جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


تایپ کردن با مغز !

در آینده نه چندان دور، انسان‌ها خواهند توانست تنها با استفاده از افکار خود با رایانه‌ها ارتباط برقرار کنند؛ به این منظور، محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو یک هدست امواج مغزی بی‌سیم ساخته‌اند که بسادگی می‌تواند بر امواج مغزی نظارت کند.

تایپ کردن با مغز !

دانشمندان در حال حاضر بر روی فناوری‌هایی کار می‌کنند که مغز را به دستگاهای الکترونیکی مرتبط می‌کند و دستگاه جدیدی که به تازگی رونمایی شده‌، می‌تواند به آینده‌ای بدون صفحه‌کلید کمک کند.

محققان نخستین سیستم نظارت بر فعالیت مغز 64 کاناله قابل حمل را طراحی کرده‌اند که مشابه تجهیزات فناوری پیشرفته طراحی شده در آزمایشگاههای تحقیقاتی است.

این فناوری پوشیدنی به دانشمندان اجازه می‌دهد تا عملکرد مغز یا فعالیت آن را بدون کاشت الکترود بررسی کنند.

این محققان دو دستگاه طراحی کرده‌اند که شامل یک سیستم الکتروانسفالوگرام وضوح بالای 64 کاناله برای تحقیقات و آزمایشات کلینیکی با قابلیت اتصال به پوست بیمار و یک دستگاه 20 کاناله برای خوانش سریع فعالیت‌های مغزی به منظور شناسایی آسیب ناشی از ضربه یا سکته مغزی هستند.

دستگاه دوم از وضوح پائینتری برخوردار بوده و براحتی می‌توان آن را پوشید، اما تنها با گذاشته شدن بر روی موهای سر می‌تواند امواج مغزی را بخواند.

به گفته سازندگان، این سیستم‌های تصویربرداری از اعصاب در آینده می‌توانند با حسگرهای متحرک و تلفن‌های هوشمند برای پیگیری حالات مغزی در طول روز استفاده شده و حتی قابلیت‌های مغز را ارتقا بخشند.

جزئیات این دستگاهها در مجله IEEE Transactions on Biomedical Engineering منتشر شده است.

 

منبع:ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *