جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


افتتاح شبکه ملی اطلاعات

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران قرار است فردا (یکشنبه 7 شهریور) پس از تلاشی 11 ساله، هم‌زمان با هفته دولت از شبکه ملی اطلاعات رونمایی کند.
بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، شبکه ملی اطلاعات ایران شبکه‌ای بر مبنای پروتکل اینترنت همراه با سوئیچ، مسیریاب و مراکز داده‌ای مختلف است. در واقع درخواست‌های دسترسی داخلی و همچنین اطلاعاتی که در سرورهای داخلی نگه داری می‌شود به لطف این شبکه، از طریق خارج از کشور مسیریابی نخواهد شد.

افتتاح شبکه ملی اطلاعات

یکی دیگر از اهداف شبکه ملی اطلاعات، قابلیت ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در شبکه ملی اطلاعات خواهد بود که یکی دیگر از تعاریف مدنظر اعلام شده است. با این وجود در بند «الف» و «ب»  ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره می‌کند  که دسترسی ۶۰ درصد خانوارها به شبکه پرسرعت و ۱۰۰ درصد کسب و کارها به این شبکه از الزامات اجرای آن است.

رونمایی از شبکه ملی اطلاعات در فاز نخست صورت می گیرد و پس از آن قرار است فاز دوم این شبکه نیز در دهه فجر سال جاری آغاز به فعالیت خواهد کرد. سر انجام فاز سوم و نهایی این شبکه نیز هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری کامل خواهد رسید. در فاز نخست اتصال به شبکه ملی اطلاعات، ۶۰ درصد مصرف کنندگان ایرانی به شبکه پرسرعت متصل خواهند شد، دیتاسنترها راه اندازی شده و اتصال دسترسی‌های داخلی به شبکه‌های توزیع کننده محتوا (بدون مسیریابی خارجی) محقق خواهد شد. ظاهراً در فاز دوم این طرح نیز قرار است تمامی کاربران تجاری به این شبکه متصل شوند.

لازم به ذکر است مراسم رونمایی از فاز نخست شبکه ملی اطلاعات، صبح فردا یکشنبه هفتم شهریورماه در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار می‌شود.
منبعمهر

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *