جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


با قابلیت کانتینیوم آشنا شوید

مایکروسافت امسال از قابلیت تازه ای در ویندوز ۱۰ موبایل به نام Continuum رونمایی کرد که کاربران را قادر می ساخت تلفن هوشمند خود را به یک نمایشگر متصل کرده و از آن به عنوان مینی کامپیوتر استفاده نمایند.

امکان تازه ای که Joe Belfiore در کنفرانس مایکروسافت برای معرفی آن گفت: «با وجود قابلیت کانتینیوم برای موبایل ها، ما مطمئن هستیم هر تلفن هوشمندی این توانایی را خواهد داشت که وظایف کامپیوتر شخصی شما را به عهده بگیرد.»

با قابلیت کانتینیوم آشنا شوید

با اضافه شدن کیبورد و ماوس به این مجموعه، محیط کاربری موبایل نیز تغییر کرده و نسخه رومیزی اپلیکیشن های یونیورسال ویندوز مثل آفیس را در اختیار کاربر قرار می گیرد.

هنوز مدت زیادی از آن زمان نگذشته که همه ما برای انجام کارهای کامپیوتری به دستگاه های عظیم الجثه و سنگینی احتیاج داشتیم که روی میز جا خوش کرده و غیر از مواقع تغییر دکوراسیون یا اسباب کشی از جای خود تکان نمی خوردند، روندی که در طول ۲ دهه گذشته به کلی تغییر کرد.

کاربران دیگر به کامپیوترهای رومیزی وابسته نبوده و روز به روز بیشتر از محصولات قابل حمل تر مثل نوت بوک، تبلت و تلفن هوشمند استقبال و استفاده می کنند، اما این تلفن هوشمند است که بیش از همه توجه ها را به سوی خود جلب می کند.

با عرضه هر نسل تازه از تلفن های هوشمند و ارائه امکانات جدید، کاربران هر روز بیشتر برای رفع نیازهای خود به این دستگاه ها وابسته شده و با وابستگی هرچه بیشتر، در عین حال محدودیت های فعلی نرم افزاری و سخت افزاری این ابزارها نیز بیشتر به چشم می آیند.

تا امروز مهم ترین ویژگی تلفن های هوشمند قابل حمل بودن و همراهی همیشگی آنها با کاربر بوده است، اما با ایجاد احساس نیاز به انجام کارهای بیشتر بوسیله این دستگاه ها، مایکروسافت در صدد برآمده تا با ارائه قابلیت کانتینیوم، روی تازه ای از تلفن های هوشمند را نمایان کرده و این محصولات را تبدیل به یک همراه بهتر کند، حتی برای مواقعی که نیاز چندانی به حرکت و قابل حمل بودن وجود ندارد.

هرچند شکی نیست که مایکروسافت با ارائه چنین امکانی خواهد توانست تلفن های هوشمند مبتنی بر ویندوز ۱۰ موبایل (که از این قابلیت پشتیبانی می کنند) را به کامپیوتر های ساده و فوق پرتابل تبدیل کند، اما سوال اساسی اینجاست که کاربران چقدر از این قابلیت استفاده خواهند کرد؟

آیا کانتینیوم نقطه آغاز تغییری است که در نهایت به یکی شدن کامپیوترهای شخصی و موبایل کاربران منتهی می شود؟ یا قابلیتی است که در نهایت آنقدر کاربرد ندارد که بتواند جای خود را در زندگی امروز باز کند استفاده از آن صرفا یکبار و برای رفع کنجکاوی محدود خواهد شد؟

با قابلیت کانتینیوم آشنا شوید2

 

مایکروسافت برای رسیدن به نقطه مورد نظر خود، در قدم اول امکان اتصال تلفن های مبتنی بر ویندوز ۱۰ موبایل را به هر مانیتوری مهیا کرده است. این اقدام خود یکی از مهمترین تغییرها نیز به شمار رفته و در همین ابتدا کسب و کارهایی که نیاز به جابجایی زیاد دارند امکان می دهد تنها یک دستگاه همراه خود داشته باشند. این مورد علاوه بر سادگی استفاده، هزینه را نیز کاهش داده و موجب می شود صاحبان مشاغل قادر باشند برای تمام استفاده های شخصی و کاری خود، یک ابزار واحد را بکار گیرند.

در اهمیت کسب و کارها برای مایکروسافت شکی وجود ندارد و ساتیا نادلا نیز اخیرا در ایمیلی به کارکنانش اعلام کرده بود ساخت موبایل هایی مناسب برای استفاده در مشاغل باید یکی از ۳ نقطه اصلی تمرکز این کمپانی باشد، رویکردی که تبلیغات اخیرا منتشر شده نیز آن را تایید می کند.

اما کاربران عادی چطور؟ آیا آنها هم به همین اندازه از ارائه چنین امکاناتی استقبال می کنند؟ موتورولا با Atrix 4G و ایسوس با سری Padfone پیشتر شانس خود را در زمینه آزموده و تلاش کرده بودند کارایی های تلفن هوشمند را با افزودن قطعات سخت افزاری افزایش دهند، که هیچ کدام نیز در نهایت با اقبال آنچنانی از سوی بازار مواجه نشد.

پیاده سازی های پیشین را اما به هیچ عنوان نمی توان کامل دانست. تجربه کاربری ناکارآمدی که در اثر تلاش سازندگان برای ترکیب سخت افزارهای نامتوازن با سیستم عامل اندروید پدید آمده بود.

قطعا روش های بهتری برای انجام این کار وجود دارد و کانتینیوم می تواند یکی از آنها باشد. البته باید به یاد داشت که این قابلیت هنوز حتی به نسخه ۱.۰ خود هم نرسیده و مایکروسافت نحوه کارایی آن را تنها با چند دموی اولیه به نمایش گذاشته است. دموهایی که به دلیل عدم وجود سخت افزار مورد نیاز در تلفن های همراه فعلی، حتی قابلیت ارائه به شکل پیش نمایش و گرفتن بازخورد از کاربران را نیز ندارد.

شرایط اما همیشه به این شکل باقی نمانده و بالاخره روزی خواهد رسید که تمام عوامل برای توسعه و بهبود کانتینیوم فراهم شود. سازنده نیز در چنین حالتی خواهد توانست امکانات بیشتری را توسط این قابلیت جدید ارائه کند. بطور مثال تصور کنید با استفاده از اپلیکیشن Xbox روی ویندوز ۱۰ موبایل، بتوانید بازی های کنسول Xbox One را روی تلفن هوشمند خود استریم کرده و تنها با همراه داشتن یک کنترلر در هر مکانی قادر باشید از طریق تلفن هوشمند خود به انجام بازی بپردازید.

با تولید پردازنده های قوی تر، حتی می توان این امکان را نیز در نظر گرفت که مایکروسافت علاوه بر کارایی های مینی کامپیوتر، قادر باشد عملکردهای کنسول های بازی را نیز در تلفن هوشمند ارائه کند. برای مثال تصور کنید به منزل دوستان خود رفته و با استفاده از تنها چند کنترلر و یک تلفن هوشمند، به انجام بازی روی تلویزیون بپردازید.

با قابلیت کانتینیوم آشنا شوید3

کانتینیوم در حالت فعلی همانطور که گفته شد با اتصال ماوس و صفحه کلید رابط کاربری تلفن هوشمند را به شکل کامپیوتر رومیزی در می آورد، در همین راستا می توان انتظار داشت در آینده نیز روزی برسد که با اتصال کنترلر بیسیم Xbox به تلفن هوشمند، رابط کاربری مناسب برای بازی کردن به نمایش درآید.

هرچند نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک توانایی پردازش دستگاه های موبایل با یک کنسول قدرتمند مثل Xbox برابری کند، اما با این حال تجربه نشان داده همیشه برای ساخت بازی های سرگرم کننده نیاز به بالاترین توان سخت افزاری نبوده و بازی سازان فراوانی وجود دارند که با تکیه بر خلاقیت خود موفق شده اند لحظات خوشی برای کاربران فراهم کرده و نمونه های بسیار جذابی را به دنیای بازی ها ارائه کنند.

در صورت تحقق چنین مواردی، می توان کانتینیوم را سرآغاز فصلی دانست که در آن دیگر مهم ترین خصوصیت تلفن های هوشمند قابل حمل بودن و همراهی همیشگی آنها با کاربر نیست و روزی خواهد رسید که این ابزارها بتوانند با تغییر رابط کاربری، استفاده های تازه ای از خود به نمایش گذاشته و روز به روز بیشتر در مرکز توجه و زندگی کاربران قرار گیرند.

هرچند همانطور که گفته شد نمی توان توقع داشت چنین تغییری در یک دوره زمانی کوتاه اتفاق افتاده و اقلا در آینده نزدیک تلفن های هوشمند بتوانند کارایی های ابزارهای اختصاصی مثل کنسول های بازی یا هدست های واقعیت مجازی مثل هولولنز را بهتر از خود آنها به انجام برسانند.

با قابلیت کانتینیوم آشنا شوید4

در مورد استفاده های عمومی تر اما شرایط متفاوت بوده و همین امروز هم کاربران بسیاری وجود دارند که معتقد هستند کامپیوترهای شخصی برای انجام بسیاری از عملکردهای روزانه زیادی دست و پاگیر هستند. چنین کاربرانی با بهره بردن از افزایش سرعت پردازنده ها، ظرفیت باتری ها و بالا رفتن نسل های تکنولوژی های ارتباطی، روز به روز بیشتر تلاش می کنند امور یومیه خود را با تلفن های هوشمند و تبلت ها انجام دهند و بطور کلی می توان گفت وابستگی ما به کامپیوترهای سنتی بطور دائم درحال کاهش است، کامپیوترهایی که در گذشته نزدیک، نسبت به موبایل ها زمان بسیار بیشتری از را از ما به خود اختصاص می دادند.

با افزایش زمانی که ما صرف استفاده از تلفن های هوشمند می کنیم دیر یا زود زمانی خواهد رسید که این ابزار عمده ترین؛ و شاید حتی تنها ابزار جهت انجام امور کامپیوتری در زندگی ما باشد و مایکروسافت نیز با درک این مسئله تلاش دارد از قافله عقب نمانده و نقش پررنگی در توان بخشی به تلفن های هوشمند برای انجام این وظایف تازه ایفا کند.

با در نظر گرفتن این مسئله می توان کانتینیوم را یکی از جذاب ترین و قابل توجه ترین خصوصیت های ویندوز ۱۰ موبایل در نظر گرفت، که با رویه تازه مایکروسافت برای اولویت بخشی هرچه بیشتر به «موبایل ها و پردازش ابری» نیز همخوانی دارد.

 

هرچند هنوز مشخص نیست که آیا کانتینیوم همان گزینه ای است که امکان جایگزینی کامل کامپیوترهای رومیزی با تلفن های هوشمند را مهیا می کند یا خیر، اما می توان گفت مایکروسافت با ارائه ویندوز ۱۰ موبایل به آرامی زمینه را برای افزایش کارایی های تلفن های هوشمند آماده کرده و بیش از هر زمان دیگری می تواند ادعا کند که دستگاه های موبایل را در اولویت نخست خود قرار داده.

هرچند اعلام چنین نظری درست یک هفته پس از تعدیل ۷۸۰۰ نفر از بخش موبایل این کمپانی اندکی عجیب به نظر می رسد، اما می توان امیدوار بود از دل چنین پوست اندازی سهمگینی، یک گروه توسعه متمرکز و بهینه تر بیرون آمده و مایکروسافت با کمک آن بتواند بالاخره موفقیت در بازار تلفن های هوشمند را تجربه کند.

ساتیا نادلا اندکی پیش وعده داده بود بازسازی کسب و کار تلفن های هوشمند مایکروسافت موجب شود این شرکت بتواند به ابداعات بیشتری در زمینه محصولات موبایل دست زده و تجربه های تازه ای برای کاربران خلق کند که ارائه قابلیتی مثل کانتینیوم نیز این رویه جدید مایکروسافت را تایید می کند. حال دیگر تنها باید منتظر ماند و دید کاربران از درهایی که این قابلیت تازه به رویشان خواهد گشود تا چه حد استقبال کرده و آینده ای که در آن تلفن های هوشمند پتانسیل به تنها ابزار کامپیوتری مورد نیاز تبدیل می شوند، چه زمانی رقم خواهد خورد.

 

منبع:دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *