جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


امکان تایپ کردن برای معلولین

بدون شک در سال جاری میلادی، دنیای پزشکی در حوزه‌های مختلف به موفقیت‌های بزرگی نائل شد. اما در این میان اخبار خوب برای معلولان کم نبود. رابط مغز و کامپیوتر که به معلولان اجازه می‌دهد به راحتی تایپ کنند شاید یکی از مهم‌ترین اخباری است که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد.

امکان تایپ کردن برای معلولین


پژوهشگران Bio-X دانشگاه استنفورد موفق به ابداع فناوری شگفت‌انگیزی شده‌اند که قادر است پالس‌های مغزی افراد معلول را دریافت کرده، آن‌ها را تحلیل کرده و پیام‌های مخابره شده از سوی مغز این افراد را تایپ کند. کریشنا شنوی، استاد مهندسی برق با کمک پروفسور پاول نویوجیوکیان فناوری دریافت سیگنال‌های مغزی و انتقال آن‌ها به صفحه‌کلید را طراحی کرده‌اند. این آزمایش در ابتدا روی میمون‌ها انجام گرفت و میمون‌ها با استفاده از این فناوری موفق شدند 12 کلمه در دقیقه تایپ کنند. سیگنال‌های مغز حتا قادر هستند مکان کرسر را نیز به درستی مشخص کنند.

البته لازم به توضیح است در گذشته نیز مشابه این فناوری ساخته شده بوده که البته با محدودیت‌هایی همراه بود که آهسته و مبهم بودن از بارزترین مشکلات فناوری‌های پیشین بود. همچنین از راهکارهای دیگری همچون دنبال کردن حرکات عضلات صورت (همانند تکنیکی که در مورد استفان هاوکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد) یا حرکات چشم برای تایپ نیز استفاده می‌شد که همه این فناوری‌ها با محدودیت‌هایی همراه بودند. به طور مثال یک فرد ممکن است قادر نباشد عضلات صورت خود را حرکت دهد یا در مورد استفان هاوکینگ به دلیل این‌که پلکهایش افتاده‌اند، او نمی‌تواند از نرم‌افزاری که حرکات چشم را دنبال می‌کند استفاده کند. اما این فناوری قادر است به طور مستقیم از سیگنال‌های مغز استفاده کند. در این فناوری الکترودها به طور مستقیم روی مغز قرار می‌گیرند تا سیگنا‌های مغزی را بخوانند. یک الگوریتم هوشمند نیز وظیفه پردازش این سیگنال‌ها را بر عهده دارد.

نویوجیوکیان در این رابطه گفته است: «نتایج به دست آمده از این آزمایش نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به خوبی از این فناوری در جهت خدمت به مردم استفاده کنیم. این فناوری یک نرخ قابل قبول از تایپ کردن را امکان‌پذیر می‌سازد و در نتیجه به افراد معلول اجازه می‌دهد یک مکالمه معنادار را تجربه کنند.»

در این آزمایش پژوهشگران به میمون‌ها یاد دادند هر آن چیزی که می‌بینند را تایپ کنند. آن‌ها در آزمایش خود کلاه مخصوصی را روی سر میمون قرار دارند که نقش یک رابط کامپیوتر و مغز را بازی می‌کرد. البته لازم به توضیح است که امکان کاشت این الکتروها در مغز نیز وجود دارد تا به این شکل فرد بدون نیاز به یک کلاه قادر به تایپ کردن باشد.

منبع شبکه

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *