جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


بازار فناوری پس از پسابرجام

بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و آغاز دوران پساتحریم همه منتظر هستند ببینند در بازار تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و اینکه تحولات در حوزه فناوری چگونه خواهد بود؟

بازار فناوری پس از پسابرجام

برای بهبود بازار بعد از پسابرجام چه حمایت‌ها و کارهایی باید از شرکت‌ها صورت بگیرد و چه موانعی باید برداشته شود تا شاهد رونق بازار آی‌.تی باشیم.

به سراغ فعالان بازار رفتیم تا از اثر پسابرجام مطلع شویم که آنها به ملموس بودن تغییرات در بازار اشاره کرده و گفتند که نه تنها حضور مستقیم نمایندگی برندهای تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ در کشور بیشتر و بازار رقابتی‌تر خواهد شد، بلکه با حمایت دولت در گشایش ال.سی و جلوگیری از قاچاق با اجرای کاهش تعرفه و رجیستری، بازار تا ۶ ماه آینده رونق خواهد گرفت.

پسابرجام به نفع مصرف کننده
«بعد از برجام توافق‌ها و اقدام‌هایی که با دیگرکشورها در زمینه اقتصادی انجام شده است، تأثیر روانی مثبتی روی بازار آی تی و بخصوص تلفن همراه گذاشته است و فعالیت دوباره شرکت‌ها و نمایندگی‌هایی که در گذشته فعالیت بسیار پررنگی در ایران داشتند به صورت ملموسی احساس می‌شود.»

افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و تلفن همراه با بیان مطلب فوق می‌گوید: نمایندگی برندهای معتبر دنیا امیدوارانه در حال برنامه‌ریزی برای ورود دوباره به بازار ایران هستند و می‌خواهند نمایندگی و مراکز خدمات بعد از فروش خود را فعال کنند.

البته ورود شرکت‌ها و تولیدکننده‌‌های مادر و نماینده‌های اصلی آنها در کشور فراهم شده است و همین کورس رقابتی را بین شرکت‌های فعال در این حوزه و شرکت‌های جدیدی که تمایل به حضور در ایران پیدا کرده‌اند، ایجاد می‌کند.

افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و تلفن همراه: نمایندگی برندهای معتبر دنیا امیدوارانه در حال برنامه‌ریزی برای ورود دوباره به بازار ایران هستند و می‌خواهند نمایندگی و مراکز خدمات بعد از فروش خود را فعال کنند

حسن اسلامی، دستیار اجرایی یک شرکت خصوصی وارد‌کننده لپ‌تاپ، تبلت و تلفن همراه با بیان اینکه در هر صورت پسابرجام برای مشتریان‌ یک عرصه و فرصت متعالی است می‌گوید: مشتریان اجناسی را که قبل از این به سختی به دست می‌آوردند یا نمی‌توانستند با اطمینان خاطر در بازار تهیه کنند به‌راحتی می‌توانند از بازار خریداری کرده و خیالشان از بابت خرید اجناس اصل آسوده باشد.

حسن اسلامی معتقد است البته باید به موضوع پسابرجام از منظر عرضه‌کنندگان نیز نگاه کرد. اگر بخواهیم پسابرجام را از منظر تأمین‌کنندگان بررسی کنیم این بخش به دو قسمت تأمین‌کنندگان رسمی و واردکنندگان غیررسمی تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت تقسیم می‌شود در بخش تأمین‌کنندگان رسمی، عرضه‌کنندگان بیشتری از مبادی رسمی در کورس رقابت قرار می‌گیرند چراکه پیش از این و در زمان تحریم تعداد کمتری از شرکت‌ها فعالیت داشتند.

وی درباره فعالیت گروه غیررسمی می‌گوید: البته باید گفت پیش از این شرکت‌هایی که بیش از ۶۰ درصد بازار را تشکیل می‌دادند، اجناس تقلبی (fake) می‌خریدند یا از مبادی غیررسمی کالا وارد کشور می‌کردند که با ورود مستقیم نمایندگی‌ها متضرر خواهند شد، بنابراین گروه غیررسمی مجبور است یا از بازار خارج شود یا اینکه برای خرید کالا‌های بازار آی.تی تغییر روش دهد.

مقداد زنگی وارد‌کننده رایانه و لپ‌تاپ نیز معتقد است در پسابرجام اوضاع بهتر شده و شرکت‌ها برای ورود به کشور و باز کردن نمایندگی خود در ایران تماس می‌گیرند و در حال جنب و جوش برای فعالیت دوباره در ایران هستند.

زنگی می‌افزاید: اکنون شرکت‌های ایرانی می‌توانند دوباره مستقیم و بدون واسطه و با افتخار با شرکت‌های خارجی وارد معامله شوند بنابراین بستر مساعد فراهم شده است و امیدواریم تا ۶ ماه دیگر اوضاع بهتر شود.

مهرداد کیانی که یکی از وارد‌کنندگان تلفن همراه در کشور است نیز بازار را به دو قسمت رسمی و غیررسمی تقسیم کرده و می‌گوید: باید گفت که پسابرجام تأثیری روی واردات تلفن همراه از مبادی غیررسمی ندارد ولی روی واردات از طریق رسمی تأثیر مثبتی خواهد گذاشت چراکه خیلی از برندهای اروپایی و امریکایی که به علت تحریم نمی‌توانستند در ایران نمایندگی داشته باشد می‌توانند حضور مستقیم و پررنگی داشته باشند.

بازار ایران برای تاجران خارجی بازار خوبی محسوب می‌شود و بنابراین می‌خواهند در این بازار حضور مستقیم داشته باشند.

کیانی با بیان اینکه وقتی کالایی مانند اپل در ایران از نماینده‌اش حتی به صورت غیرمستقیم خریداری شود، خدمات پس از فروش نیز خواهد داشت، می‌افزاید: مشترک دیگر نیازی ندارد که برای تعمیر، گوشی خود را به کشورهای عربی بفرستد بنابراین بازگشایی دوباره صددرصد به نفع مصرف‌کننده‌ها خواهد شد.

ضعف مدیریت عامل عقب ماندگی
برخی معتقدند که ما در حوزه فناوری دارای عقب‌ماندگی‌هایی هستیم، آیا واقعاً این‌طور است؟ تحریم چقدر به موضوع عقب ماندگی دامن زده است؟ حسن اسلامی با بحث به‌کار گرفتن واژه عقب‌ماندگی در فناوری آی.تی موافق نیست و در این‌باره می‌گوید: در بخش مصرف فناوری نسبت به جهان هیچ نوع عقب‌ماندگی نداریم و می‌توان گفت در مصرف فناوری، شرکت‌ها با وجود تحریم آخرین ورژن‌های سرورها، قطعات فناوری، گوشی، لپ‌تاپ، تبلت و… را وارد می‌کردند و کسی حاضر نبود ورژن‌های دو سال قبل را خریداری کند اما معتقدم در بخش تولید هم اگر عقب‌ماندگی وجود دارد مربوط به ضعف مدیریت است که باعث شده ما نتوانیم در کشور کار تولید را پیش ببریم.

وی می‌افزاید: باید گفت اگر روند تولید در کشور رخ نداده است یکی از دلایل آن نبود ثبات اقتصادی بوده چراکه اگر مقرر بود در مدت ۱۰ سال، ۵۰ درصد از قطعات برندی را در داخل تولید کنیم وضعیت اقتصادی در کشور ثابت نمانده و مانع اجرای تولید شده است.

هدیه پساتحریم خرید جنس اصل
عده‌ای معتقدند با ورود نمایندگی برند‌های معتبر به کشور قیمت کالاهای حوزه‌ آی‌.تی افزایش خواهد یافت. آیا چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد؟

افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و تلفن همراه معتقد است اختلاف قیمت ممکن است باشد ولی در کل به نفع مصرف‌کننده است.

خریدار و مصرف‌کننده برای خرید کالای اصل حاضر است مقدار بیشتری نیز پول بپردازد چراکه می‌داند که اگر مشکلی برای کالا پیش آید نمایندگی پاسخگو است و کالا را تا مدتی رایگان تعمیر یا تعویض می‌کند.

حسن اسلامی، نیز درباره احتمال افزایش قیمت کالا‌ها با ورود نمایندگی برندهای خارجی در کشور می‌گوید: اگر از طریق نمایندگی‌ها با همین تعرفه‌های موجود کالا وارد کشور شود، افزایش قیمت را خواهیم داشت، چون کالا از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

مثلاً اگر اپل در ایران نمایندگی داشته باشد مصرف‌کننده هم می‌تواند جنس اصل را از نمایندگی بخرد و خدمات پس از فروش نیز دریافت کند. بنابراین اگر پول زیادتری هم بپردازد ناراحت نخواهد شد ولی اگر تعرفه‌ها را برای حمایت کاهش دهند قیمت‌ها هم تفاوت آنچنانی نخواهد داشت.

ارائه تسهیلات برای گشایش ال.سی
حسن اسلامی، فعال بازار: پسافرجام برای مشتریان‌ فرصت متعالی است چراکه مشتریان اجناسی را که قبل از این به سختی به دست می‌آوردند یا نمی‌توانستند با اطمینان خاطر در بازار تهیه کنند براحتی می‌توانند از بازار خریداری کرده و خیالشان از بابت خرید اجناس اصل آسوده باشد

«برای حمایت از بازار و رونق گرفتن آن باید جلو قاچاق کالاها گرفته شود و کاهش تعرفه تنها اقدامی است که دولت می‌تواند انجام دهد.» افشار فروتن لاریجانی با بیان مطلب فوق درباره حمایت‌های دولت از بازار آی.تی می‌گوید: زمان تعیین و تصویب تعرفه‌های جدید نزدیک است بنابراین دولت باید در تعیین میزان تعرفه‌ها تجدید نظر و تغییرات معقولی ایجاد کند.

این تنها راهی است که باعث می‌شود ورود کالای قاچاق برچیده شود چون برای واردکننده آن سودی نخواهد داشت همان‌طور که در دوره دولت اصلاحات تعرفه ۴ درصد بود و هیچ کالای قاچاقی در بازار وجود نداشت.

مهرداد کیانی نیز به بحث اجرای هر چه سریعتر رجیستری اشاره کرده و می‌افزاید: باید رجیستری گوشی‌ها و کالاها از سوی رگولاتوری‌ها انجام بگیرد چراکه در نهایت به نفع واردکنندگان و دولت خواهد بود.

به عبارتی انجام رجیستری و کاهش تعرفه باعث خواهد شد تا ۶ ماه آینده بازار خوبی به وجود آید. مقداد زنگی هم معتقد است حمایت‌های مالی از شرکت‌ها بسیار کم است.

وی می‌گوید: دولت حداقل در باز کردن ال.سی‌ها در بانک‌ها از شرکت‌های ایرانی بیشتر حمایت کرده و دسترسی به گشایش ال.سی‌ها را بیشتر فراهم کند تا شرکت‌ها بتوانند اعتبار بگیرند و وارد معامله مستقیم با شرکت‌های خارجی شوند.

بهتر است این کار را تسریع و هدفمند کرده و کمتر مانع‌تراشی کنند. از آنجا که گشایش ال.سی ارزش بالایی در تجارت دارد، دولت در تعیین معیارهای گشایش ال.سی تجدید نظر کند.

منبع : ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *