جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


امکانات جدید فیسبوک

کمپانی فیس‌بوک در روزهای ۱۲ و ۱۳آوریل(۲۴ و ۲۵ فروردین) میزبان کنفرانسF8 بود؛کنفرانسی که صدها نفر به صورت حضوری و میلیون‌ها نفر به صورت آنلاین در جریان اتفاقات لحظه به لحظه آن قرار گرفتند و مارک زاکربرگ بنیانگذار این شبکه اجتماعی، برنامه آینده و نقشه راه فیس‌بوک را ارائه داد.

امکانات جدید فیسبوک
کنفرانس F8 از سال ۲۰۰۷ کلید خورد و هرچند در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ برگزار نشد ولی چند سالی می‌شود که فیس‌بوک میزبان فعالان عرصه فناوری در سانفرانسیسکو است و مردم می توانند با نگرش این کمپانی درباره آینده فناوری و محصولات جدید آن آشنا شوند.

گفتنی است درباره دلیل انتخاب نام این کنفرانس باید گفت که رویداد«هکاتون فیس‌بوک»، ۸ساعت زمان می‌برد ونام این کنفرانس نیز از همین مسابقه گرفته شده است. هکاتون که با نام‌هایی همچون روزهک،hackfest یا codefest نیز از آن یاد می‌شود درواقع ترکیبی از هک و ماراتن به معنای مسابقه است و رویدادی محسوب می‌شود که در آن برنامه‌ریزان کامپیوتر،توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار،طراحان گرافیک و مدیران پروژه طی ساعاتی مشخص روی یک پروژه مشخص نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری کار می‌کنند.این مسابقات مبتکرانه که از اواخر سال ۲۰۰۰ تاکنون برگزار می‌شود، بنا به نظر کمپانی برگزار کننده غالباً از یک روز تا یک هفته ممکن است به طول بینجامد.

پل‌ها جای دیوارها را بگیرد
امسال زاکربرگ در سخنرانی مراسم افتتاحیه خود در واکنش به سخنان جنجالی ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا مبنی بر لزوم کشیده شدن دیوار در امتداد مرز مکزیک و امریکا گفت: به جای کشیدن دیوار می‌توانیم برای ساختن آینده‌ای بهتر،کمک کنیم تا پل‌هایی ساخته شود و به جای جدا کردن مردم از یکدیگر و منزوی کردن آنها، برای داشتن ارتباطی جهانی با یکدیگر تلاش کرد. وی ادامه داد: در ۱۰سال آینده هر کسی باید این قدرت را داشته باشد که هرچیزی را می‌خواهد با هرکسی به اشتراک بگذارد و ما با استفاده از راهکارهایی همچون پهپاد، آنتن و… برای رساندن اینترنت رایگان به جوامع درحال توسعه در این راه گام برداشته‌ایم.

پلتفرم‌هایی برای زندگی آسان
به جای کشیدن دیوار می‌توانیم برای ساختن آینده‌ای بهتر،کمک کنیم تا پل‌هایی ساخته شود و به جای جدا کردن مردم از یکدیگر و منزوی کردن آنها، برای داشتن ارتباطی جهانی با یکدیگر تلاش کرد. وی ادامه داد: در ۱۰سال آینده هر کسی باید این قدرت را داشته باشد که هرچیزی را می‌خواهد با هرکسی به اشتراک بگذارد و ما با استفاده از راهکارهایی همچون پهپاد، آنتن و… برای رساندن اینترنت رایگان به جوامع درحال توسعه در این راه گام برداشته‌ایم.

زاکربرگ همچنین یک نقشه ۱۰ساله از آینده کمپانی فیس‌بوک را ارائه داد که در آن لیزر، واقعیت مجازی و روبات‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و آینده را می‌سازند. زوکربرگ معتقد است در آینده هدست‌های واقعیت مجازی آنقدر کوچک می‌شوند که می‌توان از آنها مانند عینک معمولی بهره گرفت.

درباره موارد مورد بحث در این رویداد باید گفت که ستاره این کنفرانس یک پلتفرم ویژه برای فیس‌بوک مسنجر است که می‌تواند زندگی بشر را آسان تر کند. به این ترتیب هرکسی می‌تواند برای تعامل بیشتر، «بات» ویژه مورد نیاز خود را بسازد. به عنوان مثال کاربر می‌تواند با بات CNNدر فیس‌بوک مسنجر تعامل داشته باشد که این بات با مشخص کردن زمینه‌های خبری مورد علاقه‌اش، اخبار را در اختیار وی قرار می‌دهد تا خبری از دست نرود. با کمک این بات‌ها کاربر همچنین می‌تواند از طریق فیس‌بوک مسنجر پیتزا سفارش دهد، تاکسی بگیرد،گل بفرستد یا خرید کند.

از دیگر برنامه‌های مهم فیس‌بوک که در این کنفرانس به آن اشاره شد ورود به فیس‌بوک بدون رمز عبور با کمک ابزار جدیدی به نام Account Kit است و به این ترتیب در آینده، کاربران می‌توانند بدون استفاده ازکلمه رمز، تنها با وارد کردن شماره موبایل یا آدرس ایمیل وارد فیس‌بوک شوند.

دوربین ۳۶۰درجه نیز یکی دیگر از برنامه‌های این کمپانی بزرگ دنیای فناوری در آینده است. در این کنفرانس عنوان شد فیس‌بوک در نظر دارد یک سیستم دوربین ۳۶۰درجه به همراه یک کد نرم‌افزاری را ارائه دهد که دارای ۱۷دوربین متصل به یکدیگر است و با عکسبرداری‌های متعدد، در پایان می‌تواند یک پانارومای ۳۶۰درجه منحصربه‌فرد ایجاد کند.

یکی دیگر از برنامه‌های ارائه شده در این کنفرانس مربوط به پخش ویدئویی زنده با کیفیت بسیار بالا بود. تاکنون پخش ویدئویی زنده یکی از دغدغه‌های زوکربرگ بوده است و با اضافه کردن پخش زنده ویدئویی به فید فیس‌بوک، توسعه‌دهندگان می‌توانند این قابلیت را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند. حالا دیگر مردم می‌توانند ویدئوهای خود را ازهر وسیله دیجیتال منتشر کرده، به اشتراک بگذارند و تنها به گوشی هوشمند محدود نشود.

ارائه آپدیت‌هایی برای آنالیز اپلیکیشن‌ها نیز یکی دیگر از نکات برجسته این کنفرانس بود.این آپدیت به طراحان و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند تا با رصد جغرافیا و محل زندگی کاربران،متوسط سن،تحصیلات،زمان خرید اپلیکیشن و… بتوانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای کارهای آینده خود داشته باشند.

اما این، تنها خبرهای فیس‌بوک نبود و زاکربرگ با دستی پرتر به این کنفرانس آمده بود. وی در بخشی دیگر از این کنفرانس از امکان «به اشتراک‌گذاری نقل قول‌ها» خبر داد.

به اشتراک گذاشتن چند خط ازمتن یک مقاله در فیس‌بوک ممکن است کار راحتی نباشد و این کمپانی با ارائه امکان جدیدی به نام «به اشتراک‌گذاری نقل قول‌ها» فکری به حال این مشکل کرده است. به این ترتیب می‌توانید بخشی از متن یک کتاب الکترونیک، مقاله و… را به جای کپی کردن و چسبانیدن، به طور مستقیم در پست فیس‌بوک خود قرار دهید. به این ترتیب توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف نیز می‌توانند نقل قول‌های خود را ازطریق برنامه خودشان روی فیس‌بوک بگذارند که خود یک میان بر محسوب می‌شود در حالی که فیس بوک تاکنون تنها با کیندل آمازون در این زمینه همکاری داشت ولی انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این اشتراک‌گذاری در اختیار سایرین نیز قرار بگیرد.

در این کنفرانس همچنین عنوان شد که دکمه save فیس‌بوک تغییراتی قابل ملاحظه پیدا خواهد کرد به این ترتیب کاربران می‌توانند هرچه را که در وب پیدا می‌کنند و به آن علاقه‌مندند از مقاله و عکس گرفته تا ویدئو و… را در فیس‌بوک ذخیره کنند تا در مواقع لزوم به آن دسترسی داشته باشند.

گفته می‌شود تمرکز بر آفلاین خوانی و اتوتگ ویدئویی نیز بخش دیگری از برنامه‌های مورد توجه فیس‌بوک بوده است.

منبع : ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *