جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


ابداع تصاویر سه بعدی قابل لمس

گروهی از محققان ژاپنی روشی را ابداع کردند که در آن با استفاده از لیزر، تصاویر پلاسمایی قابل لمس در فضا ایجاد می شود.

بر خلاف بسیاری از پرتوهای لیزر موجود، این نوع لیزر زمانی که با پوست برخورد می کند، موجب سوزش نمی شود. محققان از طریق افزایش سرعت پرتوهای لیزر از نانو ثانیه به فمتو ثانیه (معادل یک میلیونیم از یک میلیاردم ثانیه) موجب افزایش میزان امنیت لیزر شدند و امکان لمس تصاویر سه بعدی را به گونه ای ایمن فراهم کردند.

ابداع تصاویر سه بعدی قابل لمس

 

این نوع لیزر در زمان برخورد با پوست، نوعی احساس شوک را ایجاد می کند و ماهیت فیزیکی اشیای سه بعدی را شبیه سازی می کند.

این محققان معتقدند لیزر موردبحث، قادر است تصاویر پلاسمایی ایجاد کند و به همین علت در مقایسه با نمایشگرهای سه بعدی فعلی، تصاویری بسیار واقعی تر و البته قابل لمس ارایه می کند.

برای شروع، این فناوری نیازی به مواد فیزیکی ندارد و صرفا با تابش نور در فضا، تصاویر سه بعدی را ایجاد می کند؛ همچنین استفاده از آن مستلزم سیم کشی و تجهیزات فیزیکی نیست که موجب محدودیت بازه دید می شوند. علاوه بر این پلاسمای حاصل از لیزر را می توان به دقت کنترل کرد.

به اعتقاد محققان این فناوری دارای کاربردهای متعددی از جمله واقعیت افزوده مقیاس پذیر، رابط های کاربر محیطی و تصاویر حجیم است. منظور از واقعیت افزوده مقیاس پذیر، یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم ( و معمولا در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می کند.

با وجود این که تصاویر سه بعدی فعلی بسیار کوچک هستند و اندازه آن ها تنها حدود 8 میلیمتر مکعب است، محققان امیدوارند با بهبود این فناوری بتوانند تصاویر بزرگتری را خلق کنند.

همچنین محققان امیدوارند بتوانند تجربیات حاصل از تولید این فناوری را در حوزه های دیگر پردازش تصویر، از جمله فناوری های فلورسنت و میکروحباب ها در مواد جامد و مایع به کار گیرند.

منبع:ایسنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *