جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


توصیه های نوروزی همراه اول

همیشه یکى از دغدغه‌هاى مهم مسافران، چگونگى برقرارى تماس با خانواده و آشنایان خود در کشور مبدأ یا مقصد است. اعلام سلامتى یا درخواست کمک در مشکلات احتمالى موضوعاتى هستند که مسافران را وادار می‌کند به دنبال راه تماسى مطمئن باشند. در دوران جدید نیز سفر با تورهاى مسافرتى، نیازهاى جدیدى مانند تماس با مدیران تور به وجود آورده است.

توصیه های نوروزی همراه اول

با تولد تلفن همراه و گسترش استفاده از آن، این مسئله تا حدى حل شده است. مسافران می‌توانند تلفن خود را به همراه داشته باشند؛ همان تلفنى که در کشور خود در اختیار دارند. در این حالت مسافر از سرویس رومینگ استفاده مى‌کند؛ چه این موضوع را بداند و چه نداند. هرچند این روزها بیشتر افراد با اصطلاحات عمومى حوزه مخابرات و ارتباطات آشنا شده‌اند و احتمالاً کلمه رومینگ نیز به گوش‌شان خورده است. براى دانستن این موضوع ابتدا باید بدانید رومینگ چیست.
رومینگ چیست؟
رومینگ در معنى لغوى یعنى رفتن و آمدن به جایى. اما این کلمه امروزه بیشتر یک اصطلاح مخابراتى محسوب می‌شود. اپراتورهاى تلفن همراه، قراردادهایى با اپراتورهاى دیگر کشورها منعقد می‌کنند تا مشترکان‌شان در صورت سفر به دیگر کشورها نیز بتوانند از تلفن همراه خود استفاده کنند. مثلاً اپراتورهاى تلفن همراه ایران، قراردادهایى با چند اپراتور تلفن همراه در کشور ترکیه دارند و اگر سیم‌کارت هر کدام از این اپراتورها را داشته باشید، می‌توانید در ترکیه نیز از آن استفاده کنید. در مقابل، مشترکان اپراتورهاى ترکیه نیز مى‌توانند سیم‌کارت خود را به ایران بیاورند.
در رومینگ، مشترکان مهمان از امکانات مخابراتى اپراتور طرف قرارداد استفاده می‌کنند و به همین دلیل، باید هزینه‌اى به آن اپراتور بپردازد. از طرف دیگر باید هزینه برقرارى تماس را به اپراتور، خود نیز بپردازد. به همین دلیل وقتى کسى از سرویس رومینگ استفاده مى‌کند، باید هزینه‌هاى بیشترى به نسبت زمانى که در کشور خود بوده، بپردازد.
اطلاعات مورد نیاز براى برقرارى رومینگ، در سایت اپراتورها وجود دارد و تعرفه‌هاى مخصوص هر کشور اعلام شده است. براى کسى که مى‌خواهد از رومینگ اپراتورهاى ایرانى استفاده کند، خواندن اطلاعات موجود در این سایت‌ها بسیار مهم است؛ هرچند طولانى باشند.

نکات مهم
برقراری سرویس رومینگ گرچه کار ساده‌ای است اما نکاتی دارد که حتماً باید به آنها توجه کرد:
– سرویس رومینگ برای تمامی سیم‌کارت‌های دایری قدیم همراه اول از ابتدا فعال است و نیازی به فعال‌سازی مجدد نیست.
– سیم‌کارت‌های دائمی دایری جدید از تاریخ 30 مرداد 92 فاقد سرویس رومینگ هستند و برای فعال‌سازی این سرویس، می‌توان به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کرد.
– سیم‌کارت‌های دائمی با پیش‌شماره ۹۱۰ فاقد سرویس رومینگ هستند و برای فعال‌سازی این سرویس می‌توان به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه و با پرداخت قبضی با حداقل دو میلیون ریال، اقدام کرد.
– روشن کردن گوشی همراه اول و دریافت پیامک در همه جای جهان رایگان است.
– با فعال‌سازی PIN CODE سیم‌کارت و رمز گوشی، در صورت سرقت یا مفقودی تلفن همراه، سوءاستفاده‌های احتمالی را به حداقل می‌رسانید.
– هنگام استفاده از سرویس رومینگ به خاطر داشته باشید هزینه مکالمات بر مبنای دقیقه محاسبه می‌شود؛ یعنی برای مکالمات کمتر از ۶۰ ثانیه هزینه یک دقیقه مکالمه و برای مکالمات کمتر از ۱۲۰ ثانیه هزینه دو دقیقه مکالمه و محاسبه می‌شود، پس همواره دقایق مکالمات خود را کامل کنید.
– پس از پایان مکالمه با زدن دکمه قطع تلفن از قطع مکالمه خود اطمینان حاصل کنید تا هزینه ناشی از عدم قطع ارتباط را متحمل نشوید.
– در صورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در کشور ثالث، هزینه مکالمه برای تماس‌گیرنده و مخاطب مطابق با تعرفه‌های رومینگ محاسبه خواهد شد.
– در صورت افزایش کارکرد تلفن همراه بیش از مبلغ ودیعه، این شرکت مجاز به قطع تلفن همراه است اما به‌ دلیل تأخیر در ارسال این اطلاعات امکان قطع دقیقاً در حد مجاز تعیین‌شده وجود ندارد و مسئولیت پرداخت بدهی به هر میزان تا قبل از زمان قطع شدن بر عهده مشترک است. ضمن آنکه احتمال انتقال بخشی از مبلغ کارکرد تلفن به صورت‌حساب دوره بعد وجود دارد.
– در صورت مفقود شدن گوشی بلافاصله مراتب را به یکی از بستگان درجه یک خود در داخل کشور اطلاع دهید تا از طریق مراجعه به ادارات دولتی مشترکان نسبت به قطع آن اقدام کنند.
– با توجه به وصل شدن تلفن همراه پس از ۲۰ روز توسط این شرکت، توصیه می‌شود مالک تلفن همراه نسبت به مراجعه به اداره مربوطه و اخذ سیم‌کارت جدید اقدام کند.

بدون رومینگ
اما اگر نخواهیم از سرویس رومینگ سیم‌کارت‌مان استفاده کنیم، چطور باید با خانواده و آشنایان در کشور خود و همراهان، ارتباط برقرار کرد؟
یکی از راه‌ها خرید سیم‌کارت در کشور مقصد است. امروزه در تمامى کشورهاى دنیا سیم‌کارت‌هاى اعتبارى وجود دارد. مسافران می‌توانند در مبادى ورودى هر کشور (مانند فرودگاه‌ها) یا فروشگاه‌هاى هر شهر، سیم‌کارت‌هاى اپراتور داخلى آن کشور را بخرند و از آن استفاده کنند.
حال سؤال این است که هنگام خرید سیم‌کارت‌هاى خارجى باید به چه نکاتى توجه کرد؟
چون احتمال دارد مسافران با زبان کشور مقصد آشنایى نداشته باشند یا بر آن مسلط نباشند، پس هنگام خرید سیم‌کارت توجه داشته باشید حتماً سیم‌کارت یک اپراتور معتبر را خریدارى کنید. افراد بسیارى در شهرهاى توریست‌پذیر به دنبال فریفتن مسافران هستند. براى اطمینان از اپراتورى که سیم‌کارت آن را می‌خرید، بهتر است پیش از سفر، جست‌وجویى در اینترنت داشته باشید. معمولاً هر کشور دو یا چند اپراتور تلفن همراه دارد که علاوه بر مشخصات خود، قیمت سیم‌کارت‌ها و تعرفه مکالمه با آنها را نیز منتشر کرده‌اند.
یکی دیگر از راه‌های برقراری ارتباط با ایران، استفاده از اینترنت است. این روزها انواع و اقسام افزونه‌ها و نرم‌افزارها عرضه شده‌اند که با کمک آنها می‌توان بدون استفاده از سیم‌کارت نیز ارتباط برقرار کرد. این ارتباط از طریق اینترنت برقرار می‌شود. با اتصال به اینترنت و با کمک این افزونه‌ها و نرم‌افزارها می‌توانید تماس‌های صوتی و تصویری داشته باشید. البته به شرطی که هر دو طرف تماس به اینترنت متصل شده باشند.

باندلینگ
نکته بسیار مهم دیگر در سفرهای خارجی توجه به سیستمى است که در بسیارى از کشورهاى اروپایى و شرق آسیا وجود دارد؛ اما آشنایی ایرانى‌ها با آن کم است. «باندلینگ» یعنى فروش اجبارى چند محصول با یکدیگر. در صنعت مخابرات این لغت زمانى به کار می‌رود که سیم‌کارت به همراه یک گوشى به مشترى عرضه مى‌شود.
در باندلینگ نمى‌توان سیم‌کارت گوشى را تعویض کرد. در حقیقت گوشى، تنها سیم‌کارتى را که در کارخانه درونش قرار گرفته مى‌شناسد. برخى از مسافران با هدف استفاده از گوشى در ایران، یک سیم‌کارت باندلینگ‌شده مى‌خرند، غافل از اینکه امکان استفاده از آن در ایران وجود ندارد.
برخى از مغازه‌هاى تعمیرات موبایل، ادعا می‌کنند با هزینه کمى مى‌توانند غفل گوشى‌هاى باندلینگ‌شده را بشکنند تا امکان استفاده از آن در ایران فراهم شود. اما باید دانست همه گوشى‌ها چنین قابلیتى ندارند و فرکانس برخى از آنها با فرکانس‌های مورد استفاده در ایران هماهنگى ندارد.
همچنین برخی از امکانات این گوشی‌ها در ایران قابل استفاده نیست و در کل می‌توان گفت بهتر است گوشی باندلینگ‌شده نخرید.

سفر داخلی
جدا از کسانی که مسافرت خارجی دارند، آنهایی که در داخل ایران به سفر می‌روند نیز ممکن است با موضوع رومینگ مواجه سوند. مسئله‌ای که این بار نه‌تنها کاهش‌دهنده نیست، بلکه ممکن است باعث دردسر هم بشود.
در نقاط مرزی به علت پوشش آنتن شبکه‌های تلفن همراه کشورهای همسایه همواره احتمال انجام مکالمه در داخل کشور از طریق شبکه ایشان وجود دارد. لذا هنگام سفر به این مناطق، از داشتن آنتن شبکه اپراتوری تلفن همراه داخلی اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به برقراری تماس کنید. در صورت برقراری ارتباط از طریق شبکه تلفن همراه کشورهای همسایه، هزینه‌های رومینگ بین‌الملل مطابق با تعرفه آن کشور محاسبه خواهد شد.

منبع:آی تی آنالیز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *