جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تلگرام و سرقت اطلاعات کاربران

نه دوستی‌مان به دوستی می‌ماند و نه دشمنی‌هایمان. حب و بغض‌مان از قاعده خارج است و بنده افراط و تفریط هستیم و غلیان احساس، دمار از روزگارمان درآورده. نمونه این مدعا، برخورد با خادم وفادار( ! ) و همه‌چیز تمامی است که این روزها مردم مدام از حسنات وی می‌گویند؛ خادمی با عنوان‌ شبکه پیام رسان «تلگرام». چراکه در هر گوشه و کناری از طراحان و مخترعان این شبکه سخن در میان است.

تلگرام و سرقت اطلاعات کاربران


بی‌آنکه یک لحظه فکر کنیم که چه لزومی دارد که دو برادر روسی‌تبار مقیم آلمان شبکه‌ای را بدون چشمداشت مالی و کاملاً رایگان طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند که در این رهگذر خدمتی به مردم دنیا به ویژه مردم کشور ما کرده باشند‌؟! آیا احتمال سرقت اطلاعات در بین نیست‌؟ ‌حالا کسانی چون بنده نوعی، از این لطف سرشار، شاد و شادمان و مثال کبکی سر مبارک را زیر برف کرده‌ایم، با این استدلال که کسی ما را نمی‌بیند و کسان دیگر (‌از جمله طراحان و دست‌اندرکاران تلگرام) هم بنده و همفکران من را مشاهده نمی‌کنند و این همان اصل آزادی و نفس تفکر دموکرات و همان مدینه فاضله‌ای است که ما انسان‌های سرگشته در پی آنیم‌! در حالی که واقعیت چیز دیگری است !
آنچه که در میان انبوه تصورات برحق و ناحق ما، فراموش شده این است که کشور ما در کوران جنگ نرم قرار دارد و مبنای این جنگ، بر پایه دوستی ظاهری و مهر و مودت ساختگی قرار دارد.
این رویه تداوم می‌یابد تا همین دوستان بیگانه که پول عزیز‌شان را صرف خدمتی ساختگی به ما کرده‌اند، در لحظه‌ای که به ریز و درشت رازهای کشورمان واقف شدند، ضربه آخر و تیر خلاص را به گیجگاه مردمی بزنند که در مناسبات و روابط خود با بیگانگان گیج زده‌اند‌! اما تیر خلاص آنها دیگر به مغز من و یک عده معدود شلیک نمی‌شود، بلکه این شلیک، قلب یک سرزمین را نشانه می‌رود؛ سرزمینی با 7 هزار سال تاریخ شگفت‌انگیز!
با این اوصاف در ادامه این نوشتار روند راه‌اندازی و خدمات تلگرام، برای تبیین بهتر موضوع مورد بازخوانی قرار می‌گیرد.
برنامه پیام‌رسان تلگرام برای اولین بار در 14 آگوست 2013 برای آیفون راه‌اندازی شد و بعد نسخه آلفا برای اندروید در 20 اکتبر 2013 بیرون آمد. مؤسسان تلگرام برنامه خود را ایمن‌تر از واتس‌اپ و لاین می‌دانند. آنان می‌گویند اگر از گفت‌وگوی خصوصی استفاده کنید، پیام شما در مبدأ و مقصد رمزگذاری می‌شود و به هیچ عنوان پیام‌ها در فضاهای ابری ذخیره نمی‌شوند و تنها در مبدأ و مقصد در دسترس خواهند بود.
آنها به امنیت برنامه پیام‌رسان خود اطمینان بالایی دارند و به کسی که بتواند پیام‌های رمزگذاری ‌شده را رمزگشایی کند 300 هزار دلار جایزه می‌دهند. آنها می‌گویند سرویس‌دهنده اینترنت شما هر شرکتی که باشد نمی‌تواند به محتوای پیام شما دسترسی داشته باشد اما مسئله این است که خود مؤسسان این برنامه به تمام اطلاعات دسترسی دارند و موردی که سبب نگرانی و احتمال سرقت اطلاعات و به بیان دیگر امر جاسوسی می‌شود، دسترسی مؤسسان این شبکه است که هویت آنها بر ما پوشیده است و تنها پیشینه روشنی که ما از آنها داریم این است که تلگرام توسط پاول و نیکلای دوروف دو برادر روس پشتیبانی می‌شود.
پاول پشتیبانی مالی و ایدئولوژیک و نیکلای مسئولیت بخش تکنولوژی در تلگرام را بر عهده دارد. نیکلای روی پروتکل‌های باز، ایمن و بهینه روی چندین مرکز داده کار می‌کند و در نتیجه تلگرام بسیار سریع و ایمن است. در عین حال که مؤسسان این برنامه روسی هستند اما مقر اصلی آنان شهر برلین در آلمان است ! آنچه که این نگرانی را تشدید می‌کند، رویه‌ای است که چندصباحی است از سوی مؤسسان تلگرام پی گرفته می‌شود و هدف آنان ارتباط با گروه‌ها و کاربران ایرانی است که برای روشن شدن موضوع ناگزیر باید نقبی به گذشته و چند و چون فعالیت تلگرام در کشورمان زد!

 کارت شارژ هدیه برای وارد شدن به گروه‌های تلگرام
آنچه که در گام‌های بعدی مؤسسان تلگرام به شکل عریان‌تر و وقیحانه‌تری رخ نمود، راه‌اندازی کارگروهی به نام «ربات» بود که به کاربران کارت شارژ20هزار تومانی هدید می‌داد‌! این اقدام بیش از پیش باعث تشکیک شد و این گمانه را قوت بخشید که در پس پرده فعالیت خیرخواهانه تلگرام، رازی نهفته است. رازی که به احتمال قریب به یقین بر جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات صحه می‌گذارد!‌ روشی که در چند وقت اخیر بسیاری از کاربران برنامه پیام‌رسان «تلگرام» با آن برخورد کرده‌اند. به این صورت که پیامی با عنوان «کارت شارژ رایگان» از دوستان خود دریافت کرده‌اند. در محتوای این پیام آمده: «کاربر عزیز شما تا 48ساعت دیگر زمان دارید تا یک کارت شارژ 200 هزار ریالی (20 هزار تومانی) را به صورت رایگان دریافت کنید. جهت دریافت لطفاً ابتدا سیم‌کارت خود را از بین کلیدهای موجود در پایین صفحه انتخاب کنید و در صورتی که کلید‌ها را مشاهده نمی‌کنید یکی از عبارات زیر را تایپ کنید و بفرستید: ایرانسل/ همراه اول/ رایتل». لازم به ذکر است که در پایین صفحه گزینه دیگری با عنوان اینترنت رایگان نیز مشاهده می‌شود.
پس از تعیین سیم‌کارت توسط کاربر پیام‌های دیگری از تلگرام به وی می‌رسد که باید پیام بالا را برای 20 نفر از دوستان خود ارسال کنید و با عضو کردن تلگرام در گروه‌های خود 10هزار تومان شارژ اینترنت دریافت خواهید کرد.
در نهایت پس از مصاحبه‌ با جمعی از کاربرانی که به این شیوه لبیک گفته‌اند، معلوم شد که هیچ‌کدام از آنها شارژ 20هزار تومانی وعده داده شده را دریافت نکرده‌اند. در عوض مؤسسان تلگرام بدون هیچ هزینه‌ای و با فریب دادن کاربران در گرو‌های ایرانی عضو شده‌اند!
با این وجود آنچه که سبب نگرانی است کسب اطلاعاتی است که شاید در نگاه برخی کاربران اطلاعات مهمی قلمداد نشود، اما برای کسی که با هدف جاسوسی به هر گوشه سرک می‌کشد، انبوهی از اطلاعات ناقص و پازل‌وار، می‌تواند به اطلاعاتی کامل و مهم تبدیل شود. جالب اینجاست که بسیاری از گروه‌های سیاسی در این شبکه وجود دارد که به بحث و بررسی چالش‌ها و بحران‌های موجود می‌پردازند که دشمن به راحتی می‌تواند بارخنه‌ای که در گروه‌ها کرده، به هدف خود نائل شود!
(منبع:روزنامه جوان)

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *