جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


برگزاری لیگ ربات‌های فوتبالیست

بهار سال 1997 روزهایی طلایی برای تاریخ 40 ساله‌ی هوش مصنوعی در جهان بود؛ شکست گری کاسپاروف روس، قهرمان شطرنج جهان در برابر بلو دیپ کامپیوتر شطرنج‌باز IBM و همچنین موفقیت پروژه‌ی مسیریاب مریخ ناسا توجه عمومی را به سمت تحولات سیستم‌های هوشمند جلب کرد.

برگزاری لیگ ربات‌های فوتبالیست

در همین سال گروهی از محققان ژاپنی نیز به‌دنبال آن بودند تا زمینه‌ا‌ی رقابتی برای گردهمایی محققانی که در سراسر جهان بر روی ربات‌های انسان‌نما فعالیت دارند ایجاد کنند. پس از بررسی‌های امکان‌سنجی ورزش فوتبال به عنوان حوزه‌ی فعالیت انتخاب شد. انتخابی که می‌خواست با استفاده از تاثیر اجتماعی جام جهانی فوتبال مخاطب بیشتری را برای این زمینه‌ی تحقیقاتی جدید جذب کند.

این مسابقات جام‌ جهانی ربات‌ها و یا به اختصار روبوکاپ نام گرفت و شکست تیم فوتبال قهرمان جهان توسط تیم قهرمان روبوکاپ سال 2050 به عنوان هدف نهایی عنوان شد. هدفی که امروزه با توجه به برگزاری هر ساله این مسابقات و پیشرفت‌های چشم‌گیری که در این حوزه اتفاق افتاده بیش از پیش جذاب و دست‌یافتنی به‌نظر می‌رسد.
پس از برگزاری چند دوره‌ی ابتدایی، حوزه‌های دیگری نیز به این مسابقات اضافه شدند؛ لیگ‌هایی مانند ربات خانگی، ربات امدادگر و… تا زمینه‌ی حضور ربات‌ها در زندگی انسان‌ها بیش از پیش فراهم شود. لیگ ربات‌های فوتبالیست نیز خود به چند قسمت تقسیم شد تا پیشرفت‌های نرم‌افزاری در انتظار پیشرفت‌های مکانیکی این ربات‌ها نباشد.
تاکنون 18 دوره‌ی مسابقات در کشورهای مختلف جهان برگزار شده و دانشگاه‌های ایرانی (دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه آزاد اسلامی یزد و…. ) نیز در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این مسابقات داشته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از سال 2002 تاکنون در این مسابقات شرکت کرده و با کسب چندین مقام قهرمانی تاکنون پر افتخارترین تیم ایرانی حاضر در این مسابقات بوده است.
این مسابقات امسال 17 تا 23 جولای 2015 در کشور چین، شهر Hefei برگزار می‌شود و تیم روبات انسان‌نمای نائو دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با حمایت مالی دیجی‌کالا در این مسابقات شرکت می‌کند.
منبعDigikala

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *