جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


بررسی بازار عینک‌های واقعیت مجازی در ایران

سال گذشته۳۰ میلیون هدست واقعیت مجازی در جهان به فروش رفت.

 

عینک‌های واقعیت

لیدا ایاز: بازار تکنولوژی را باید به‌صورت بالقوه بازاری دانست که به شدت رو به تغییرات جدید است و می‌تواند قابل رقابت با هر بازار دیگری باشد. امروزه گرایش به سرمایه‌گذاری برای وارد کردن محصولات جدید به این بازار بیش از گذشته نمود یافته است. هرچند بازار ایران به دلیل عدم حضور برندهای اصلی سرعتی همپای بازارهای خارجی ندارد اما می‌توان گفت که محبوبیت تکنولوژی در ایران نیز کمتر از دیگر نقاط جهان نیست. در حال حاضر نیز یکی از ابزارهایی که به تدریج درحال پیدا کردن مخاطبان بیشتری در ایران است، عینک‌ها وهدست‌های واقعیت مجازی هستند که به تدریج سهمی از بازار تکنولوژی را در ایران در اختیار گرفته‌اند. هدست واقعیت مجازی در واقع بیش از هرچیز برای آن دسته‌ای محبوبیت دارد که علاقه‌مند به خلق تخیلاتشان در عالم واقعی هستند. همانند آن‌ چیزی که در تعریف کارکرد هدست‌های واقعیت مجازی گنجانده شده است؛ شبیه‌سازی یک فضای مجازی در عالم واقعی. وسیله‌ای که همانند یک عینک غواصی می‌کوشد دنیای نادیدنی را واقعی کند. یک محیط واقعیت مجازی در هدست مخصوص به آن توسط اپلیکیشن‌های اختصاصی آن به وجود می‌آید. برخی از این محیط‌ها به‌صورت گرافیک رایانه‌ای و سه‌بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری 360 درجه از محیط‌های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده‌اند.

قیمت‌های متفاوت در بازار ایران

در ایران شناخته شدن هدست‌های واقعیت مجازی به تدریج در محیط‌های تفریحی به‌عنوان سینماهای چند بعدی اتفاق افتاد و پس از آن با ورود دستگاه‌های مخصوص آن به کشور حالا افراد می‌توانند با خرید ابزارهای آن، این محیط را به وسیله گوشی موبایل یا کامپیوترشان عینی کنند. خریداران این وسیله به دو دسته تقسیم می‌شوند آنها که برای بازی مشتاق خریدن این هدست‌ها هستند و آنها که برای تماشای فیلم از آن استفاده می‌کنند. هرچند که قابلیت استفاده از هر دوی این ویژگی‌ها هم در بسیاری از هدست‌های جدید ایجاد شده بنابراین با هزینه بیشتر می‌توان از ویژگی‌ها و کیفیت بیشتری نیز برخوردار شد. معمولا هر برند و کمپانی هدست مخصوص به خود را برای گوشی‌های همان کمپانی می‌سازد با این حال اما بسیاری از آنها قابلیت کارکردن با هر نوعی از گوشی موبایلی را هم دارند. معمولا با معرفی هدست‌های جدید از سوی کمپانی‌های بزرگ اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که به‌روز شده و قابل کاربرد با این هدست‌ها هستند، ارائه می‌شود.

بررسی بازار این دستگاه در کشور نشان می‌دهد که کمترین میزان قیمت هدست‌های واقعیت مجازی در ایران از 40 هزار تومان آغاز می‌شود و تا 6 میلیون تومان هم می‌رسد. بالا رفتن و پایین بودن قیمت‌ها نیز بر اساس کیفیت ارائه محصول، جدیدتر بودن تکنولوژی آنها، برند ساخته شده آن و نیز چگونگی استفاده آن تقسیم‌ می‌شوند. به‌طور مثال محفظه‌ای که نیاز است گوشی موبایل روی آن قرار گیرد در هدست‌هایی که از تکنولوژی اولیه استفاده شده‌اند، بزرگ‌تر، سنگین‌تر و از جنس‌های دست پایین ساخته شده‌اند اما در هدست‌های جدید شاهد کوچک‌تر شدن این محفظه و هماهنگی با صفحه نمایش موبایل‌ها و همچنین بالا رفتن کیفیت دوربین‌ها هستیم. از سویی دیگر ابزارهای جانبی همچون دسته بازی مخصوص، DVD‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوص هدست و کنترلر‌ها ارائه شده که این بازار را برای کمپانی هایشان جذاب می‌کند.

اگرچه در ایران هنوز هیچ شرکت داخلی که سازنده هدست واقعیت مجازی باشد وجود ندارد اما برخی از تیم‌های نرم افزاری به ساخت اپلیکیشن مخصوص این هدست‌ها مشغولند تا در فروش برنامه‌های نرم افزاری خودی نشان دهند. در حال حاضر شرکت‌هایی همچون ال جی، سامسونگ، اچ تی سی، فونیکس، سونی و البته گوگل از معتبرترین کمپانی‌های ساخت هدست واقعیت مجازی در دنیا محسوب می‌شوند که سال به سال به دلیل تغییرات جذاب در این وسیله میزان فروششان از سرمایه‌گذاری ساخت این ابزارها بیشتر هم می‌شود. آخرین آمارها نشان می‌دهد هدست واقعیت مجازی مقوایی گوگل موسوم به Google Cardboard VR در بازار محصولات مرتبط با واقعیت مجازی بیشترین سهم را از نظر تعداد فروش دارد؛ اما محصولاتی که سامسونگ و سونی در سال ۲۰۱۶ در این بازار عرضه کردند، باعث شده‌اند تا بیش از نیمی از کل درآمد سخت‌افزارهای حوزه واقعیت مجازی به این دو شرکت اختصاص داشته باشد. آمارها از میزان سهم پلت‌فرم‌ هدست‌های واقعیت مجازی در جهان نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ میلیون هدست واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۶ به فروش رفته است.

اپل همچنان در حال بررسی

با وجود اینکه در ایران و اکثر نقاط دنیا آی‌فون بیشترین محبوبیت را دارد، اما هنوز اپل به ارائه هدست واقعیت مجازی مخصوص به این کمپانی و خاص گوشی هایش ارائه نکرده است. تاکنون دستگاه‌هایی که برای آی‌فون پیشنهاد شده است هدست مربوط به شرکت «Occipital» که به‌صورت حرفه‌ای تصاویری با دقت بالا و سریع از فضای اطراف را ثبت می‌کند و نیز دستگاه «Bridge» از یک کمپانی ناشناخته است. این دستگاه با بندهای به رنگ سیاه و سفید و درب جلویی که منطبق با سایز آی‌فون 6 و 6s ساخته شده و البته سنسور مستطیل شکلی که از جلو بیرون زده است و به‌عنوان «Structure Sensor» وظیفه انتقال تجربه بهتر واقعیت مجازی به کاربران را بر عهده دارد که تجربه بهترین هدست واقعیت مجازی برای آی‌فون عنوان شده است. از آنجا که اپل در مورد این مساله کاملا سکوت کرده، بنابراین فعالیت در این بخش برای تمامی سازندگان بلامانع خواهد بود و به نظر می‌رسد هدست «Bridge» شرکت «Occipital» یکی از مدعیان اصلی در زمینه هدست‌های واقعیت مجازی مختص آی‌فون خواهد بود. بازاری با آینده درخشان؛ این می‌تواند بهترین تشریح از وضعیت رو به پیشرفت بازار هدست‌های واقعیت مجازی در جهان باشد. تکنولوژی در بازار ایران نیز بدون‌شک از تغییرات به دور نخواهد ماند و هرچند میزان دقیقی از آمار فروش این دستگاه‌ها در داخل وجود ندارد، اما می‌توان برآورد کرد که با ورود دستگاه‌هایی که کاربردهای چندگانه دارند استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی با اقبال بیشتری هم مواجه شوند.

 

منبع : دنیای اقتصاد

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *