جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


جاده های پلاستیکی در راهند

یک شرکت هلندی به نام «ولکروسلز» (VolkerWessels) جاده‌هایی از جنس پلاستیک بازیافت‌شده معرفی کرده که‌ می‌تواند راه را برای جاده‌های بهتر و البته طبیعت سبزتر هموار کند.

حاده های پلاستیکی

جاده‌های پر چال و چوله و ناهموار برای همه‌ی افراد حاضر در خودرو آزاردهنده هستند، به ویژه برای راننده که همیشه سعی می‌کند حتی الامکان از قسمت‌های ناصاف جاده دوری کند. آسفالت‌ها در هر صورت با گذر زمان و قرار گرفتن در معرض گرما و سرما، منبسط و منقبض می‌شوند و به تدریج ترک برمی‌دارند؛ اما ممکن است زمانی برسد که دیگر مجبور نباشیم آسفالت‌های پر چال و چوله را تحمل کنیم.

شرکت ساخت و ساز «ولکروسلز» (VolkerWessels) برنامه‌هایش را برای جاده‌هایی از جنس پلاستیک بازیافت شده آشکارکرده‌ است که نه تنها پایدار هستند، بلکه بسیار سودمندتر از آسفالت‌ها هستند. علاوه‌ براین، با این کار نه تنها مواد پلاستیکی به هدر نمی‌روند و دوباره از آنها استفاده می‌شود، بلکه طول عمر آنها سه برابر بیشتر است و علیرغم ظاهر ظریف‌شان در مقابل بازه‌ی دمایی بسیار سرد تا بسیار گرم (-40 تا 80 درجه‌ی سانتیگراد) مقاوم هستند. احتمال ترک برداشتن پوشش‌های پلاستیکی جاده درمقابل فشار وسایل نقلیه یا شرایط جوی بسیار کمتر است. این پوشش‌های پلاستیکی را می‌توان از قبل سرهم‌بندی کرد تا جای‌گذاری آنها در جاده سریع‌تر انجام شود و ضمنا فضای خالی در ساختار آنها امکان لوله‌کشی و سیم‌کشی شهری را فراهم می‌کند.

این ابتکار فعلا در حد یک ایده و مفهوم است، هرچند ولکروسلز کاملا مصمم است که این پوشش‌های پلاستیکی را آزمایش کند تا ببیند که آیا در محیط و شرایط واقعی کارآمد هستند یا خیر. شهرداران شهر هلندی «روتردام» علاقه دارند که این پوشش‌های پلاستیکی جاده را امتحان کنند.
این ایده گرچه ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما اگر عملی شود برای محیط زیست بسیار مفید خواهد بود. از یک سو، آسفالت‌ها سالانه در سطح جهان موجب انتشار 1.6 میلیون تن گاز CO2 می‌شوند و ورود پوشش‌های پلاستیکی جاده به عرصه نیاز به آنها را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر پلاستیک‌ها در مقایسه با دیگر مواد، ماندگاری بسیار بیشتری در طبیعت دارند و حداقل 450 سال طول می‌کشد تا یک بطری نوشابه تجزیه شود؛ اما بازیافت و استفاده‌ی مفید از این پلاستیک‌ها نه تنها می‌تواند نیاز به تولید آسفالت را تا حدی رفع کند، بلکه مانع از آسیب این مواد به طبیعت و محیط زیست می‌شود می‌شوند.
منبعEngadget

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *