جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اینتل و نسل هشتم پردازنده‌ های دسکتاپش

به ادعای مسئولان اینتل، نسل هشتم پردازنده‌های دسکتاپ این شرکت بهترین عملکرد را در بازی‌ها خواهند داشت.

 

اینتل و نسل هشتم پردازنده‌ های دسکتاپش

با معرفی نسل هشتم پردازنده‌های اینتل، جنگ پردازنده‌های قدرتمند دسکتاپ بیش از پیش داغ‌ شد. پس از معرفی پردازنده‌های رایزن AMD، اکنون نوبت به اینتل رسیده است تا با افزایش تعداد هسته‌‌ها در سی‌پی‌یو‌های خود، نفس تازه‌ای در این رده از محصولات بدمد. به ادعای مدیران اینتل، پردازنده‌ی Core i7-8700K توانمندترین گزینه در اجرای بازی‌های خواهد بود.

اینتل پیش از این پردازنده‌های موبایل نسل هشتم را با نام نسخه‌ی بهبودیافته‌ی کبی‌ لیک معرفی کرده بود. با این حال مسئولان غول فناوری دنیای پردازنده‌ها هنوز از برند رسمی سی‌پی‌یو‌های دسکتاپ خود نامی نبرده‌‌اند. البته طبق برخی گفته‌ها، این پردازنده‌ها با نام تجاری کافی‌‌ لیک به بازار عرضه خواهند شد که با توجه به نام متفاوت پردازنده‌های نسل ۸ موبایل این شرکت، امکان گمراهی کاربران وجود دارد.

نسل هشتم پردازنده‌های اینتل پیشرفت قابل توجهی نسبت به پردازنده‌های کبی‌ لیک کرده‌‌اند. اما بزرگ‌ترین بهبود این پردازنده‌‌ها، افزایش تعداد هسته‌‌ها است که پیش‌تر AMD در این بخش برتری قابل توجهی نسبت به رقیب نام‌‌دار خود داشت. اینتل از سال ۲۰۰۶ و عرضه‌ی پردازنده‌ی Core 2 Extreme QX6700، تغییری در تعداد هسته‌های محصولات دسکتاپ خود نداده بود. اما اکنون کاربران می‌توانند تا حداکثر ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی (به لطف فناوری هایپرترد) بهره ببرند. نکته‌‌ی قابل توجه، تجهیز پردازنده‌های ابتدایی Core i3 به چهار و پردازنده‌ی میان‌رده‌ی Core i5 به ۶ هسته‌ی پردازشی (بدون پشتیبانی از هایپرترد) است که بدین ترتیب افزایش قابل توجهی در قدرت پردازشی به همراه خواهند داشت.

طبق ادعای اینتل، نسل هشتم پردازنده‌های این شرکت ۲۵ تا ۴۵ درصد قدرتمند‌تر از نمونه‌های کبی‌ لیک خواهند بود که با توجه به تغییرات صورت‌گرفته، کاملا قابل پیش‌بینی است. با این حال تا زمان عرضه و بررسی این پردازنده‌ها باید منتظر ماند تا عملکرد واقعی آن‌ها سنجیده شود.

اینتل همچنان پردازنده‌های خود را بر مبنای لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌کند که البته بهبود‌هایی در این بخش تجربه کرده است. اینتل لیتوگرافی جدید خود را ++14nm نامیده که به ادعای مدیران این شرکت، منجر به افزایش توانایی‌های پردازشی هسته‌ها شده است.

افزایش تعداد هسته‌ها در پردازنده‌های جدید اینتل به قیمت کاهش فرکانس پایه‌ نسبت به نسل گذشته‌ی آن‌ها تمام شده است. البته لازم به ذکر است که فرکانس نهایی پردازنده‌های دسکتاپ کافی‌ لیک، ۲۰۰ مگاهرتز افزایش تجربه کرده است. یکی دیگر از بهینه‌سازی‌های صورت‌گرفته در جدید‌ترین محصولات اینتل، کنار رفتن فلسفه‌ی «هسته‌های محبوب» است؛ بدین ترتیب تمامی هسته‌های این پردازنده‌ها قابلیت رسیدن به فرکانس حداکثری را در صورت نیاز دارند تا کاربران به‌صورت همزمان از ۶ هسته‌ی ۴.۷ گیگاهرتزی بهره ببرند. البته این موضوع به میزان خنک‌کاری و قابلیت‌های مادربورد نیز باز‌می‌گردد.

اینتل با عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ خود، کاربران پیشرفته و حرفه‌ای را هدف نهایی خود قرار داده است. اما مشکلی که در این بین وجود دارد، تداخل پردازنده‌های دسکتاپ این شرکت با پردازنده‌های حرفه‌ای سری X است که به‌تازگی و برای رقابت با سری تردریپر AMD معرفی شده‌اند. به گفته‌ی اینتل، معماری بهبودیافته‌ی پردازنده‌‌های نسل هشتم دسکتاپ این شرکت، آن‌ را در پردازش‌های تک‌هسته‌ای بی‌رقیب کرده است. این در حالی است که تمرکز اصلی در توسعه‌ی سری X، کاربری‌های چندهسته‌ای بوده است. اکنون مشکلی که در این بین وجود دارد، تداخل پردازنده‌های سری X با ۶ هسته (و کمتر) با نمونه‌های جدید دسکتاپ کافی‌ لیک است. بدین ترتیب شاید دیگر دلیل محکمی پشت خرید پردازنده‌هایی اعم از Core i7-7800X (به‌جز پشتیبانی از خطوط بیشتر PCI) نباشد و فروش قابل توجهی تجربه نکنند. البته هنوز نسخه‌های ۸ تا ۱۶ هسته‌ای سری X‌ اینتل، از بهترین گزینه‌های موجود برای کاربران حرفه‌ای هستند.

بهبود‌های قابل توجه نسل جدید پردازنده‌های اینتل، افزایش قیمت آن‌ها را نیز به دنبال داشته است. پردازنده‌های کافی‌ لیک نسبت به نمونه‌های کبی‌ لیک، به‌طور میانگین ۶ درصد افزایش قیمت دارند.

اینتل طبق سنت همیشگی خود در کنار معرفی نسل جدید پردازنده‌‌ها، از چیپست جدید Z370 برای مادربورد‌ها نیز رونمایی کرد. تمامی پردازنده‌های جدید این شرکت از سوکت LGA1151 بهره می‌برند. چیپست جدید Z370 قابلیت پشتیبانی از رم DDR4-2666 را به همراه دارد. این چیپست همچنین از ۴۰ لین نسل سوم PCI برای استفاده از حافظه‌های ذخیره‌سازی یا کارت‌های گرافیک پشتیبانی می‌کند.

کاربران می‌توانند از ۱۳ مهرماه اقدام به پیش‌خرید نسل هشتم پردازنده‌های اینتل کنند. عرضه‌ی این پردازنده‌‌ها به بازار از ۲۸ مهرماه آغاز می‌شود.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *