جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


حسگر اسکن عنبیه در LG G5 و Galaxy S7

چند ماهی ست که خبرهای متعددی از سامسونگ گلکسی S7 و ال جی G5 منتشر می شود. هر دو پرچمدار به نظر می رسد در آینده ای نزدیک رونمایی و عرضه شوند، اما تا کنون هیچ خبری قطعی و تایید نشده است. یکی از این خبر ها اشاره به آن دارد که هر دو گوشی به قابلیت اسکن عنبیه چشم مجهز خواهند بود.

حسگر اسکن عنبیه در LG G5 و Galaxy S7

در گذشته تعدادی گوشی به این قابلیت مجهز شده اند و اکنون هم این گوشی ها در دسترس هستند، اما این گوشی ها در زمره پرچمدار های اندروید نبوده اند. این اسکنر در مایکروسافت لومیا 950 و 950 XL دیده شده بود، اما از قدرت سازگاری قابل قبولی برخوردار نبود. اما اگر ثابت شود که این خبرها صحت دارند، این احتمال وجود دارد که این قابلیت در دو پرچمدار اصلی برای حفظ امنیت گوشی دیده شود. قبل از اینکه ببینیم چرا این حسگرهای عنبیه نتوانسته اند سازگاری کافی پیدا کنند و چگونه این گوشی ها نحوه عملکرد آن را تغییر خواهند داد، اجازه دهید به اختصار توضیح دهیم که حسگرهای عنبیه چگونه کار می کنند.

اولین الگوریتم های حسگر عنبیه در حدود دهه 1990 بدست آمد و به تدریج برای دستگاه های امنیتی بکار برده شد. سپس این فناوری برای دستگاه های موبایل جدید تست شد و حالا فناوری های مختلفی را می بینید که از سیستم امنیتی عنبیه چشم استفاده می کنند. اسکنر عنبیه چشم قدیمی، که روی Fujitsu NX F-04G قرار گرفته است، از نور اشعه مادون قرمز استفاده می کند. یک لامپ مادون قرمز بدون توجه به میزان نور محیط به چشم شما می تابد، سپس دوربین مادون قرمز ویژه ای هر آنچه در چشمان شما منعکس می شود را می گیرد. الگوی خاص عنبیه چشمان شما به عنوان نور مادون قرمز نشان داده می شود، سپس گوشی تان همین تصویر را می خواند. یک الگوریتم، چشمی را که اسکن شده با چشمی که از اول ثبت شده بود را با یکدیگر تطبیق می دهد. اگر این دو اسکن با هم تطبیق داده شوند، قفل دستگاه باز می شود.

نوع دوم فناوری اسکن چشم، که در Umi Iron و Vivo X5 Pro واقع شده است، از EyeVerify در شهر کانزاس تولید شد. با استفاده از دوربین جلوی دستگاه، الگوی منحصر به فرد عروق موجود در سفیدی چشمان کاربر را ثبت و تنظیم می کند و به روشی بسیار شبیه به شیوه اسکنر عنبیه چشم عمل می کند. این شیوه از مادون قرمز استفاده نمی کند و به تجهیزات اضافی هم نیازی ندارد، اما در محیط های کم نور ممکن است بخوبی کار نکند و سرعت عملکرد آن از شیوه های با اشعه مادون قرمز پایین تر است.

به نقل از بخش اختراع سامسونگ، دو پرچمدار سامسونگ گلکسی s7 که به زودی عرضه خواهند شد از روش ترکیبی این دو اسکنر استفاده خواهند کرد. از آنجا که سامسونگ در EyeVerify سرمایه گذاری کرده است، آنان سیستمی مبتنی بر اشعه مادون قرمز اختراع کرده اند که رگ های موجود در سفیدی چشمان کاربر را بکار می برد. در تنظیم اثر چشم، عکس های متعدد و زوایای گوناگونی بکار می روند تا تضمین کنند که نویز تصویر موجب بروز خطا نشود. اما LG G5 از گروه ارائه راه حل های امنیتی بالای Irience کمک گرفته است. این دستگاه به گونه ای تنظیم شده تا از شیوه اسکنر عنبیه چشم سنتی تر و قدیمی تر استفاده کند که گفته می شود کار سخت افزاری آن تکمیل شده است. کار روی نرم افزار بر افزایش دامنه اسکنر متمرکز است که به کاربران اجازه می دهد تا قفل گوشی را در حالی باز کنند که گوشی از صورتشان دورتر است. فناوری گروهIrience نتیجه 15 سال تجربه است.

حال ببینیم که چرا تا کنون اسکنر مربوط به چشم نتوانسته بخوبی تطبیق و سازگاری داشته باشد، بخش اعظم این اتفاق به فناوری مربوط می شود. اسکنری که در دو مدل مایکروسافت لومیا 950 بکار رفته پیشرفته ترین اسکنر چشمی در بازار کنونی محسوب می شود، اما با این حال در اسکن کردن 30 درصد خطا دارد و اگر کاربر گوشی را فقط کمی دور تر از صورت خود بگیرد و یا مستقیماً به حسگر مادون قرمز خیره نشود نمیتواند چشم را اسکن کند. در حال حاضر این فناوری پیشرفتی نکرده و از این قدرتمندتر نیست. اما این فناوری آهسته اما مطمئن بهبود پیدا می کند. با این پیشرفت مداوم، اسکنرهای LG G5 و Samsung Galaxy S7 احتمالاً تنها در حسگر اثر انگشت و کدهای گذرواژه ای بهترین خواهند بود.

اگر اسکنرهای چشمی مذکور در پرچمدار های جدید بخوبی اِعمال شوند، این فناوری می تواند با سرعتی بیش از قبل پیشرفت کند. در هر صورت، پیشرفت سریع تر خواهد بود و تولید کنندگان موبایل بیشتری از فناوری اسکن چشم در محصولات خود استقبال خواهند کرد. نهایتاً کاربران می توانند با نگاه کردن (این حرکت بسیار بسیار طبیعی) به صفحه نمایش، روی گوشی خود تنها با یک کلیک خرید انجام دهند. این پیشرفت در فناوری، باز کردن قفل گوشی را سریعتر و روان تر می کند. برای اینکه چنین چیزی رخ دهد، شاید بهتر باشد که این اسکنر های چشمی در هر گوشی دیده شوند. تصور کنید کامپیوتر خود را روشن و به نمایشگر نگاه می کنید، سپس به همین راحتی وارد می شوید. تصور کنید کنسول بازی خود را روشن می کنید، با نگاه کردن به تلویزیون خود در حالی که روشن می شود، بلافاصله پروفایلتان بالا می آید. تصور کنید به سمت ماشینتان می روید، همزمان با نگاهی به یک سطح کوچک سیاه رنگ صدای باز شدن درب های اتومبیل خود را خواهید شنید، سپس به آینه بالای سرتان نگاه کنید تا صدای روشن شدن اتومبیلتان را بشنوید. این مثال ها، سناریوهای بلند مدتی هستند و به پیشرفت چشمگیری در این فناوری اسکن چشم نیاز دارند، خصوصاً برای جلوگیری از حک شدن و فریب دادن حسگر دستگاهتان، اما همه اینها ممکن و شدنی هستند. اینکه چقدر زمان می برد تا این احتمالات، به وقوع بپیوندند ممکن است فقط به این بستگی داشته باشد که Samsung Galaxy S7 و LG G5 از نظر تجاری تا چه حد به موفقیت دست یابند.

منبع: androidheadlines

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *