جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


حرکت اپل به سمت حوزه سلامت

خزش آرام اپل به سمت تبدیل شدن به یک شرکت سلامت، با خریداری Gliimpse، استارتاپ فعال در حوزه سلامت، کمی قوت گرفت. مشخص نیست که اپل قصد دارد با این شرکت چه کاری انجام دهد، اما ما برای تیم کوک ایده‌ای رایگان داریم: بگذارید پرونده سلامت خودمان را در آیفون کنترل کنیم؛ این کار زندگی ما را نجات خواهد داد.
خریداری Gliimpse، تنها به این دلیل که آنیل ستی مهندس سابق اپل برای آن سرمایه‌گذاری کرده است، شگفتی بزرگی نیست؛ شعار این شرکت نیز هم‌راستا با فلسفه اپل در خصوص اطلاعات سلامت شخصی است. این کلمات در وب‌سایت Gliimpse بزرگ و پررنگ نوشته شده‌اند: «من باید بتوانم پرونده پزشکی خود را جمع‌آوری کنم و با اطمینان خاطر با هرکسی که به او اعتماد دارم، به اشتراک بگذارم.»

حرکت اپل به سمت حوزه سلامت


شرکت Gliimpse در اصل سیستم مدیریت پرونده پزشکی را ارائه می‌دهد که این امکان را برای بیماران فراهم می‌کند تا اسناد پزشکی را به پرونده خود بیفزایند، اطلاعات را با پزشکان به اشتراک بگذارند و اطلاعات اضافی را وارد کنند؛ همانند داده‌هایی از اپل‌واچ تا به این صورت تصویر واضح‌تری از وضعیت سلامتی خود در اختیار پزشکان قرار ‌دهند. هنوز هم نمی‌دانیم که اپل با گروه و فناوری Gliimpse چه چیزی خواهد ساخت، اما توانایی خارق‌العاده و مهارت در طراحی‌های زیبا، می‌تواند روش کار مراقبت‌های بهداشتی را به روشی باورنکردنی تغییر دهد. ثبت سوابق پزشکی بر روی کاغذ همواره کار سخت و آزاردهنده‌ای بوده است. در سال 2009، دولت اوباما با صرف 40 میلیارد دلار، اقدام جسورانه‌ای در جهت انتقال سوابق پزشکی آمریکایی‌ها از روی کاغذ به دیتابیس‌های دیجیتال انجام داد. محافظه‌کاران این برنامه را فاجعه خواندند؛ گرچه اغلب سیاستمداران جناح راست تصور می‌کنند هرکاری که اوباما انجام می‌دهد، فاجعه است. کاخ سفید در این خصوص خوشبین‌تر است.

آنلاین کردن سوابق پزشکی تنها نیمی از این چالش است. حتی اگر فرض را بر این بگذارید که طرح اوباما بتواند سوابق پزشکی را به طور کامل دیجیتالی کند، برخی از شرکت‌های مرتبط با سلامت که تشنه پول هستند، مدیریت سوابق پزشکی را برای بیماران دشوار و پرهزینه می‌کنند.
طرح‌های بهداشتی اپل با نام‌های CareKit و ResearchKit وعده می‌دهند تا داده‌ها را در اختیار بیماران قرار دهند. این ایده اپل نیز که به افراد اختیار می‌‌دهد کنترل کاملی بر پرونده سلامت خود داشته باشند، یعنی همان هدف اعلام‌شده Gliimpse، بسیار هیجان انگیز است؛ چون دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند، شرکت‌هایی که مطمئناً به دنبال راهی هستند تا از این سیستم پرونده‌های پزشکی الکترونیک درآمدزایی کنند.
قضیه زمانی هیجان‌انگیز خواهد شد که اپل تصمیم بگیرد این چالش مهم را بپذیرد و به سرانجام برساند. این شرکت از زمان راه‌اندازی اپلیکیشن سلامت (Health app) در سال 2014 به‌آرامی خود را وارد عرصه دشوارتر داده‌های سلامت کرده است.
به هر حال این اپلیکیشن روند کندی برای رسیدن به موفقیت دارد، اکثر برنامه‌ها تا به اینجا حول محور تحقیقات و شرایط خاص پزشکی می‌چرخند. در حال حاضر، شرایط اولیه لازم برای تبدیل کردن این اپلیکیشن سلامت به پروفایل پزشکی که شامل پرونده‌های پزشکی با قابلیت به اشتراک‌گذاری با پزشکان باشد، آماده است. شاید اپل با کمک گروه Gliimpse، در نهایت بتواند راهکار برازنده‌ای در خصوص این سیستم پرونده پزشکی مشکل‌ساز و پیچیده ارائه دهد.
اینکه فرد بتواند به پرونده پزشکی خود دسترسی داشته باشد، می‌تواند برای وی نجات‌بخش باشد. فردی را در نظر بگیرید که بیماری مزمنی دارد و باید دائم تحت مراقبت باشد. هر بار که با متخصص جدیدی ملاقات می‌کند، باید پرونده پزشکی‌اش را با خود ببرد. برای مثال، ماه‌ها طول می‌کشد تا پزشک بتواند آزمایش‌های کامل و مخصوص خون را برای وی انجام دهد؛ مدت‌زمانی که برای بیماری که در شرایط خطرناک قرار دارد، نوعی تهدید محسوب شود.
بدیهی است در خصوص شرکتی همچون اپل که قرار است دروازه‌بان داده‌های سلامت باشد، سؤالات و نگرانی‌های زیادی وجود داشته باشد. برای مثال، ResearchKit در حال حاضر با مشکل حفظ حریم خصوصی مواجه است. اما این ایده که هر فرد آیفون‌به‌دستی وارد مطب دکتر جدیدی ‌شود و بتواند اطلاعات پزشکی‌اش را از طریق تلفن هوشمند سینک کند، آینده‌ای است که سزاوارش هستیم. حال باید ببینیم اپل می‌تواند از پس این کار بربیاید.

 

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *