جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


بهترین گزینه ها برای سیستم گیمینگ میان رده

سخت‌افزارهای میان رده، از اقبال خوبی در بازار برخوردارند؛ نه آنقدر گران هستند که از پس خریدشان برنیایید و نه آنقدر ارزان و ضعیف که بود و نبودشان فرقی نکند. تنوع محصولات در بازار میان رده بسیار زیاد است و شما قطعا به یک راهنما برای خریدن بهترین قطعات و اسمبل کردن سیستمی خوب نیاز خواهید داشت.

 

انتخاب قطعات این سیستم نسبت به سیستم‌های High end کمی سخت‌تر است و از طرفی، همانطور که گفتم، تنوع محصولات بازار میان رده بسیار بالاست و همین انتخاب را برای بهترین قطعه، سخت‌تر می‌کند؛ از طرف دیگر، همان بحث قدیمی گلوگاه به وجود می‌آید و باید مراقب انتخاب قطعات خود باشید.

پردازنده مرکزی: Intel Core i5 6500

شاید انتخاب پردازنده مرکزی ما مناسب نبوده باشد. مدل نسل Kaby lake این پردازنده هم در بازار موجود است و میتوان آن را تهیه کرد؛ اما از آنجایی که هنوز سخت افزارهای مناسب برای ساپورت این پردازنده در بازار به وفور یافت نمیشود، انتخابمان را به یک نسل پایین‌تر تقلیل دادیم. اینکه میگوییم سخت افزار مناسب ندارد، با توجه به بازار مادربردها مطرح می‌شود. در واقع هر مادربرد با چیپستی که بتواند این پردازنده را هندل کند، یک ویژگی کم دارد. یکی از آن‌ها، هدرهای USB کافی ندارد؛ یکی دیگر ارتقا پذیری کمی ارائه می‌دهد؛ در دیگری LED استفاده نشده است (البته این آپشن برای گیمرها بیشتر اهمیت دارد)؛ مادربرد بعدی درگاه‌های ورودی کمی دارد و یکی دیگر، همه این‌ها را دارد، ولی با قیمت بالایی به فروش می‌رسد. برای همین عطای Kaby lake را به لقایش می‌بخشیم و از همان مدل‌های متنوع نسل قبلی استفاده میکنیم. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر یک سیستم قدیمی‌تر دارید که سوکت پردازنده آن LGA 1151 است، پردازنده نسل جدید را بخرید (تفاوت قیمت آنچنانی ندارند) و با CPU قدیمی، BIOS مادربرد را آپدیت کنید تا بتوانید از مزایای Kaby lake استفاده کنید.

برویم سراغ مشخصات این پردازنده؛ با یک CPU چهار هسته‌ای و چهار رشته‌ای با فرکانس مرجع 3.2 گیگاهرتز از سری i5 طرف هستیم. فرکانس BOOST این پردازنده تا 3.6 گیگاهرتز هم بالا می‌رود. در این مدل، ضریب مولتی پلایر بسته است، یعنی نمیتوانید بیش از حد تعیین شده، پردازنده را اورکلاک کنید. خب این برای بسیاری از افراد یک آپشن محسوب نمی‌شود و شاید اصلا برایشان مهم نباشد که پردازنده اورکلاک می‌شود یا خیر؛ اما قطعا برای کاربران حرفه‌ای کامپیوتر، این مسئله می‌تواند تاثیرگذار باشد. از لحاظ حافظه Cache، i5 6500 دارای 64 کیلوبایت حافظه سطح یک و دو به ازای هر هسته می‌باشد؛ همچنین حافظه کچ L3 به میزان 6144 کیلوبایت به صورت اشتراکی تعیین شده است. برای خوانندگانی که مفهوم Cache را نمیدانند، یک توضیحی مختصری بیان کنیم. اطلاعات برای خوانده و پردازش شدن به سمت CPU می‌روند؛ در این مسیر، حافظه اصلی (که می‌تواند یا هارد باشد یا SSD) به عنوان مبدا، حافظه RAM به عنوان انبار و CPU به عنوان مقصد می‌باشد. از آنجایی که سرعت هارد و SSD به مراتب کم‌تر از حد نیاز است، اطلاعات مهم و پرکاربرد در RAM ذخیره می‌شوند تا هر زمان سیستم به این اطلاعات نیاز داشت، سریعا از حافظه سریع RAM این اطلاعات به سمت CPU انتقال داده شوند. با اینحال، سرعت حافظه RAM هم به اندازه قدرت و سرعت CPU نیست و فرآیند انتقال داده‌ها، پردازنده را محدود می‌کند. بنابراین حافظه کچ CPU که یک حافظه بسیار سریع است به میان می‌آید. این حافظه‌ها علارغم سریع بودن، بسیار هم گران هستند. بگذریم، حافظه کچ CPU اطلاعات حیاتی را در خود ذخیره می‌کند تا سیستم در مواقع نیاز، بدون فوت وقت، به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. این حافظه از سه نوع تشکیل شده که نوع اول و دوم و سوم یا اصطلاحا L1 و L2 و L3 نامیده می‌شوند.

پردازنده i5 6500 به خوبی نیازهای گیمینگ شما را پاسخ می‌دهد و حتی در بحث مالتی مدیا و پردازش‌های نسبتا سنگین هم می‌توانید از آن انتظار عملکرد خوبی را داشته باشید.

قیمت این پردازنده تقریبا 750 هزار تومان در بازار ایران می‌باشد و انتخاب مناسبی به حساب می‌آید (این سیستم را می‌شد با CPU ضعیف‌تری هم تهیه کرد، اما با اختلاف قیمت حاصله، روی قطعات مختلف سیستم مانور زیادی انجام نمی‌شد)

کارت گرافیک: NVidia GTX 1060

من یکی از طرفداران نسل پاسکال NVidia هستم. واقعا در این نسل شاهد تحول بسیار زیادی بودیم. کارت گرافیک GTX 1060 قرار بود رقیب GTX 960 از نسل قبلی باشد اما به مانند برادران بزرگ‌تر خود، GTX 1080 و GTX 1070 و حالا GTX 1080Ti، با یک طوفان رو به رو بودیم که عملکرد کارت گرافیک را نسبت به مدل نسل قبلی خود، بیش از دو برابر افزایش داده بود. بنابراین، در حالی که بسیاری از بازی‌ها هنوز با GTX 960 به خوبی اجرا می‌شوند و الحق پرفورمنس خوبی را ارائه می‌کند، مدل نسل پاسکال این رده، دو برابر بهتر عمل می‌کند. برای اطلاعات بیش‌تر راجع به این کارت، نقد و بررسی آن از گیم شات را بخوانید.

این کارت گرافیک در دو مدل با مشخصات متفاوت عرضه می‌شود. مدل 3 گیگابایتی که 3 گیگابایت VRAM دارد و مدل 6 گیگابایتی که از 6 گیگابایت VRAM بهره می‌برد. همچنین تفاوت‌هایی در تعداد هسته‌های CUDA دو مدل وجود دارد. انتخاب و پیشنهاد ما، مدل 6 گیگابایتی است.

فرکانس پایه در GTX 1060، به اندازه 1506 مگاهرتز می‌باشد و همچنین فرکانس این مدل در حالت BOOST، معادل 1708 مگاهرتز است. نوع حافظه در این کارت برخلاف مدل‌های بالاتر، همچنان GDDR5 مانده است.

کارت گرافیک GTX 1060 در قیمت‌های مختلفی در بازار ایران به فروش می‌رسد؛ در بازار جهانی، قیمت آن 299 دلار است، در بازار ایران هم بین 1 میلیون و 100 هزار تومان تا 1 میلیون و 500 هزار تومان تفاوت قیمت وجود دارد (بین مدل‌های سفارشی).

مادربرد: مدل Asus B150 Pro Gaming/Aura

هر چند انتخاب مادربردهایی با LED روشن شده‌اند، خیلی توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ اما به من اعتماد کنید، ارزشش را دارد. برای خریدارانی که کیس بدون پنجره دارند یا صرفا LED و نورپردازی داخلی کیس برایشان چندان با همیت نیست، مدل‌های دیگر از همین سری، بدون LED وجود دارد.

معیار انتخاب مادربرد در وهله اول همیشه سوکت و پردازنده پشتیبانی شده بوده و هست. زمانی که از پشتیبانی شدن پردازنده اطمینان حاصل کردید، می‌توانید به سری چیپست آن نگاهی بیندازید. از آنجایی که سیستم‌های پیشنهادی من فقط محصولات اینتل و انویدیا را شامل می‌شود (به نظر من عملکرد این قطعات با یکدیگر استثنایی است)، پس مطمئنا به مادربردهایی با چیپست اینتل نیاز داریم. چیپست‌های اینتل با حروف و اعداد مختلفی نام گذاری شده اند؛ مثلا شما در مقاله قبلی (سیستم High end) با یک مادربرد با چیپست Z170 آشنا شدید. مادربردی که برای این سیستم معرفی کرده‌ایم، دارای چیپست B150 اینتل است. از آنجایی که پردازنده ما دارای ضریب مولتی پلایر بسته است و عملا نمیتوان پردازنده را از یک فرکانس به بالاتر اورکلاک کرد، پس داشتن مادربردی با چیپست‌های X یا Z توجیهی ندارد. هرچند اگر فکر می‌کنید در آینده پردازنده قدرتمند با ضریب مولتی پلایر باز، که قابلیت اورکلاک شدن دارد، خریداری می‌کنید، اختلاف قیمت این مدل با Z170 تقریبا 200 هزار تومان است. برندهای مختلف، مادربردهای مختلف و ارزنده‌ای با این چیپست تولید کرده‌اند. بازهم تاکید میکنم، اگر قصد آپگرید کردن را در طول یک یا دو سال آینده را دارید و گرنه خرید این مادربرد برای این سیستم به ما قدرت مانور در خرید تجهیزات بهتر و فدرتمندتر را می‌دهد.

اما این مادربرد امکانات مختلفی را هم در حوزه گیمینگ و هم کاربری روزانه و مالتی مدیا ارائه می‌دهد. لیست امکانات این مادربرد در نوع خود جالب توجه است. چهار عدد اسلات رم DDR4 با حداکثر حافظه 2133 مگاهرتز در پیکربندی دو کاناله روی این مادربرد تعبیه شده تا ماژول‌های رم بیش‌تری را پشتیبانی کند.

2 عدد اسلات PCI Express x16 برای اتصال کارت‌های گرافیک در نظر گرفته شده که متاسفانه از SLI پشتیبانی نمی‌کند؛ اما کراس فایر روی این مادربرد مشکلی ندارد و می‌توانید کارت‌های AMD خود را روی این مادربرد کراس فایر کنید (هر چند در چنین سیستمی با این قیمت فکر استفاده از چند کارت گرافیک کمی غیرعادی است)

اما درگاه‌های ارتباطی، بر روی مادربرد شاهد دو هدر USB 3 و چهار هدر USB 2 هستیم که امکانات مناسبی به شمار می‌رود. در پنل پشتی، شاهد 1 عدد درگاه USB 3.1 و 4 عدد درگاه USB 3.0 و 2 عدد پورت USB 2 و گل سرسبد این مجموعه، یک عدد پورت USB type c، هستیم. این مادربرد حداقل از نظر درگاه‌های ارتباطی، واقعا مادربرد خوبی است.

قیمت Asus B150 Pro Gaming/Aura حدودا 550 هزار تومان می‌باشد.

رم: مدل ADATA XPG Z1 2133MHz با ظرفیت هشت گیگابایت

ماژولی رمی که انتخاب شده است، یک رم دو کاناله با فرکانس 2133 مگاهرتز و ظرفیت هشت گیگابایت می‌باشد. برای کسانی که روان بودن بیش‌تری در بازی‌ها و برنامه‌ها می‌خواهند، همین مدل با ظرفیت هر ماژول هشت گیگابایت هم موجود هست. این رم دارای یک هیت سینک با کیفیت برای خنک ماندن هرچه بیش‌تر است. البته کاربرد اورکلاکی روی این مادربرد ندارد، زیرا استاندارد پشتیبانی شده مادربرد هم حداکثر 2133 مگاهرتز می‌باشد. نکته مهمی که در مورد این ماژول وجود دارد، قابلیت اورکلاک کردن آن است؛ هر چند همانطور که گفته شده، روی این مادربرد نمی‌توانید آن را اورکلاک کنید، اما می‌توان از این ماژول‌ها در آپگرید بعدی سیستم خودتان استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که این ماژول رم از پروفایل XMP 2.0 شرکت اینتل هم استفاده می‌کند.

قیمت این پک رم که شامل دو عدد ماژول در ظرفیت 4 گیگابایت است، تقریبا 270 هزار تومان می‌باشد.

حافظه SSD: مدل ADATA SU800

حافظه‌های SSD از آن دسته قطعاتی هستند که اگر بودجه خریدشان را هم ندارید باید از باقی قطعات کم کنید تا یکی از آن‌ها را بخرید. باور کنید، سرعت آن‌ها استثنایی است و زندگی را خیلی راحت‌تر می‌کند. این حافظه معرفی شده تا 600 درصد از هارددیسک‌های معمولی سریع‌تر است! همین لزوم خرید SSD را نشان میدهد. تماشای اینکه ویندوز در چند ثانیه لود می‌شود، بازی‌ها بهتر اجرا می‌شوند، برنامه‌ها راحت‌تر کارشان را انجام می‌دهند، واقعا به قیمت آ‌ن‌ها می‌ارزد.

حافظه پیش رو ظرفیت 128 گیگابایتی دارد و در کنار آن خرید یک هارد دیسک خوب هم الزامی است. روی حافظه‌های SSD معمولا ویندوز، برنامه‌های پر کاربرد و بازی‌ای که در حال حاضر بازی می‌کنید نصب می‌شود و باقی همه روی هارد دیسک قرار خواهند گرفت.

قیمت این حافظه حدودا 270 هزار تومان می‌باشد.

حافظه HDD: مدل Western Digital Blue WD10EZEX

هاردهای وسترن دیجیتال همیشه مورد اطمینان و کارآمد بوده‌اند؛ مخصوصا با رده بندی و رنگ بندی هاردها که انتخاب را بسیار راحت کرده است. هارد معرفی شده یک هارد از سری آبی وسترن دیجیتال است که عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد و همچنین ارزش خرید بسیار بالایی دارد. این هارد یک ترابایتی با سرعت چرخش 7200 دور در دقیقه، سرعت مناسبی را هم ارائه می‌دهد و این یک مزیت است.

این هارد با قیمت حدودا 200 هزار تومان به فروش می‌رسد.

پاور: مدل Green GP450A-UK

پاور انتخاب شده، محصولی با کیفیت از شرکت Green است. از آنجایی که مصرف کل سیستم چیزی در حدود 380 وات است، با یک پاور 450 واتی سیستم را تغذیه می‌کنیم (در انتخاب پاور همیشه باید آینده نگری کرد، یک درصد خطا برای محاسبات خودتان هم قرار بدهید و احتمال نیاز به آپگریدهای بعدی را هم ملاک قرار دهید؛ بنابراین در انتخاب پاور برای سیستم، معمولا 50 وات به حداکثر توان اضافه می‌کنیم تا سیستم در آینده از نظر توان کم نیاورد). همچنین خوشبختانه بازدهی این پاور 92 درصد است!

قیمت این پاور حدودا 215 هزار تومان است..

کیس: Green Z Plus GRAND

اگر قرار بود بیش‌تر روی کیس هزینه کنیم، من قطعا همان کیس قبلی، یعنی Z2 plus hero را انخاب می‌کردم؛ اما برای مانور روی باقی قطعات ما باید صرفه جویی کنیم. کیس مقابل هم از نظر امکانات در سطح مناسبی قرار دارد و قیمت مناسبی را هم ارائه می‌دهد. در پنل جلویی این کیس یک عدد پورت USB 3.0 و دو عدد USB 2 قرار گرفته است؛ همچنین ورودی میکروفون و خروجی هدفون هم در پنل جلویی تعبیه شده. 2 عدد سینی درایو 5.25 اینچی، دو عدد 3.5 اینچی و 2 عدد 2.5 اینچی در کیس قرار گرفته که راه را برای ارتقا حافظه داخلی در آینده باز می‌کند. پنجره شیشه‌ای، فیلتر گرد و غبار و اسکلت معکوس بودن از دیگر ویژگی‌های این کیس می‌باشد.

قیمت این کیس حدودا 130 هزار تومان است.

جمع‌بندی

قطعاتی که معرفی شدند، در کنار یکدیگر سیستمی می‌سازند که به راحتی می‌تواند بازی‌های روز را در رزولوشن فول اچ دی اجرا کند و همچنین کاربری خوبی در حالت‌های مالتی مدیا و روزمره داشته باشد. هر چند این سیستم میان رده است و نباید از آن انتظار عملکرد یک سیستم High end را داشت.

 

منبع : گیم شات

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *