جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ترفندهای تندخوانی در رسانه آنلاین

غیر از خوابیدن، بیشتر روز خود را صرف انجام چه کاری می‌کنید؟ به احتمال زیاد پاسخ این پرسش، استفاده از رسانه است – هرچیزی از خواندن ایمیل‌ها، مقالات و کتاب گرفته تا گوش دادن به پادکست‌ها و تماشای ویدیوهای روی اینترنت همگی جزیی از رسانه محسوب می‌شوند. افراد به طور متوسط روزانه 8 ساعت از رسانه آنلاین استفاده می‌کنند.

ترفندهای تندخوانی در رسانه آنلاین
اگر راهی را بیابید که سرعت خواندن (یا تماشا) را افزایش دهد، می‌توانید هرروز ساعات بیشتری را به بقیه زندگی خود اختصاص دهید؛ ده‌ها ساعت از هزاران ساعتی که می‌توانید در جهت توسعه مهارت‌های جدید، عمیق‌تر کردن ارتباط‌‌‌تان با خانواده یا دوستان، یا حتی پیشرفت در حرفه خود استفاده نمایید.

در ادامه روش‌هایی را به شما می‌گوییم که می‌توانند سرعت استفاده از رسانه‌ها را افزایش دهند:

1- استفاده از یک گام‌زننده بصری در زمان خواندن

بنا به گفته جیم کویک (Jim Kwik)، بنیانگذار Kwik Learning و کارشناس حافظه و تندخوانی، شما باید از یک گام‌زننده بصری ( انگشت، قلم، ماوس کامپیوتر) در زیر لغتی که می‌خوانید، استفاده نمایید. به گفته وی، این روش با متمرکز کردن توجه شما و کاهش رگرسیون یا پسروی (که در آن چشم‌های شما به طور خودکار کلماتی که از آن‌ها عبور کرده‌اید را دوبار می‌خواند)  سرعت خواندن شما را 25 تا 50 درصد بالا می‌برد.

2- آگاهی ادارکی خود را گسترش دهید

تیم فریس (Tim Ferriss)، مولف و کارآفرین می‌گوید دید خود را به گونه‌ای آموزش دهید تا حاشیه‌ها را به شکل موثرتری ثبت کند. این کار سرعت خواندن را تا 300 درصد افزایش می‌دهد. برای آن که در خواندن حاشیه‌ها بهتر عمل کنید، فریس پیشنهاد می‌کند که به جای آن که گام‌زننده بصری را از کلمه اول هر خط شروع کنید و به آخرین کلمه آن خط ختم نمایید، از دومین کلمه شروع و به یک کلمه مانده به آخر خاتمه دهید. بعد به سراغ دومین کلمه، و سپس سومین کلمه بروید و ضمن حفظ سرعت، همینطور ادامه بدهید.

3- حواس‌پرتی‌های کوچک را با یک اپ نویز سفید حذف کنید

امرسون اسپارتز (Emerson Spartz) موسس و مدیر عامل اجرایی شرکت Spartz می‌گوید یافته‌ها نشان می‌دهند که وقفه‌ها، به طور متوسط  روزانه 28 درصد وقت دانش‌ورزان را می‌گیرند و یادگیری را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهند. او می‌گوید:” ساده‌ترین و سریع‌ترین راهی که می‌توان برای حذف این وقفه‌ها پیشنهاد کرد، استفاده از نویز سفید (صداهایی همچون تهویه هوا) است. نویز سفید یک نویزتصادفی است که تراکم طیفی ثابتی دارد و وجود همه فرکانس‌های قابل شنیدن در این نویز باعث می‌شود که اغلب از آن برای پوشاندن سایر صداها استفاده کنند. امرسون می‌گوید:”من از طریق اپ White Noise IOS به نویز سفید گوش می‌دهم، و این کار به من کمک می‌کند تا همچنان در جریان کار باقی بمانم و حواسم پرت نشود. این ترفند کمک می‌کند تا سرعت خواندنم را تا حداقل 30 درصد افزایش دهم.”

4- قبل از خواندن مطلب نگاه اجمالی به آن بیاندازید

اکثر افراد خواندن را با خواندن داستان می‌آموزند، برای هر داستان یک آغاز، یک بدنه و یک پایان وجود دارد. اما در مورد مطالب غیر داستانی، نباید همه چیز را بخوانید. می‌توانید از قانون 80/20 ( یعنی 80 درصد از نتایجی که شما بدست می‌آورید، نتیجه 20 درصد از فعالیت شما است) پیروی کنید و روی بخش‌هایی از کتاب که مناسب‌تر هستند؛ تمرکز کنید قبل از آن که وارد عمق مطلب شوید. یک مطالعه آکادمیک نشان می‌دهد که نگاه اجمالی به مطلب می‌تواند سرعت کلی خواندن را بهبود ببخشد. مارتین ادلر در کتاب خود ترفندهای نگاه اجمالی را به صورت زیر می‌گوید:

– عنوان صفحه و مقدمه را بخوانید تا متوجه موضوع کتاب بشوید.

– به جدول محتویات نگاهی بیاندازید تا از نحوه سازماندهی کتاب مطلع شوید.

–  به سراغ فهرست راهنما بروید تا موضوعات داخل کتاب و انواع ناشرانی که نویسنده به آن‌ها اشاره می‌کند را ببینید.

– نگاهی اجمالی به کتاب بیاندازید، چند پاراگراف، جمله و بخش‌های کوتاهی از کتاب را بخوانید تا موضوع اصلی کتاب را بفهمید.

– به خلاصه کتاب که معمولاً در انتهای کتاب می‌آید، نگاهی بیاندازید.

5- برای شکل‌های مختلف رسانه از ابزارهای صحیح استفاده نمایید

تندخوانی دیگر فقط یک تکنیک نیست. بلکه به مفهوم ابزارها برای استفاده سریع‌تر از محتویات از جمله صوتی و تصویری نیز هست.

خواندن

Spreed (فقط دسکتاپ): به جای آن که چشمهای‌تان را برای خواندن حرکت دهید، فقط به یک منطقه از صفحه نمایش نگاه کنید که در هر دقیقه با کلمات از پیش تعیین شده تغذیه می‌شود ( حداکثر سرعت: 1600 کلمه در هر دقیقه)

Velocity (سیستم عامل IOS)/ Speed Reader (اندروید): در گوشی همراه خود هر محتوایی را با همان روش Spreed به صورت آنلاین بخوانید.

گوش کردن

Audible (دسکتاپ و موبایل): بزرگترین فروشگاه کتاب‌های صوتی در جهان. اپ موبایل آن‌‌ها دارای ویژگی است که به شما امکان می‌دهد سرعت خواندن را سه برابر کنید.

تماشا کردن

Video: بسیاری از مردم نمی‌دانند که می‌توانند سرعت تماشای ویدیوها را در اینترنت دوبرابر نمایند. در بسیاری از سایت‌های ارایه‌دهنده کلیپ‌های ویدیویی تنظیماتی هست که سرعت نمایش ویدیو را افزایش می‌دهد.

Enounce  (دسکتاپ): سرعت ویدیو را بدون دریافت افکت “chipmunk” بالا ببرید.

گوش کردن و تماشا کردن

Podcast(موبایل): اپ پیش‌فرض پادکست سیستم‌عامل iOS به شما امکان می‌دهد سرعت گوش دادن خود را دو برابر نمایید. اگر دستگاه اندرویدی دارید، گزینه‌‌های زیادی در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

Swift (موبایل): سرعت ویدیو و صدا را در وب‌سایت‌های محبوبتان از جمله یوتیوب بالا ببرید.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *