جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ارزش مالی هر کاربر برای شرکت های اینترنتی

سرمایه کلی شرکت فیس‌بوک ۱۰۰/۵۶ میلیارد دلار بوده است و تعداد مشترکان آن در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۱/۳ میلیارد نفر محاسبه شدند.

ارزش مالی هر کاربر برای شرکت های اینترنتی
ارزش سرمایه‌های گوگل به عنوان بزرگترین شرکت اینترنتی جهان ۲۸۲ میلیارد دلار محاسبه می‌شود و تعداد کاربرانی که طی یک سال گذشته از خدمات آن بهره برده‌اند ۱/۳ میلیارد نفر بوده است.


یاهو به عنوان یکی از بزرگترین جست‌وجوگرهای اینترنتی سرمایه‌ای بالغ بر ۲۷/۶۷ میلیارد دلار را در اختیار دارد و حدود ۶۵۰ میلیون نفر خدمات آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

افزایش تعداد کاربران، بزرگترین عامل ارجحیت شرکت‌های اینترنتی نسبت به یکدیگر محسوب می‌شود و به عنوان مثال، فیس‌بوک را بواسطه ۱/۳ میلیارد مشترکی که در خود جا داده است بزرگترین شبکه اجتماعی جهان می‌دانند و گوگل به خاطر تعداد بیشتر کاربرانی که هر روز از سرویس‌های آن استفاده می‌کنند، بزرگترین جست‌وجوگر اینترنتی جهان خوانده می‌شود.

این مسأله نشان می‌دهد که افزایش تعداد کاربران برای شرکت‌های بزرگ اهمیت فراوانی دارد. اما تا به حال به این مسأله فکر کرده‌اید که هر کاربر تا چه اندازه می‌تواند برای این شرکت‌ها ارزش داشته باشد؟

آیا ارزش همه کاربران اینترنتی در نقاط مختلف جهان برای چنین شرکت‌های بزرگی یکسان محاسبه می‌شود؟ این ارزش تا چه اندازه می‌تواند زیاد باشد که باعث شود یک شرکت اینترنتی با صرف سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری، سرویس جدیدی را به صورت رایگان در اختیار مشترکان خود قرار دهد؟
چه شرکت‌هایی؟

صنعت فناوری از بزرگترین قطب‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود که بیشترین پول‌ها نیز در این عرصه رد و بدل می‌شود و در پایان هر سال، شرکت‌های فناوری رتبه‌های نخست در فهرست ارزشمند‌ترین شرکت‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

در این عرصه شرکت‌های مختلف در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات اینترنتی، سرویس‌های مخابراتی، سیستم‌های شبکه‌ای، سیستم‌های سازمانی و… فعالیت می‌کنند. اما برای آنکه بتوانیم ارزش پولی هر کاربر در اینترنت را بررسی کنیم، بهتر است سراغ شرکت‌هایی برویم که چشم امید خود را به مراکز تبلیغاتی دوخته‌اند و بخش اعظم درآمدهای خود را بواسطه همکاری با این مراکز به‌دست می‌آورند.

بر این اساس، شرکت‌های فعال در حوزه خدمات عمومی، مراکز مشتری‌محور، شرکت‌های وابسته به مراکز تبلیغاتی و شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند و در پایان مشخص شد فیس‌بوک، LinkedIn، یاهو و گوگل بزرگترین شرکت‌ها با مشخصه‌های یاد شده محسوب می‌شوند.

چه اعدادی؟
از آنجایی که برای مشخص کردن ارزش پولی هر کاربر در دنیای مجازی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات عمومی را مورد توجه قرار می‌دهیم، اعداد و ارقام فراوانی پیش‌روی ما قرار می‌گیرد.

اما برای آنکه بتوانیم به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم و داده‌های نهایی قابل مقایسه باشند، میزان درآمد شرکت‌های مختلف را محاسبه می‌کنیم که این کار سه معیار اساسی را پیش‌روی ما قرار می‌دهد: تعداد کاربرانی که از خدمات هر یک از شرکت‌ها استفاده می‌کنند، میزان درآمدی که شرکت مربوطه کسب کرده است و مجموع سرمایه‌ها و ارزش نهایی شرکت.

در زمینه محاسبه تعداد کاربران، منابع مختلف گزارش‌های متفاوتی را منتشر می‌کنند.
به عنوان مثال، در مورد گوگل گفته می‌شود که سرویس پست الکترونیکی Gmail حدود ۴۲۵ میلیون مشترک دارد، شبکه اجتماعی Google+ نزدیک به ۵۴۰ میلیون مشترک را در خود جا داده است، نزدیک به یک میلیارد نفر سیستم‌عامل اندروید را به کار می‌برند و۱/۳ میلیارد نفر هم از جست‌وجوگر اینترنتی گوگل استفاده می‌کنند.

در نتیجه برای آنکه بتوان از این اعداد و ارقام استفاده کرد، بزرگترین مورد یعنی ۱/۳ میلیارد نفری که هر روز به جست‌وجوگر گوگل سر می‌زنند در نظر گرفته می‌شود.

چه نتایجی؟
اگر بخواهیم ارزش پولی هر کاربر در شرکت‌های یاد شده را که بزرگترین مراکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی محسوب می‌شوند محاسبه کنیم، باید به صورت موردی عمل کرد.

بر این اساس، سرمایه کلی شرکت فیس‌بوک ۱۰۰/۵۶ میلیارد دلار بوده است و تعداد مشترکان آن در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی ۱/۳ میلیارد نفر محاسبه شدند. مجموع سود این شرکت در آخرین گزارش مالی ۱/۸ میلیارد دلار بود و بر این اساس گفته می‌شود که هر کاربر برای فیس‌بوک ۹۰/۵۹ دلار می‌ارزد و این شرکت به‌ازای هر مشترک خود در سال گذشته توانسته است ۱/۶۳دلار درآمد کسب کند.

ارزش مجموعه سرمایه‌های شبکه اجتماعی LinkedIn حدود ۳۱/۳۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود و در مجموع ۳۰۰ میلیون نفر از خدمات آن بهره می‌برند. سود این شرکت برای سال گذشته ۳۳۶ میلیون دلار برآورد شده است و بر همین اساس می‌گویند که هر کاربر برای LinkedIn در مجموع ۱۳۱/۵۵ دلار می‌ارزد و این شبکه اجتماعی طی یک سال گذشته موفق شده است به‌ازای هر مشترک خود ۱/۵۳ دلار درآمد کسب کند.

یاهو به عنوان یکی از بزرگترین جست‌وجوگرهای اینترنتی سرمایه‌ای بالغ بر ۲۷/۶۷ میلیارد دلار را در اختیار دارد و حدود ۶۵۰ میلیون نفر خدمات آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

این شرکت طی سال گذشته ۱/۱ میلیارد دلار سود کرده است و بر این اساس هر کاربر برای آن ۴۴/۱۳ دلار ارزش دارد و یاهو در سال گذشته توانسته است به کمک هر فردی که از خدمات آن استفاده می‌کند ۱/۸۱ دلار کسب درآمد کند.

ارزش سرمایه‌های گوگل به عنوان بزرگترین شرکت اینترنتی جهان ۲۸۲ میلیارد دلار محاسبه می‌شود و تعداد کاربرانی که طی یک سال گذشته از خدمات آن بهره برده‌اند ۱/۳ میلیارد نفر بوده است.

این شرکت در یک سال گذشته ۱۳/۱۱ میلیارد دلار سود کرد و به همین خاطر میانگین ارزش هر کاربر برای آن ۲۱۷/۰۸ دلار محاسبه می‌شود و گوگل با هر یک از افرادی که در سال گذشته سراغ آن رفته‌اند توانسته است ۱۰/۰۹ دلار درآمد کسب کند.

گوگل نشان داده است که نسبت به رقبا، هر کاربر برای آن ارزش بیشتری دارد و البته ارزش سرمایه‌های آن به‌تنهایی بیشتر از سه شرکت فیس‌بوک، یاهو و LinkedIn است. بررسی این اعداد و ارقام ما را به این نتیجه می‌رساند که حضور روزمره در اینترنت و حتی گشتزنی‌های بی‌هدف هم می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ ارزش فراوانی داشته باشد و آنها را با حجم گسترده‌ای از درآمدهای مالی همراه کند.

چه ارزشی؟
محاسبات بالا نشان داد که هر کاربر برای شرکت‌های مختلف اینترنتی ارزش جداگانه دارد و درآمدهای قابل ملاحظه‌ای را برای آنها رقم می‌زند.

اما اگر بخواهیم متوسط ارزش هر کاربر را بر اساس بررسی که روی این چهار شرکت اینترنتی انجام دادیم به‌دست آوریم، می‌توان گفت که هر کاربر اینترنتی به طور متوسط ۱۲۰/۴۸ دلار می‌ارزد و هر شرکت می‌تواند به‌ازای هر کاربر خود به‌طور میانگین ۳/۷۶ دلار درآمد کسب کند.

البته شرکت McAfee از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات امنیتی در جهان نظر متفاوتی دارد. این شرکت سال گذشته به این نتیجه رسید که میانگین سرمایه‌ دیجیتالی به‌ازای هر کاربر ۳۷ هزار و ۴۳۸ دلار محاسبه می‌شود که این رقم بر اساس حضور کاربر در دستگاه‌های دیجیتالی مختلف، سرویس‌های اینترنتی متفاوت و اشتراک در خدمات مجازی گوناگون به دست می‌آید.

در کشور امریکا کاربران تمایل بیشتری به خرید نرم‌افزارهای امنیتی دارند و به همین خاطر هر کاربر اینترنتی ارزش بالاتری دارد. همین امر باعث شده است تا میانگین ارزش هر کاربر اینترنتی در امریکا ۵۵ هزار دلار محاسبه شود.

مرکز MSI International نیز با مطالعه جامع روی ۳ هزار کاربر در ۱۰ کشور مختلف به این نتیجه رسیده است که کاربران بواسطه اطلاعاتی که در اینترنت ذخیره می‌کنند و هزینه‌ای که برای خرید دستگاه‌ها و نرم‌افزارها می‌پردازند، ارزشی بالاتر از این اعداد و ارقام دارند.

در این بررسی مشخص شد یک‌چهارم کاربران دست‌کم پنج دستگاه الکترونیکی در اختیار دارند و ۸۶ درصد آنها به این نتیجه رسیده‌اند که خرید نرم‌افزارها و ابزارهای امنیتی یک هزینه بجا و لازم محسوب می‌شود که باید از جیب آنها پرداخت شود.

به همین خاطر ارزش پولی این کاربران در دنیای مجازی بیشتر محاسبه می‌شود و البته، این گروه از افراد باعث شده‌اند تا میانگین ارزش پولی کاربران برای دنیای مجازی افزایش یابد.

فارغ از اینکه هر یک از این منابع چه ارزش پولی را برای حضور ما در دنیای مجازی محاسبه می‌کند، باید توجه داشت که حتی گشت‌وگذارهای ساده اینترنتی و حضور در شبکه‌های مجازی مثل فیس‌بوک برای گذران اوقات فراغت هم می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ یک سرمایه ارزشمند محسوب شود و آنها را با درآمدهای فراوان مواجه کند.

منبع: میثم لطفی – روزنامه ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *