جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


برگزاری جشنواره رویای ماهی کوچولو

در بزرگداشت 21 مرداد روز جهانی دریای خزر جشنواره ‘رؤیای ماهی کوچولو’ از سوی اداره حفاظت محیط زیست گلستان و با مشارکت کانون ‘سبز تمیشه’ در کردکوی و بندرترکمن برگزار شد.
برگزاری جشنواره رویای ماهی کوچولو
مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان چهارشنبه در این رابطه گفت: این مراسم در قالب یک برنامه ترکیبی شامل جنگ شادی، مسابقه نقاشی و نیز پرواز بادبادک ها برای کودکان و نیز جلسه پرسش و پاسخ برای سایر افراد حاضر در مراسم، به همراه پاکسازی نمادین از سواحل دریای کاسپین اجرا شد.


احمد دباغیان افزود: در این مراسم یک روزه که با حضور کودکان و دانش آموزان برگزار شد به تمامی کودکان شرکت کننده در مسابقه نقاشی و پرواز بادبادک ها جوایزی به رسم یادبود اهداء شد.
در پایان این مراسم هدیه و لوح سپاسی از طرف اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن به خانم کشاورز مسوول کانون سبز تمیشه به منظور قدردانی از زحمات و تلاش های وی در پاسداشت دریای خزر و محیط زیست استان گلستان اهداء شد.
همه ساله به مناسبت 12 آگوست روز دریای کاسپین برنامه های متنوعی در بزرگداشت این روز برگزار می شود.
به همین مناسبت برنامه پاک سازی سواحل بندرترکمن با همکاری کارکنان اداره حفظ محیط زیست این شهرستان، قشرهای مردمی و مشارکت تشکل زیست محیطی سبز تمیشه اجرا شد.
همچنین قرار است که این برنامه امروز نیز در سواحل بندرگز با مشارکت دانش آموزان، قشرهای مختلف مردم و سمن های فعال زیست محیطی برگزار شود.
از دیگر برنامه های این مناسبت دوچرخه سواری در حمایت از فک خزری است که از سوی ایرج روغنچی قهرمان ملی دوچرخه سواری با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات انجام می شود.
حرکت این دوچرخه سوار روز چهارشنبه از آستارا در گیلان آغاز شده و قرار است ششم یا هفتم شهریور به بندرترکمن در گلستان برسد.
طی این برنامه در بنادر صیادی شهرهای آستارا، بندرانزلی، بابلسر و بندرترکمن کارگاه های آموزشی برای صیادان محلی برگزار می شود.
این دوچرخه سوار سال گذشته نیز به همین مناسبت و با شعار ‘یک دریا برای پنج ملت دوست’ مسیر ساحلی پنج کشور حاشیه دریای خزر را طی کرده بود.
21 مرداد ماه سال 1385 کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین (کنوانسیون تهران) برای پنج کشور ساحلی لازم الاجرا و به عنوان روز دریای کاسپین نام گذاری شد.
دریای کاسپین با وسعت 600 هزار و 384 کیلومترمربع بزرگترین دریاچه جهان است و طول پیرامون آن به هفت هزار کیلومتر می رسد.
این دریاچه از نظر تنوع زیستی بسیار غنی بوده و حدود 400 گونه آبزی، بومی آن هستند که ماهیان خاویاری از مهم ترین آن ها هستند.
علاوه بر منابع زنده این دریا پس از خلیج فارس و سیبری به لحاظ ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیربستر در مقام سوم قرار دارد.
کاسپین برای حدود 15 میلیون سکنه حاشیه خود هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده است و منبع اصلی درآمد محسوب می شود.
به دلیل همین ویژگی های بارز اکولوژیکی، غنای چشمگیر ژنتیکی و تنوع بی همتای زیستی، همچنین موقعیت خاص استراتژیک، پهنه عظیم دریای کاسپین طی اعصار و ادوار تاریخی، در بستر رخدادهای سیاسی و طیف گوناگون فرهنگ ها، سنت ها، آداب و رسوم، در خلق فرصت های درخشان اقتصادی اجتماعی در سطح منطقه و جهان به خوبی پدیدار گشته است.
فعالیت های انسانی بیش از حد و بهره برداری های اقتصادی پرشتاب و کم ملاحظه موجب تخریب اکوسیستم های طبیعی، آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت آب دریای خزر شده است.
دخالت های نسنجیده و شتاب زده انسانی در دریای کاسپین که به شکل تغییر کاربری اراضی شامل تخریب و استحصال اراضی جهت ساخت و سازهای بی رویه و غیراصولی ساحلی اعم از اسکله و بندر، مجتمع های گردشگری، مسکونی و تجاری، توسعه فعالیت های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیر بستر، صید بی رویه آبزیان خصوصا ماهیان خاویاری، تخریب زیستگاه ها و از دست رفتن مناطق تخم ریزی ماهیان خاویاری، تخلیه مستقیم آلودگی های شهری، صنعتی و کشاورزی مناطق ساحلی به دریا، بار زیاد آلودگی ها با منابع مشخص و نامشخص در حوزه آبریز رودخانه های منتهی به دریا، در کنار نحوه نامناسب رفتار جوامع انسانی ساحلی با منابع خزر، مدیریت ضعیف مناطق ساحلی، تغییرات فیزیکی عظیم در رژیم طبیعی رودخانه ها مانند سدسازی، استخراج شن و ماسه و نظیر آن از عمده تهدیدات زیست محیطی امروز دریای کاسپین محسوب می شود.
این تهدیدات باعث اختلال وضعیت طبیعی دریای کاسپین شده و متاسفانه گونه های ارزشمندی چون ماهیان خاویاری و یا فک دریای خزر به عنوان تنها پستاندار زیستمند این اکوسیستم را در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار داده و حیات اکولوژیکی و اقتصادی زیست بوم خزر را متأثر ساخته است.

منبع:ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *