جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اینترنتی شدن تلویزیون

طی چند ماه گذشته اخباری مبنی بر ارائه مجوز به پنج شرکت برای راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی از سوی قائم مقام سازمان صدا‌وسیما منتشر شد.

اینترنتی شدن تلویزیون
اما در این میان این سوال وجود داشت که چگونه می‌توان بدون مجوزهای لازم از سوی وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد به فعالیت در این زمینه پرداخت.

حال یکی از پنج شرکت مجوز گرفته که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم موفق به دریافت مجوزهایی در زمینه‌ی FCP (شبکه ارتباطات ثابت)و MVNO (اپراتور مجازی تلفن همراه) و غیره شده است، از آمادگی خود برای ارائه‌ این خدمات خبر می‌دهد.

محسن یوسف‌پور در این خصوص اظهار کرد: ارائه این خدمات که از بهار سال آینده آغاز می‌شود به گونه‌ای است که محدودیتی از نظر شهرهای کشور در آن وجود ندارد، چرا که این خدمت بر بستر اینترنت ارائه می‌شود و برای آن مانند بسیاری از خدمات OTT (فناوری تلویزیون تعا ملی اینترنتی)نیازی به در نظر گرفتن چند شهر به عنوان پایلوت نیست.

وی در پاسخ به این سوال که بدون دریافت مجوزهای مربوطه از سوی وزارت ارتباطات و ارشاد چگونه می‌توان به ارائه‌ چنین خدماتی پرداخت و اظهار کرد: این مساله یک سو تفاهم بود، چراکه ما اکنون از سوی سازمان صدا‌وسیما مجوزی برای راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی داریم، از سوی دیگر انتشار فیلم‌ها و سریال‌های صدا‌وسیما طبق قانون در انحصار این سازمان است که با توجه به مجوز ارائه شده برای ما امکان انتشار این محتوا فراهم شده است.

وی ادامه داد: در خصوص انتشار محتواهای دیگر نیز ما نیاز به دریافت مجوز از وزارت ارشاد و ارتباطات داریم که در این خصوص موفق به دریافت پروانه شرکت FCP شده‌ایم و برهمین اساس می‌توان فعالیت دراین حوزه را انجام داد، چراکه ما تمام مجوزهای مربوطه را دریافت کرده‌ایم و در این زمینه مشکلی به نظر نمی‌رسد.

یوسف‌پور در ادامه‌ صحبت‌های خود در خصوص تامین پهنای‌باند لازم برای ارائه چنین خدماتی متذکر شد: شاید در شرایط فعلی مشکلاتی برای تامین این نوع خدمات وجود داشته باشد، اما راهکارهایی هم در این زمینه وجود دارد که به عنوان مثال می‌توان برای حل این مشکل از تکنیک‌هایی استفاده کرد تا محتوا با پهنای‌باند کمتری به دست مشترک برسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توسعه پهنای‌باند را از جمله ماموریت‌های شرکت‌های FCP دانست و افزود: به هر حال این موضوع یکی از ماموریت‌هایی است که ما برای ۱۵ سال آینده خود در نظر گرفته‌ایم.

یوسف‌پور در خصوص مسائل تعرفه‌ای این طرح و این‌که این خدمات با چه تعرفه‌ای ارائه خواهند شد هم توضیح داد: اکنون اگرچه تعرفه‌ رسمی این سرویس اعلام نشده است، اما در این خصوص مذاکرات متعددی صورت گرفته و مدل‌های پیشنهادی مطرح شده است.

البته باید توجه داشت که در حال حاضر می‌توان براساس تعرفه‌ای که برای ارائه‌ خدمات دیتا در نظر گرفته شده به ارائه سرویس پرداخت.

وی در عین حال یادآور شد: ممکن است سازمان صدا‌وسیما به عنوان نهادی که در این خصوص مجوزی صادر کرده قصد داشته باشد از این خدمت درآمد کسب کند، برهمین اساس ممکن است این سازمان تعرفه‌هایی را برای خود مشخص کند، البته تعرفه‌های پهنای‌باند نیز به سازمان تنظیم مقررات مربوط می‌شود که این سازمان نیز در این زمینه تعرفه‌های مورد نظر را اعلام کرده است.

وی در خصوص این‌که آیا با این شرایط قیمت تمام شده این سرویس برای مشترکان خیلی بالا نخواهد بود توضیح داد: می‌توان با مدل‌های مختلف مصرف پهنای‌باند را در قالب این سرویس کاهش داد و شرایط را به گونه‌ای پیش برد که قیمت آن آزاردهنده نباشد.

یوسف‌پور در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی با توجه به عدم ابلاغ پیوست فرهنگی آیا فعالیت در این حوزه با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد، اظهار کرد: قطعا اکنون نهادهای دولتی و حاکمیتی پیگیر تصویب این پیوست هستند و ما هم طی سال‌های گذشته فعالیت‌هایی داشته‌ایم که این فعالیت‌ها هیچ‌گاه تعارضی با قوانین نداشته‌اند برهمین اساس بعید به نظر می‌رسد در این زمینه مشکلی ایجاد شود.

منبع ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *