جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پیشروی اسپیکرهای هوشمند در دنیای تکنولوژی

بازار گجت‌های هوشمند در سال‌های اخیر به سرعت در حال رشد و پیشروی است. در این میان گجتی که بیش از همه مورد توجه واقع شده، اسپیکرهای هوشمند است. این اسپیکرها در یکی، دو سال اخیر از استقبال جالب‌توجهی برخوردار شده‌اند و تولیدکنندگان و طراحان هم بالطبع در تلاش هستند با عرضه بهترین نمونه از این اسپیکرها طرفداران بیشتری برای خود دست و پا کنند. یکی از همین کمپانی‌ها که اخیرا به فکر عرضه اسپیکر هوشمند افتاده، شرکت اپل است. این کمپانی هفته گذشته در کنفرانس سالانه خود که به WWDC معروف است، از اسپیکر هوشمند خود رونمایی کرد. در ادامه ضمن بررسی این اسپیکر هوشمند، مروری هم داریم بر دیگر اسپیکرهای هوشمند موجود در بازار که در یکی،‌دو سال اخیر وارد بازارهای جهانی شده‌ و محبوبیت جالب‌توجهی هم کسب کرده‌اند.

 

هوم‌پاد اپل

کمپانی اپل هفته پیش از این اسپیکر رونمایی کرد و نام آن را هوم‌پاد (homepod) نامید. این دستگاه استوانه‌ای‌شکل ارتفاعی معادل ۱۷۲میلی‌متر و عرض ۱۴۲ میلی‌متری به همراه 5/ 2 کیلوگرم وزن دارد. هوم‌پاد ۶ میکروفون در اطراف خود دارد که باعث می‌شود دستورهای صوتی را از همه جهات تشخیص دهد. به گفته اپل این میکروفن‌ها می‌توانند صدای کاربر را حتی هنگامی که صدای موزیک بلند است تشخیص بدهند. این دستگاه همان‌طور که انتظار می‌رفت مجهز به دستیار صوتی سیری است. کاربران می‌توانند از طریق این دستیار هوشمند به آخرین اخبار و وضعیت هوا، ترافیک و هر اطلاعاتی که می‌خواهند دسترسی داشته باشند.

همچنین می‌توانند ساعت و زنگ هشدار را با کمک سیری تنظیم کنند و از آن بخواهند که سر ساعت مشخصی بیدارشان کند یا به آنها برای انجام کاری یادآوری کند. همچنین کمپانی اپل امکان استفاده از سرویس‌های خود مانند iMessage را به هوم‌پاد آورده و شما می‌توانید از طریق این اسپیکر پیام‌های خود را ارسال کنید. هوم‌پاد مجهز به پردازنده قدرتمند Apple A8 است و همان‌طور که می‌دانید اپل نخستین‌بار از این پردازنده در آی‌فون ۶ استفاده کرده است. اسپیکر هوشمند اپل با اپل‌موزیک نیز سازگار است و به‌صورت خودکار می‌تواند به تمام محتویات آن دسترسی داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه هوم‌پاد این است که اگر شما دو عدد از این دستگاه را داشته باشید، این دو همدیگر را می‌توانند شناسایی کنند و نتیجه هم معلوم است که چه صدایی می‌تواند در فضا پخش شود. اسپیکر هوشمند اپل در دو رنگ خاکستری و سفید عرضه می‌شود و قرار است از ماه دسامبر در کشورهای انگلیس، آمریکا و استرالیا با قیمت ۳۵۰ دلار به فروش برسد.

اکوشو آمازون

آمازون از جمله کمپانی‌هایی است که در حوزه اسپیکر هوشمند سرآمد بوده است. این کمپانی پیش از این اسپیکرهای هوشمند اکو و اکودات را مجهز به دستیار صوتی الکسا روانه بازار کرده و با استقبال جالب‌توجهی هم روبه‌رو بوده است و حالا حدود یک ماه پیش این کمپانی از جدیدترین اسپیکر هوشمند خود با عنوان اکوشو (Echo Show) رونمایی کرد. بارزترین ویژگی این اسپیکر که آن را از نسل‌های دیگر آمازون و حتی از سایر رقبا متمایز می‌کند، وجود نمایشگر لمسی ۷ اینچی در این دستگاه است. ابعاد این اسپیکر 90×187×187 میلی‌متر است و وزنی معادل 17/ 1 کیلوگرم دارد. این نمایشگر به شما کمک می‌کند تا تماس‌های ویدئویی برقرار کنید، اطلاعاتی را که می‌خواهید علاوه بر شنیدن، آنها را در جلوی چشمتان ببینید، ویدئوی دلخواهتان را ببینید، هنگام پخش موسیقی متن آن را در نمایشگر ببینید و حتی عکس‌های ذخیره‌شده در آمازون‌درایو (Amazon Drive) را مانند یک آلبوم دیجیتالی ببینید. اکوشو مجهز به دو اسپیکر دالبی و یک دوربین ۵مگاپیکسلی در جلو است. علاوه بر اسپیکرهای دالبی ۸میکروفون در این اسپیکر تعبیه شده که باعث می‌شود صدای کاربر از هر جهتی شنیده شود.

این دستگاه می‌تواند به چند سرویس‌ موسیقی که مشهورترین آنها اسپاتیفای است وصل شود و شما می‌توانید برای اینکه در کل فضای منزل یا محل کارتان به این سرویس دسترسی داشته باشید از دو تا چند دستگاه استفاده کنید. در این صورت الکسا از دستگاهی پاسخ می‌دهد که به شما نزدیک‌تر است. این دستگاه هم مانند دیگر اسپیکرهای هوشمند کنترل‌ دیوایس‌های هوشمند خانه یا محل کار شما را مانند چراغ‌ها و دوربین‌های امنیتی می‌تواند بر عهده بگیرد. اکوشو مجهز به پردازنده Intel Atom x5-Z8350 است و قرار است از ۲۸ ژوئن یعنی کمتر از یک ماه دیگر با قیمت ۲۳۰ دلار و در رنگ‌های سفید و مشکی وارد بازار آمریکا شود.

گوگل‌هوم

در بحبوحه رقابت میان اسپیکرهای هوشمند بی‌شک کمپانی گوگل را نمی‌توان نادیده گرفت. این غول نرم‌افزاری مدتی است وارد عرصه اسپیکر هوشمند شده و به نوبه خود خوش هم درخشیده است. گوگل‌هوم (Google Home) اسپیکر هوشمندی است که این کمپانی در پاییز سال گذشته عرضه کرده و به نوبه خود محبوبیت هم به‌دست آورده است. گوگل‌هوم در وهله نخست با ظاهر جذاب و شکیلش توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. این دستگاه از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش بالایی که حساس به لمس است و کاربر می‌تواند از این طریق و با حرکت چرخشی صدای بلندگو را کم یا زیاد کند.همچنین می‌توان صدای موزیک را قطع کرد. این قسمت دارای چهار چراغ ال‌ای‌دی است که رنگ‌های آن همان چهار رنگ معروف گوگل است. وقتی شما دستیار گوگل را فرامی‌خوانید این چراغ‌ها روشن می‌شود و شما می‌فهمید که دستیار هوشمندتان صدای شما را شنیده و آماده خدمت‌رسانی است.

بخش دوم هم شامل بدنه می‌شود که مجهز به سه بلندگو و دو میکروفن است. شما از طریق این اسپیکر هوشمند و به کمک دستیار صوتی گوگل نه‌تنها از اخبار و اطلاعات روز باخبر شوید، بلکه کارهای روزانه خود را نیز انجام دهید. کافی است به این دستیار هوشمند بسپرید که فردا باید چه کارهایی انجام دهید. به این ترتیب فردا که رسید کافی است از دستیار هوشمند خود بخواهید که برنامه روزتان را به شما بگوید. گوگل‌هوم با سرویس‌های پخش مختلفی مانند اسپاتیفای و گوگل‌پلی موزیک هماهنگ است که شما می‌توانید هریک را که می‌خواهید به‌عنوان سرویس پخش پیش‌فرض خود انتخاب کنید. یک ماه پیش در جریان کنفرانس سالانه گوگل (I/ O) این کمپانی اعلام کرد که به‌زودی قابلیت مکالمه برای اسپیکرهای هوشمند هوم عرضه می‌شود. گوگل‌هوم در رنگ‌های مختلفی عرضه شده که البته این تنوع رنگ‌ها فقط شامل بدنه می‌شود و قسمت بالایی آن در همه انواع سفیدرنگ است. قیمت این دستگاه هوشمند نیز ۱۳۰ دلار است.

مایکروسافت

همان‌طور که تا به حال دیدم کمپانی‌های مطرح اسپیکرهایی را که طراحی و تولید کرده‌اند با دستیار هوشمند خود سازگار کرده‌اند ولی مایکروسافت دستیار شخصی خود با عنوان کورتانا را روی دستگاه‌های دیگر عرضه می‌کند و خود سخت‌افزار مربوط به این حوزه را تولید نمی‌کند. نخستین شرکتی که در این میان پا به عرصه گذاشت هارمن‌کاردن بود که اعلام کرد قرار است اسپیکر هوشمند خود را مجهز به کورتانا تولید کند. Harman Kardon Invoke نام این اسپیکر هوشمند است که با جمله Hey Cortana فعال می‌شود. امکان پخش موسیقی از طریق سرویس Groove Music مایکروسافت، امکان برقراری تماس از طریق اسکایپ و همچنین اعلام یادآروی‌ها، اخبار و اطلاعات مورد نیاز کاربر برخی از ویژگی‌های Invoke محسوب می‌شود.

این اسپیکر مجهز به حلقه‌ای نورانی است که هنگام فراخواندن کورتانا روشن می‌شود و برای مخاطب یادآور دایره‌ای است که هنگام فعال‌شدن کورتانا در ویوایس‌های دیگر دیده می‌شود. در کنار هارمن‌کاردن اخیرا شرکت اچ‌پی هم اعلام کرده که در پی تولید یک اسپیکر هوشمند مجهز به دستیار صوتی کورتانا است. آنچه از شواهد به دست آمده این اسپیکر بر خلاف Invoke محصولی مستقل نیست و به رایانه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ متصل می‌شود. به هر حال هنوز آنطور که باید معلوم نیست که مایکروسافت در این حوزه چه برنامه‌ای دارد و می‌خواهد دستیار صوتی‌اش را با چه اسپیکرهایی سازگار کند و چگونه پا به این عرضه بگذارد که از رقبا عقب نیفتد.

اسپیکر خالق اندروید

اندی‌روبین را که همه به خالق اندروید می‌شناسند چندی پیش از تلفن هوشمند خود با عنوان Essential Phone رونمایی کرد. او پا را فراتر از این گذاشته و هفته گذشته بود که این شرکت یک اسپیکر هوشمند با عنوان Essential Home معرفی کرد. شما با استفاده از اسنشیال‌هوم می‌توانید موسیقی پخش کنید، سوال‌های خود را بپرسید و مانند دیگر دستگاه‌های مشابه از وضعیت اخبار و اطلاعات روز جویا شوید و زمان کارهای شخصی خود را به او بسپارید تا به شما یادآوری کند.یکی از موضوع‌هایی که این اسپیکر را از دیگر محصولات مشابه متمایز می‌کند این است که اسنشیال به‌صورت لوکال و داخل خود دستگاه به پردازش می‌پردازد و به این ترتیب امنیت حریم خصوصی کاربران افزایش می‌یابد. در واقع اندی‌روبین هدف اصلی از طراحی و تولید این اسپیکر را امنیت اطلاعات کاربران اعلام کرده است. این دستگاه که به یک صفحه نمایش خودکار مجهز شده قادر است با یک سوال، ضربه یا حتی اشاره‌ای فعال شود.

این دستیار هوشمند علاوه بر تفاوت‌های ظاهری با محصولات موجود در بازار، تلاش می‌کند تا به جای اجرای نیازهای شما، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد و نظر شما را در آن باره جویا شود و سپس دستور شما را انجام می‌دهد.البته از آنجا که این دستگاه هنوز وارد بازار نشده نمی‌توان به‌طور قطع درباره آن گفت ولی طبق ادعای اندی روبین، این محصول به سیستم‌عامل Ambient OS مجهز است و در واقع یک نسخه شخصی‌سازی شده از Android Wear خواهد بود. طبق گفته روبین «این محصول یک چهره دوستانه خواهد داشت و با دیگر محصولات منزل شما به خوبی کنار خواهد آمد.»

 

منبع : دنیای اقتصاد

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *