جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


افزایش قاچاق موبایل

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که حجم واردات موبایل از مبادی قانونی طی پنج‌ماهه نخست امسال نزدیک به 17 درصد و طی مرداد ماه به نصف کاهش یافته است، این در حالی است که رییس کل گمرک معتقد است سیاست‌های گمرکی طی چهار ماهه نخست امسال باعث افزایش واردات قانونی موبایل شده است.

افزایش قاچاق موبایل

حجم واردات تلفن همراه از مبادی غیرقانونی یا همان واردات قاچاقی موبایل در کشور آنقدر بالا است که برای مبارزه با آن راهکارهای مختلفی از جمله از کار انداختن موبایل‌های قاچاقی پیشنهاد شده است.

رییس کل گمرک در این‌باره علاوه بر راهکارهایی از جمله کاهش زمان مورد نیاز برای ترخیص کالا در گمرک و هزینه‌های گمرکی که می‌تواند موجب کاهش قاچاق به طور کلی شود، برای واردات موبایل قاچاقی که حجم آن به گفته وزیر دادگستری درصد حجم تلفن‌های همراه موجود در بازار را پوشش می‌دهد، راه حل دیگری نیز دارد.

کرباسیان با اشاره به دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای غیرفعال کردن موبایل‌هایی که از مبادی رسمی وارد کشور نشده‌اند، معتقد است که پروانه الکترونیکی گمرک و بارکد موبایل‌های وارد شده از مبادی رسمی به این ستاد کمک می‌کند که موبایل‌های قاچاقی را شناسایی کنند و آنها را در کشور فعال نکنند، که به گفته وی این کار از چند ماه آینده اجرایی خواهد شد.

رییس کل گمرک از سوی دیگر تاکید دارد که سیاست‌های گمرک در بهبود شرایط برای واردکنندگان باعث افزایش واردات موبایل از طریق قانونی و دو برابر شدن تعداد موبایل‌های وارد شده به صورت رسمی نسبت به سال گذشته شده است.

به گفته کرباسیان در چهار ماهه ابتدایی سال جاری 500 هزار دستگاه موبایل با ارزش نزدیک به 10 میلیون دلار به کشور وارد شده که در همین مدت در سال گذشته تنها 150 هزار دستگاه موبایل وارد شده بود.

آمارهای گمرک از میزان واردات موبایل، حجم واردات را نه به صورت تعداد بلکه به صورت وزنی مشخص می‌کند، بنابراین اگرچه مشخص نیست که چه تعداد تلفن همراه در پنج‌ماهه نخست امسال به کشور وارد شده اما مقایسه وزن واردات موبایل با میزان آن در مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که واردات موبایل امسال کاهش یافته است.

به این ترتیب در پنج‌ماهه نخست امسال 200 تن تلفن همراه با ارزش بیش از 103 میلیون دلار به کشور وارد شده و این در حالی است که واردات موبایل در همین مدت در سال گذشته به 300 تن می‌رسید.

در عین حال اگرچه بر اساس این آمار واردات موبایل به لحاظ وزنی بیش از 17 درصد کاهش داشته ، به لحاظ ارزشی به دلیل افزایش ارزش تلفن‌های وارد شده در این مدت، واردات موبایل تنها 2 درصد کاهش یافته است.

همچین آمار واردات تلفن همراه از طریق قانونی طی مرداد ماه در مقایسه به همین ماه در سال قبل، نیز به لحاظ وزنی بیش از 67 درصد و به لحاظ ارزشی بیش از 50 درصد یعنی به نصف کاهش پیدا کرده است.

به طوریکه در مرداد ماه امسال ارزش موبایل‌های وارد شده مجموعا بیش از 12.5 میلیون دلار میرسد در حالیکه در همین ماه طی سال گذشته میزان واردات موبایل به صورت قانونی حدود 19.5 میلیون دلار بود و این درحالی است که ارزش تلفن‌های همراه وارد شده طی امسال بیش از پارسال است.

بنا براین آمار نمی‌توان نتیجه گرفت که واردات تلفن همراه طی پنج‌ماه نخست امسال افزایش پیدا کرده چرا که واردات چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ وزنی کاهش را نشان می‌دهد، حال باید دید سیاست‌ها گمرک در کاهش هزینه‌ واردات برای مبارزه با قاچاق و همچنین سیاست اختصاصی وزارت صنعت در کنار ستاد مبارزه با قاچاق تا چه حد می‌تواند جلوی ورود غیرقانونی موبایل را به عنوان یکی از پرقاچاق‌ترین کالاهای کشور بگیرد.

منبع: ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *