جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تتوهایی با قابلیت درک احساس

شاید در ابتدا تتوهای موقت سیمی و الکترونیکی جنبه تفریح و سرگرمی داشتند اما نوع جدیدی از این تتوهای نانوتک چسبان تولید شده که خیلی زود راه خود را به مصارف پزشکی باز کرده است. بر اساس گزارش جدیدی که در مجله Scientific Reports منتشر شده؛ محققان موفق به توسعه یک الکترود کربنی نازک و غیرتهاجمی شده‌اند که با قرار گرفتن روی پوست؛ فعالیت و حرکات عضلات و عصب‌ها را ارزیابی می‌‌کند و می‌تواند به‌زودی در احیای بافت‌های آسیب‌دیده به‌کار رود.

تتوهایی با قابلیت درک احساس
یکی از دانشمندان این پروژه اقدام به ساخت و توسعه این الکترود کرد تا از آن به‌عنوان آلترناتیوی برای الکترومیوگرافی استفاده شود. روش الکترومیوگرافی فرآیندی ناخوشایند و هم‌چنین ناراحت‌کننده برای بیمار است و برای انجام آن باید الکترودها را مستقیما داخل بافت قرار دارد یا این‌که با یک ژل چسبنده آن‌ها را روی سطح بافت قرار داد.


به گفته محققان این پروژه؛ روش جدید بدون آن‌که خللی در کارهای روزانه بیماران ایجاد کند؛ هرگونه فعالیت و جنب و جوش‌های عضلات و عصب‌ها را مانیتور می‌کند. ایده اصلی این است که بچسبانید و آن‌را فراموش کنید.

اما علاوه بر استفاده‌های پزشکی؛ این نوع تتو می‌تواند برای تحقیق بر روی عکس‌العمل‌های احساسی هم به‌کار رود؛ به این ترتیب که از طریق سیگنال‌های الکتریکی که در عضلات صورت وجود دارد، حالات چهره کاربر زیرنظر قرار بگیرد. همان‌طور که می‌دانید تاکنون محققان برای مطالعه و تحقیق بر روی احساسات از نرم‌افزارهای شناخت صورت و چهره یا حتی فناوری‌های سطح پایین مانند پرسش‌نامه‌ها استفاده می‌کردند.

اما روش جدید راه‌کار مناسب‌تری به‌شمار می‌رود و قادر است احساسات افراد را شناسایی و ترسیم کند تا برای موارد متعددی کاربرد داشته باشد. افرادی که در زمینه تبلیغات فعالیت می‌کنند؛ حرفه‌ای‌های مطبوعات و سایرین؛ همه قادر‌اند تا عکس‌العمل انسان‌ها در مواجهه با محصولات یا شرایط مختلف را آزمایش کنند. البته دانستن این‌که ممکن است یک تبلیغ‌کننده همواره گونه‌های شما را زیرنظر داشته باشد چندان خوشایند نیست.

محققان امیدوارند این روش برای کنترل حمله‌های قلبی یا حتی به‌عنوان یک اینترفیس برای کنترل اعضای مصنوعی بدن کاربرد داشته باشد.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *