جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


توانایی کارت گرافیک های AMD Vega در چه سطحی است

به ضرس قاطع می توان گفت که کمپانی AMD اطلاعاتی از کارت گرافیک های وگا (Vega) را به صورت رسمی در اختیار پایگاه داده 3D Mark قرار داده و حتی بالاتر از آن، نمونه های مهندسی را در اختیار مجموعه گذاشته است. درست همین چند روز پیش بود که برخی نتایج از اولین بنچمارکهای 3D Mark 3 کارت گرافیک با عناوین 687F:C1، 687:C2 و C3 منتشر شد. این نتایج حاکی از آن بود که ضعیفترین کارت گرافیک AMD Vega با اختلاف کمی از GTX1070 سریع تر است. لازم به تذکر است که بنچمارکهای 3D Mrak هیچگاه به عنوان سند قطعی در زمینه توانایی یک کارت گرافیک در بازی و رندرهای گرافیکی قابل استناد نیست. با این وجود این بنچمارک معتبر، و تا حدودی می توان به نتایج نهایی آن خصوصا در برخی زیر مجموعه ها مانند Time Spy یا Fire Strike توجه نمود. نتایج جدید حاکی از آن است که با یک کارت گرافیک نمونه مهندسی از سیلیکون Vega 10 روبرو هستیم. این کارت گرافیک دارای 8 گیگابایت حافظه گرافیکی بوده و در فرکانس موثر 1200 مگاهرتز برای GPU فعال است.

 کارت گرافیک های AMD Vega

با این وجود اشاره ای به حافظه های HBM2 نشده است. پس از کجا می دانیم که این کارت گرافیک از حافظه های گرفیکی HBM2 استفاده می کند؟ گواه این مسئله فرکانس تراشه های حافظه است؛ فرکانس VRAM در به 700 مگاهرتز می رسد و این فرکانس پایین تنها به دلیل استفاده از نیمه هادی های HBM2 است. در بنچمارکهای مورد نظر از قدرتمند ترین پردازنده Ryzen با نام 1800X و سیستم عامل 64 بیتی ویندوز 10 استفاده شده است. مادربرد نیز تولید کمپانی ASUS و یکی از پرچمداران حوزه AM4 با نام Prime X370-PRO است. این کارت گرافیک با شناسه فنی 687F:C1 همان دقیقا همان کارت گرافیکی است که پیش از آن نیز در رندر بازی های Star Wars Battlefront Demo و DOOM با دقت 4K به ایفای نقش پرداخته بود.

آزمون 3 DMark Fire Strike نشان می دهد که این کارت گرافیک بسیار نزدیک به NVIDIA TITAN X Maxwell عمل می کند؛ پرچمداری که انویدیا در سالهای گذشته معرفی کرده بود. همچنین توانایی آن از کارت گرافیک R9 Fury X نیز با اختلاف چشمگیری بیشتر است. همچنین امتیازهای نهایی آن بسیار نزدیک به کارت گرافیک GTX1070 است. البته این یک نمونه مهندسی است و هنوز اطلاعات چندانی از آن در دست نیست. با توجه به استانداردهای تعیین شده از سوی JEDEC می دانیم که کارت گرافیک هایی که از حافظه های HBM2 بهره می برند، باید تراشه های HBM2 با فرکانس موثر 1000 مگاهرتز و پهنای باند 2 گیگابیت در ثانیه برای هر پایه را به خدمت گیرند. اما پشته های HBM2 کنونی دارای حداکثر فرکانس 800 مگاهرتز و پهنای باند 1.6 گیگابیت در ثانیه هستند. AMD سعی کرده است که میانگین سرعت کلاک GPU را نیز افزایش دهد. اما این مسئله هنوز در تراشه های HBM2 دیده نمی شود. کارت گرافیک مخصوص سرور MI25 اولین محصولی است که با معماری وگا تولید شده است و فرکانس هسته آن تا 1.56 گیگاهرتز افزایش یافته است. آیا پرچمدار Vega نیز با این فرکانس راهی بازار می گردد؟ در حال حاضر و با توجه به بنچمارکهای موجود در پایگاه داده 3D MARK می دانیم که کارت گرافیک های جدید و یا حداقل دو نسخه از آنها با توانی مابین GTX1070 و GTX1080 تولید شده اند.

منبع : سخت افزار

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *