جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


با عصب کشی خداحافظی کنید

قطعا یکی از بدترین خبرهایی که ممکن است از دندانپزشک خود بشنوید این است: «دندان شما نیاز به عصب‌کشی دارد» جمله ترسناکی است. جمله‌ای که در آینده نزدیک دیگر از شر شنیدن آن خلاص خواهید شد!
با عصب کشی خداحافظی کنید
هر گاه از دندانپزشک خود می‌شنوید که “تنها راه باقی‌مانده عصب‌کشی است”، جدا از دردی که برای انجام این کار در انتظار شماست، دو موضوع مطرح خواهد بود: یک، این‌که دردسر دردهای مزمن پایان می‌یابد و دو این‌که… دندانی که عصب‌کشی می‌شود یک دندان مرده خواهد بود.

اما دانشمندان یک ماده بیومتریال ساخته‌اند که نه‌تنها باعث احیاء دوباره دندان به‌صورت طبیعی خواهد شد، بلکه به‌احتمال نیاز به عصب‌کشی را نیز از بین خواهد برد.
اما فرایند انجام عصب‌کشی تا کنون چه بوده است؟

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که یک دندان «خراب می‌شود و باید با ایجاد یک حفره در آن بخش فاسد را برداشت و سپس باید با استفاده از پروسلین، یک متریال هم‌رنگ دندان، طلا یا آلیاژهای فلزی حفره مذکور را پر کرد.»
اما اگر ماده مذکور پس زده شود، درد دوباره باز می‌گردد. این به آن معناست که عصب و عروق دندان عفونی شده‌اند و باید برداشته شوند. به جای آنها نیز یک ماده ترکیبی ویژه می‌گیرد که این فرآیند عصب‌کشی یا روت کانال نامیده می‌شود. به این ترتیب، دندان حفظ می‌شود اما دیگر عصبی ندارد و خونی نیز در آن جریان ندارد و ممکن است پس از مدتی به‌کل از دست برود.

به گزارش ایتنا حالا دانشمندان دانشگاه هاروارد و ناتینگام یک ماده بیومتریال خلق کرده‌اند که در مرحله پر کردن دندان، جایگزین پروسلین می‌شود و خاصیت احیای دوباره دارد. چنان‌که نشریه «پاپیولار ساینس» گزارش کرده، ماده مذکور رشد سلول‌های بنیادی را در ریشه تحریک می‌کند که این امر باعث جلوگیری از پوسیدگی بیشتر خواهد شد و از آنجا که این ماده دیگر پس زده نمی‌شود در نهایت ممکن است نیاز به عصب‌کشی نیز حذف شود.

این گروه از دانشمندان در مسابقه «فناوری‌های نوظهور» که توسط «انجمن رویال شیمی» برگزار می‌شود، جایزه دوم را کسب کرد.
البته تا این بیومتریال ترکیبی به استفاده عمومی برسد، باید کمی صبر کنیم. اما خبر خوش این‌که در آینده نزدیک باید با دردسرهای عصب‌کشی خداحافظی کنید و شاید زمانی، دیگر دندان خراب هم وجود نداشته باشد!

منبع ایتنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *