جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


افزایش قاچاق لپ‌تاپ و علل آن

رییس اتحادیه فناوران رایانه افزایش پنج درصدی تعرفه واردات لپ‌تاپ را از جمله عواملی دانست که می‌تواند منجر به افزایش قاچاق در این زمینه شود.

 افزایش قاچاق لپ‌تاپ و علل آن

سید مهدی میرمهدی ، اظهار کرد: تا پایان سال گذشته تعرفه واردات لپ‌تاپ 10 درصد بود که از ابتدای سال جاری به 15 درصد افزایش یافت و این در حالی است که واردات، هزینه‌های جانبی دیگری به همراه دارد؛ بنابراین با ادامه‌ روند افزایش تعرفه، طبیعی است که واردات قانونی برای وارد‌کننده به صرفه نباشد.


وی با بیان این‌که گمرک هیچ کشوری مثل ایران نیست، گفت: در کشوری مثل دبی تعرفه گمرکی واردات، سه درصد است و اگر کالایی از طریق این کشور به جای دیگری منتقل شود، همین سه درصد نیز مرجوع می‌شود و طبیعی است قاچاق در این کشورها به صرفه نیست. این در حالی است که در کشور ما تعرفه گمرکی، قوانین سخت و دست و پاگیر و طولانی بودن پروسه واردات به گونه‌ای است که واردکننده به دلیل افزایش قاچاق، متضرر می‌شود.
رییس اتحادیه فناوران رایانه ادامه داد:‌ در حال حاضر لپ‌تاپ به میزان کمی در کشور تولید می‌شود و دولت نیز می‌تواند حمایت‌های لازم را از تولید‌کنندگان داشته باشد تا تولید‌کنندگان در فضای بهتری فعالیت کنند.
میرمهدی درباره‌ میزان واردات لپ‌تاپ از طریق گمرک و به صورت قانونی گفت: بارها از گمرک درخواست کردیم که میزان واردات لپ‌تاپ را اعلام کند تا براساس میزان فروش و بررسی آمارها بتوانیم میزان قاچاق را اعلام کنیم، ولی علی‌رغم پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام دادیم، به نتیجه ای نرسیدیم.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که بعد از لغو تحریم‌ها می‌توانیم به راحتی کار نقل و انتقال پول را انجام دهیم، گفت: کالاهای وارداتی مشکلاتی دارند که مهم‌ترین آنها بحث نقل و انتقال پول است که امیدواریم بعد از لغو تحریم‌ها این موضوع حل شود.
رییس اتحادیه فناوران رایانه همچنین تاکید کرد: حدود 96 درصد کالاهای IT، وارداتی هستند و فقط سه – چهار درصد کالاها مثل کیبورد، موس و اسپیکر در کشور تولید می‌شوند و به طور کلی کالاهای های‌تک، وارداتی هستند.

منبع:آی تی آنالیز

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *