جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


دانشگاه‌ هاروارد : زنبور رباتیک حیرت‌انگیز با قابلیت حرکت در هوا و آب

در حال حاضر شکل ظاهری نهایی “زنبور رباتیک”(RoboBee) دانشگاه هاروارد دیده نشده است. دانشگاه هاروارد این پروژه را از سال 2013 آغاز کرده است و در سال 2016 یک نمونه از این ربات‌ها را تولید کرد که می‌توانست همانند حشرات بر روی دیوار کاملا عمودی بایستد.

 

دانشگاه‌ هاروارد : زنبور رباتیک حیرت‌انگیز با قابلیت حرکت در هوا و آب


در ادامه تلاش‌های محققان این دانشگاه، آنها موفق شدند رباتی بسازند که می‌تواند در محیط‌هایی مانند دریاچه‌ها کاوش کرده و مجددا از سطح آب پرواز کنند.

شاید چنین حرکتی بسیار ساده به نظر برد اما از نظر فنی ابدا اینگونه نیست.
برای ربات کوچکی به ابعاد دو سانتی‌متر و به وزنی کمتر از یک پنجم وزن یک سکه شیرجه زدن در آب و پرواز مجدد از سطح آب به هیچ عنوان راحت نیست. شنا کردن در آب برای این ربات ماننده شنا کردن در محیط مانند شربت غلیظ و یا عسل و جدا شدن از سطح آب به منزله شکستن یک دیوار آجری است.
برای حل این مشکلات محققان موسسه “ویس”(Wyss) در دانشگاه هاروارد یک مکانیسم مناسب برای مناسب برای پرواز از آب به هوا طراحی کردند.
این کار با بررسی وضعیت حشرات و همچنین انجام آزمایش‌های متعدد انجام شد و محققان فرکانس 220 تا 300 هرتز را برای پرواز تعیین کردند و برای حرکت در آب نیز فرکانس 9 تا 13 هرتز تعیین شده است.

برای غلبه بر فشار سطح آب یک سامانه دو مرحله‌ای طراحی کردند که ابتدا آب را در یک محفظه شناور در زیر ربات جمع‌آوری می‌کند. یک صفحه الکترولیت در این محفظه قرار دارد که آب را به هیدروژن‌اکسید تبدیل می‌کند که با یک جرقه‌زنی کوچک اکسید هیدروژن قابل احتراق را احیا کرده و آن را به سوخت تبدیل می‌کند تا انرژی لازم برای جدا شدن از سطح آب را برای ربات فراهم ‌کند.
از این ربات‌ها می‌توان در محیط‌های مختلف برای عملیات‌های جستجو نجات و حتی عملیات‌های جاسوسی استفاده کرد.

منبع : ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *