جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


حرکت ویلچیر با سیگنال‌های مغزی

«همه واکنش‌های انسان اعم از فکر کردن و دیدن ناحیه‌ای از مغز را فعال می‌کند. هر یک از این نواحی میکرو‌ولت‌هایی را تولید و صادر می‌کنند. حرف‌زدن فکر می‌کند، بر این اساس سیگنال‌های مغزی از طریق کیت‌هایی دریافت شده و این سیگنال‌ها با استفاده از نرم‌افزارهایی تقویت می‌شود.» این راهکاری است که محققان ایرانی برای استفاده از سیگنال‌های مغزی و تحرک ویلچیر افراد کم‌توان مورد استفاده قرار داده‌اند.

حرکت ویلچیر با سیگنال‌های مغزی


بابک عاشری، مجری این طرح درخصوص نحوه کارکرد این ویلچیر گفت: «در این طرح روشی را برای کنترل و هدایت سخت‌افزارها ارائه کردیم. بنابراین ویلچری را طراحی کردیم که با استفاده از سیگنال‌های مغزی کنترل می‌شود و دیگر نیاز نیست فردی که روی ویلچر نشسته است، با دست اقدام به حرکت دادن آن کند.  زمانی که فرد قصد حرکت به سمت چپ را دارد، ویلچر براساس سیگنال‌هایی که از مغز دریافت می‌کند، به سمت چپ حرکت می‌کند. از طریق تقویت این سیگنال‌ها، می‌توان سخت‌افزارهای مانند ویلچر مورد نظر را کنترل و هدایت کرد و به این ترتیب ویلچر به هر سمتی که فرد قصد رفتن دارد، حرکت خواهد کرد. در صورت تکمیل‌شدن بخش ERP‌ ، این ویلچر کامل خواهد شد. بخش ERP‌ نموداری است که میان رویدادهای شبیه به هم مانند چشمک‌زدن چپ و راست تفاوت قائل می‌شود و با استفاده از این بخش می‌توانیم نویزهای اضافی را حذف کنیم.»

عاشری با اشاره به کاربردهای دیگر این طرح، یادآور شد: «از این سیستم می‌توان برای ربات‌های مختلف استفاده کرد، به گونه‌ای که به‌جای کنترل دستی ربات‌ها، با استفاده از سیگنال‌های مغزی فرد، کنترل ‌می‌شود. همچنین تولید بازی برای کودکان بیش‌فعال از دیگر کاربردهای این روش است و تولید بازی برای این گروه در دستور کار مطالعاتی ما قرار دارد.»
منبع:
ایسنا

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *