جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


برگزاری کنفرانس ملی فیزیک ایران

کنفرانس چهار روزه ملی و سالانه فیزیک ایران امروز با حضور رییس دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده علوم این دانشگاه آغاز به کار کرد.

برگزاری کنفرانس ملی فیزیک ایران

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، دکتر محمد کافی در مراسم افتتاحیه کنفرانس ملی فیزیک ایران که صبح امروز در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از کشفیات در علوم مختلف مدیون ابزار سنجشی است که در علم فیزیک طراحی و ساخته شد.

وی ادامه داد: در صورتی که ابزار در علم فیزیک طراحی و ساخته نمی‌شد دانشمندان زیست شناسی و علوم مرتبط با کشاورزی نمی‌توانستند حتی عمل فتوسنتز را به عنوان حیاتی‌ترین فرمول هستی که به واسطه آن انرژی خورشیدی به انرژی شیمیایی تبدیل می‌شود را درک کنند.رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از ساده‌ترین ابزارهای معمول مانند دماسنج و فشارسنج تا پیچیده‌ترین ابزار رادیوگرافی و سونوگرافی با پیشرفت در علم فیزیک طراحی و ساخته شده است به نحوی که می‌توان ادعا کرد مادامی که فیزیکدان‌ها به عرصه علم وارد نشدند پیشرفت شایانی در علم حاصل نشد.

وی اضافه کرد: امروز جای تاسف است که ورودی‌های رشته فیزیک روز به روز از رتبه علمی پایین‌تری برخوردار می‌شوند که این موضوع در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان تهدید جدی تلقی شده و در این راستا تلاشمان بر این است که دانشجویان ممتاز کشور در این رشته و در این دانشگاه بورسیه و جذب شوند.

کافی در ادامه اظهار کرد: تا سال گذشته بورسیه این دانشگاه فقط به ورودی‌های رشته‌های مهندسی تعلق می‌گرفت اما اینک بورسیه‌ها را به تمام رشته‌ها تعمیم داده‌ایم به این دلیل که اگر به علوم پایه توجه نشود نباید انتظار پیشرفت در سایر رشته‌ها را داشت.

علیرضا مشفق، دبیر کمیته علمی کنفرانس فیزیک ایران نیز در این مراسم گفت: هزار و 263 مقاله در 9 شاخه فیزیک از جمله اپتیک و فوتونیک، فیزیک اتمی و مولکولی، نجوم و کیهان‌شناسی، نانو، ماده چگال تجربی، ماده چگال نظری، ذرات بنیادی، فیزیک هسته‌ای و فیزیک پلاسما به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است.

وی افزود: از این تعداد 116 مقاله و معادل 9 درصد مقالات به صورت شفاهی و632 مقاله و معادل 50 درصد مقالات به صورت پوستر طی چهار روز برگزاری این کنفرانس ارائه می‌شود. به علاوه بیشترین تعداد مقالات با 120 مقاله در شاخه فیزیک هسته‌ای به این کنفرانس ارائه شده است که 101 مقاله آن به شکل پوستر ارائه شده است.

دبیر کمیته علمی کنفرانس فیزیک ایران تصریح کرد: در این کنفرانس، سه کارگاه آموزشی با عنوان کارگاه آموزشی طرح کسب و کار، کارگاه آموزشی نظری و عملی AFM و کارگاه آموزشی روش‌های فیزیک تجربی به همراه یک میزگرد با عنوان میزگرد ارتباط فیزیک با صنعت نیز برگزار می‌شود.

مشفق در ادامه گفت: «کنفرانس فیزیک ایران» به مدت چهار روز از دوم تا پنجم شهریور ماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد ادامه دارد و در آن میزبان پروفسور «دایتر مایسنر» از کشور اتریش هستیم که در روز نخست کنفرانس نیز به ارائه سخنرانی می‌پردازد

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *