جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


برخورد با متخلفین در اینستاگرام و وایبر

مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو ماه گذشته اطلاعیه‌های مهمی در خصوص ارتقای نقش، جایگاه و ماموریت‌های این مرکز و همچنین برخی اقدامات انجام شده و در دست اجرا در شبکه‌های مجازی منتشر کرده است.

برخورد با متخلفین در اینستاگرام و وایبر

پنجم اسفندماه بود که سخنگوی “فرماندهی امنیت سایبری” سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بهبود ساختار «فرماندهی پدافند سایبری» و تغییر فرماندهی آن خبر داد و گفت: از این پس «مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری» یکی از مراکز زیر مجموعه این فرماندهی خواهد بود.
وی در تشریح جزییات این ارتقا گفت: به‌کارگیری سرویس‌ها و خدمات اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی در همه ابعاد زندگی کاربران و تلاش برای انحراف در روند طبیعی فعالیت‌های کاربران در پوشش فناوری اطلاعات، عرصه‌های جدیدی از تهدید را پیش‌روی مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته باز کرد که منجر به گسترش حوزه مأموریت و روزآمد کردن ساختار و جایگاه این مجموعه شد تا بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه حقیقی و مجازی باشد.
بر این اساس مقرر شده است «فرماندهی امنیت سایبری سپاه» علاوه بر ادامه روند پیشین، مأموریت‌های جدید خود را برای ارتقای امنیت کاربران فضای مجازی از لحاظ محتوایی و فناوری اجرایی کند.
پیش از این، وظیفه مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری، نظارت و بررسی جرایم سازمان یافته تروریستی، جاسوسی، اقتصادی و اجتماعی در فضای مجازی بود که با همکاری و هماهنگی سایر حوزه‌های اطلاعاتی و قضایی و طبق اصل 150 قانون اساسی در راستای نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن فعالیت می‌کرد.

عملیات عنکبوت و نقض امنیت فیس‌بوک
چند روز بعد یعنی یازدهم اسفندماه مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران، با انتشار بیانیه‌ای جزییات جدیدی از پروژه «عنکبوت» را رسانه‌ای کرد.
این مرکز در تشریح اهداف اجرای پروژه عنکبوت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرد: با توجه به عضویت تعداد قابل توجه کاربران فارسی‌زبان در این شبکه اجتماعی، در مرحله مطالعاتی پروژه تصمیم بر آن گرفته شد که تبلیغات این شبکه اجتماعی مبنی بر امن بودن فعالیت‌های سازمان‌یافته در آن عملاً نقض شود و ناامنی فیس‌بوک برای اقدام ضدامنیت اخلاقی و تولیدکنندگان محتوای غیر اخلاقی نشان داده شود.
به گفته یک مقام مسوول، در اجرای این عملیات از ۳۵۰ صفحه ترویج مسایل غیر اخلاقی و روان‌گردان‌ها ۱۳۰ صفحه به طور کلی حذف شد و متهمانی هم که در این فضا فعالیت داشتند، همگی آقا و از استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان بودند که ۱۲ نفر از آنها دستگیر و ۲۴ نفر هم با حکم قضایی برای پاسخگویی دعوت شده‌اند.
به‌طور کلی اتهامات افراد دستگیر شده در این پروژه شامل «توهین به مقدسات اسلام»، «انتشار آثار غیر اخلاقی مبتذل و مستهجن»، «تشویق افراد به ارتکاب جرایم منافی عفت» و «هتک حیثیت و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی» می‌شود.
کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه گفته: در حوزه اول گردانندگان با ایجاد برخی جذابیت‌ها مانند جمع آوری عکس‌های مستهجن همزمان با انتشار شماره تلفن برخی دختران با اسامی و عناوین مختلف، موجب مزاحمت‌های بسیار شده بودند که این صفحات حذف شد.
وی حوزه دوم را پدیده ابتذال ذکر کرد و گفت: در این بخش بیشتر عکس‌های که برای عروسی گرفته می‌شوند، از جمله در آرایشگاه‌ها و آتلیه‌های عکاسی به این صفحات در شبکه فیس‌بوک راه پیدا کرده و موجب درگیری خانواده‌ها می‌شوند.
به گفته وی برخی از دختران این مرز و بوم که در معرض آسیب قرار دارند، ناآگاهانه و با الگوگیری به سمت این جریان‌ها حرکت می‌کنند که باید جلوی آن گرفته شود.

اجرای پروژه مشابه در وایبر، واتس‌اپ و اینستاگرام
بر اساس آخرین اطلاعیه مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبکه اجتماعی فیس‌بوک، به دلایل مختلف و ظرفیت‌های ساختاری، هم‌چنان در انتشار پیام و محتوا، حرف نخست را می‌زند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در بسیاری از موارد محتوای بازنشر شده در شبکه‌های ارتباطی موبایل (OTTها) نشأت گرفته از تولیدات منتشر شده در این شبکه اجتماعی است.
لذا این مرکز اعلام کرده پروژه مشابهی با عنکبوت که در فیس‌بوک اجرا شد را در خصوص سایر شبکه‌های اجتماعی در دستور کار دارد.
بر این اساس، فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد پیرو گزارش‌های مردمی دریافت شده و اشراف حاصله از آن، طی 2 ماه آینده پروژه دیگری در شبکه‌های «اینستاگرام»، «وایبر» و «واتس‌اپ» اجرایی خواهد شد که جزییات آن نیز متعاقباً به اطلاع مردم خواهد رسید.
بر اساس این گزارش فعالیت‌های سپاه پاسداران در عرصه مجازی تنها محدود به آنچه در پی آمد، نیست. بیستم بهمن‌ماه سال جاری بود که نیروی هوا فضای سپاه از سیستم عامل کاربرد محور سپند در دانشگاه صنعتی شریف رونمایی کرد.
سیستم عامل سپند دارای ویژگی‌هایی از قبیل راه اندازی سریع براساس قابلیت مدیریت بهینه سرویس‌ها ( 2 تا 5 ثانیه)، انجام وظایف تعریف شده به صورت بی‌درنگ، حجم کم سیستم عامل روی دیسک، ارتقای امنیت مبتنی بر ابزارهای رمزنگاری و پایش، افزایش قابلیت اطمینان براساس پیاده سازی ابزارهای تشخیص ناهنجاری و نگهبان، ارتقای سطح پایداری سیستم و پشتیبانی از انواع سخت افزار مبتنی بر معماری‌های مختلف است.
سیستم عامل کاربرد محور سپند با برخورداری از تنوع زیاد کاربردی، قابلیت نصب بر روی انواع سخت افزار، ماهواره، رباتیک، فرماندهی و کنترل، تجهیزات صنعتی، خودرو و تجهیزات پزشکی را دارد.

منبع: عصر ارتباط

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *