جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


از ارزان شدن اینترنت چه خبر؟

فعالان بازار ICT ایران همواره به صراحت گفته‌اند که اگر اجازه واردات پهنای‌باند به آنها در کنار شرکت زیرساخت داده شود، تضمین می‌کنند که پهنای باند را با قیمتی بسیار پایین وارد کشور کنند.
از ارزان شدن اینترنت چه خبر؟
با گلایه‌های رئیس هیات مدیره بزرگترین هلدینگ ارتباطی کشور از واردات انحصاری پهنای‌باند به کشور و گران بودن اینترنت ایران و درخواست برای فعال شدن شرکت‌های بخش خصوصی در این زمینه، بار دیگر زیرساخت‌های کشور مورد انتقاد گرفت و دولت همچنان ساکت است.


انحصار تأمین پهنای باند از سال ۸۵ به دست شرکت ارتباطات زیرساخت افتاد و اکنون که یک دهه از واردات پهنای‌باند به کشور می‌گذرد، چندی است فعالان بازار ارتباطات، کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه معتقدند که اینترنت گران قیمت ایران در قبال سایر کشورها ناشی از همین انحصار است.

در حالیکه مدیران اینترنتی بخش خصوصی معتقدند که انحصار زیرساخت طبق قانون بر گیت‌وی است نه ترافیک اما مسئولان دولتی تفسیر دیگری از قانون ارائه می‌کنند و می‌گویند که این انحصار در زمینه ترافیک هم هست و از این حیث کلا واردات پهنای‌باند با این شرکت است.

اینترنت سال‌هاست که جزو شاخص‌های توسعه یافتگی در کشورها به حساب می‌آید و از این رو با توجه به اینکه در برخی ارزیابی‌ها جزو خدمات پایه لحاظ می‌شود، نرخ آن سال به سال کاهش می‌یابد؛ اما این کاهش قیمت به دلیل قراردادهای بلند مدت شرکت ارتباطات زیرساخت (به جهت ارزان خریدن مقطعی پهنای‌باند) که نهایتا منجر می‌شود از کاهش نرخ‌های سالانه عقب بمانیم، در کشور ما محسوس نیست.

از سویی هیچ رقیبی برای این شرکت در زمینه ترانزیت پهنای‌باند کشور وجود ندارد و همین امر منجر به ایجاد انحصار یا به عقیده کارشناسان اقتصادی، فساد و اضمحلال سیستم می‌شود.

فعالان بازار ICT ایران همواره به صراحت گفته‌اند که اگر اجازه واردات پهنای‌باند به آنها در کنار شرکت زیرساخت داده شود، تضمین می‌کنند که پهنای باند را با قیمتی بسیار پایین وارد کشور کنند.

در برابر چنین اظهاراتی از سوی بزرگان اینترنت بخش خصوصی کشور، وزارت ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت و رگولاتوری به انحای مختلف گفته‌اند که بخش خصوصی تنها حرف می‌زند و قادر به انجام چنین کاری نیست؛ آنها می‌گویند که دولت سهم کمی در قیمت تمام شده اینترنت برای کاربران نهایی دارد اما با این حساب هیچگاه حاضر نشده‌اند که واردات پهنای‌باند را برای امتحان بخش خصوصی هم که شده به آنها بسپارند.

بعد از اظهارات مختلف مدیران اینترنتی بخش خصوصی نظیر فریدون قاسم‌زاده، مدیران جوان و خلاق آپارات و کافه بازار و کارشناسان حوزه ارتباطات پیش روی وزیر ارتباطات پیرامون آفات انحصاری ماندن واردات پهنای‌باند، این‌بار نوبت به رئیس بزرگترین هلدینگ ارتباطاتی کشور رسید.

سید مصطفی سیدهاشمی –رئیس هیات مدیره مخابرات ایران- در مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ارتباطات سیار ایران در پاسخ به سوال سهامداری پیرامون نرخ بالای پرداختی همراه اول و مخابرات به دولت بابت پهنای باند و لینک‌های ارتباطی گفت: ما طبق قانون و مصوبات رگولاتوری، پرداخت‌هایمان را انجام می‌دهیم و خود را مکلف به تبعیت از آن می‌دانیم.

وی با انتقاد از هزینه بالای انتقال در کشور گفت: قیمت هر لینک ارتباطی E1 حدود ۲۰۰ برابر اروپاست.

او در ادامه به موضوع پهنای‌باند و قیمتی که برای آن تعیین می‌شود، اشاره کرد و گفت: قیمت پهنای‌باندی که ما می‌خریم نسبت به آنچه که در صورت خرید مستقیم هزینه می‌شود به مراتب بالاتر است. برهمین اساس شکست انحصاری که در حوزه فروش پهنای‌باند وجود دارد می‌تواند در کاهش قیمت‌ها و جذب مشتری کمک بسزایی به اپراتورها کند.

پیش از این در ارتباط با استدلال مسئولان دولت مبنی بر انحصاری بودن واردات ترافیک پهنای‌باند، توسط مسئولان بخش خصوصی گفته شده بود که صداوسیما تا پنج سال پیش پهنای‌باند وارد می‌کرد پس انحصار زیرساخت بر ترافیک نیست و بر گیت‌وی انحصار دارد.

تاکنون مسئولان دولتی علی‌رغم تمامی علاقه‌مندی بخش خصوصی برای واردات پهنای‌باند، اعتنایی به ادعاهای آنها نکرده و روی خوشی به ارزان شدن اینترنت نشان نداده‌اند.

منبع : تسنیم

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *