel مانند همیشه خوب است. این کمپانی از نسل سندی‌بریج تاکنون، در حال ساخت پردازنده‌های ۶ هسته‌ای بوده است و این فناوری جدیدی برای آنها محسوب نمی‌شود. در هر حال این کاربران هستند که در نهایت، لذت استفاده از پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای اینتل را روی پلتفرم‌های خانگی خود خواهند چشید. اکنون نیاز است تا اینتل از لحاظ قیمت نیز در برابر محصولات AMD، رقابتی عمل کند.

 

منبع : زومجی

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *