جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


آغاز سفر کوانتوم دریاها

سال 1912 میلادی تعداد زیادی از ثروتمندترین مردم جهان برای ثبت بهترین خاطره زندگی خود فناورانه‌ترین و بزرگترین کشتی مسافربری که تا آن زمان ساخته شده بود و با نام تایتانیک شناخته می‌شد را برگزیدند و رهسپار سفری شدند که ماجرای آن در تاریخ به‌ثبت رسید. این کشتی با 2224 مسافر در نخستین ساعات روز 10 آپریل با فرمان ناخدا «ادوارد اسمیت» بندر ساوتَمتون انگلستان را به مقصد نیویورک آمریکا ترک کرد و همه چیز خوب پیش می‌رفت تا آنکه در ساعت 23:40 چهاردهم آپریل کشتی در اقیانوس اطلس شمالی با یک کوه یخ برخورد کرد و در شرایطی که هیچ کس تصورش را هم نمی‌کرد، پیشرفته‌ترین کشتی مسافربری جهان دو ساعت 40 دقیقه پس از این اتفاق به طور کامل در اعماق اقیانوس فرو رفت و بیش از هزار و 500   نفر جان خود را از دست دادند. هم‌اکنون 102 سال از این اتفاق می‌گذرد و بریتانیا این بار با ثبت واقعه دیگر در حوزه دریانوردی خود را به جهانیان معرفی کرده است. در این اتفاق همزمان با سالگرد تولد تایتانیک فناورانه‌ترین و هوشمندترین کشتی جهان با نام «کوانتوم دریاها» فعالیت خود را آغاز کرد.

آغاز سفر کوانتوم دریاها

کوانتوم دریاها

شرکت Royal Caribbean به عنوان سازنده «کوانتوم دریاها» در مراسم آغازبه‌کار فعالیت این کشتی از آن به عنوان بزرگترین شهر فناوری در تمام آب‌های سراسر جهان یاد کرد و توضیح داد که تاکنون هیچ مجموعه‌ای با این میزان فناوری وارد دریاها نشده است. این نخستین کشتی جهان محسوب می‌شود که در آن حتی از یک برگ کاغذ هم استفاده نمی‌شود و از سیستم مدیریتی گرفته تا خدمات مسافری، کاملا هوشمند و الکترونیکی دنبال می‌شوند.

«جیسون برادبوری» مدیر فناوری این شرکت توضیح داد: «پهنای باندی که برای این کشتی مورد استفاده قرار گرفته از مجموع پهنای باند تمام کشتی‌های فعال در اقیانوس‌ها هم بیشتر است». این کشتی اینترنت خود را به وسیله سیستم ماهواره‌ای فوق‌پیشرفته‌ و پرسرعت دریافت می‌کند که مسافران به کمک آن می‌توانند یک فیلم سینمایی را در عرض چند دقیقه بارگذاری کنند. همچنین تمهیداتی اندیشیده شده است تا با اینترنت پرسرعت کاربران بتوانند به سرویس Xbox Live متصل شوند و با ساکنان دیگر کشتی‌های درحال سفر یا اعضای خانواده خود در یک کشور دیگر بازی‌های رایانه‌ای را به صورت مستقیم انجام دهند.

«کوانتوم دریاها» با دو هزارو 90 کابین  سومین کشتی مسافربری بزرگ جهان محسوب می‌شود و از آن به عنوان یک شهر متحرک هوشمند و پیشرفته یاد می‌کنند که قرار است نسل آینده زندگی را در شهرهایی با این کیفیت تجربه کنند. این کشتی با حدود 400 متر طول ظرفیت پذیرش 4 هزارو 905 مسافر را دارد و برای ساخت آن نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه شده است. در رستوران‌های مختلف این شهر متحرک گارسون دیده نمی‌شود و از طبخ غذا گرفته تا سرو کردن آن به عهده روبوت‌های هوشمند است. اینجا نخستین مکان دنیا محسوب می‌شود که روبوت‌ها وظیفه کامل پذیرایی از مهمان‌ها را برعهده دارند. سفارش هرآنچه که میل دارید، از نوشیدنی‌های ترکیبی گرفته تا انواع غذاهای گرم، از روی تبلت‌های موجود روی میز رستوران انجام می‌شود و در کوتاه‌ترین زمان روبوت‌ها آنچه که سفارش داده‌اید را روی میز شما حاضر می‌کنند. پرداخت هزینه مربوط به غذاها نیز به صورت کاملا هوشمند از طریق دستبند الکترونیکی انجام می‌شود که از آن به‌عنوان کلید در هم استفاده می‌کنید.

برنامه‌ریزی الکترونیکی

از لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید با این کشتی سفر کنید، حضور پررنگ فناوری در بخش‌های مختلف آن را احساس خواهید کرد. برای برنامه‌ریزی این سفر ابزار کاربردی با نام Cruise Planner طراحی شده است که آن را روی گوشی هوشمند نصب می‌کنید و از تور گشت‌وگذار و قرارهای ملاقات گرفته تا برنامه آبگرم و وعده‌های غذایی را به آن اطلاع می‌دهید. ابزار دیگری که در این زمینه ارایه شده است Royal iQ نام دارد که به شما امکان می‌دهد به‌جز مشخص کردن تاریخ سفر، برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای لحظه‌لحظه آن داشته باشید. سفر با این کشتی ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد و به همین خاطر ابزار کاربردی مذکور حتی کتاب‌های مورد علاقه شما را از قبل شناسایی می‌کند تا در کابین خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای شما در طول سفر یک روبوت دستیار درنظر گرفته شده است و برنامه‌ریزی‌هایی که در ابزار کاربردی انجام می‌دهید در اختیار روبوت قرار می‌گیرد تا بهترین خدمات را در طول سفر دریافت کنید.

کابین هوشمند

کابینی که طی سفر در آن اقامت دارید همه امکانات الکترونیکی و دیجیتالی مورد نیاز شما را شامل می‌شود و در کنار آن «کوانتوم دریاها» خدماتی در اختیارتان می‌گذارد که پیش‌بینی آن را هم نکرده‌اید. تمام بخش‌های اتاق از طریق یک رایانه لوحی دیجیتالی مدیریت می‌شوند و حتی قفل در و شدت نور چراغ‌ها را هم می‌توانید با آن کنترل کنید. به‌جز سیستم مدیریت یکپارچه الکترونیکی، هر کابین فناوری هوشمندی را با نام Virtual Balconies در اختیار شما می‌گذارد. این فناوری روی پنجره اتاق شما در یک نمایشگر 80 اینچی باکیفیت تصاویر لحظه به‌لحظه و صدای هر لحظه از محیط را برای شما پخش می‌کند تا اگر شرایط جوی برای باز کردن پنجره مناسب نباشد، باز هم بتوانید از زاویه اتاق خود فضای بیرون را تماشا کنید.

فناوری دیگری که داخل کابین در اختیار شما قرار می‌گیرد Two70 نام دارد و به کمک آن با زاویه 270 درجه می‌توانید از هر نقطه کشتی که می‌خواهید تصاویر مستقیم را روی نمایشگر 80 اینچی مشاهده کنید. این فناوری همچنین امکان برقراری تماس تصویری با دوستان خود در خارج از کشتی را هم فراهم می‌کند و به گفته شرکت سازنده، هوشمندترین سیستم ویدیو-پراژکتور در جهان محسوب می‌شود.

هنرهای هوشمند

«کوانتوم دریاها» برای آنکه فناورانه‌ترین خدمات در دل اقیانوس‌ها را در اختیار شما بگذارد، از بزرگترین و مشهورترین هنرمندان عرصه ویدیویی و دیجیتالی جهان کمک گرفته است. در این کشتی بخشی با نام SMART Art ارایه شده است که خدمات رسانه‌ای دیجیتالی را در سه سطح مختلف در اختیار شما می‌گذارد: فناوری‌های ویدیویی، سیستم‌های تعاملی، سیستم متحرک. در این بخش یک گالری بزرگ ترتیب داده شده است که شما می‌توانید بزرگترین آثار هنری جهان، از تابلوهای نقاشی گرفته تا هنر معماری و فیلم‌سازی و … را روی نمایشگرهای تعاملی بزرگ مشاهده کنید و حتی به صورت ویدیویی با خالقان این آثار در ارتباط باشید.

بخش دیگر سیستم SMART Art دوربین‌های دیجیتالی هوشمندی را شامل می‌شود که در نقاط مختلف کشتی بهترین عکس‌ها را از شما تهیه می‌کنند و روی نمایشگرهای لمسی 22 اینچی به نمایش می‌گذارند تا در صورت تمایل بتوانید آن‌ها را روی رایانه لوحی در اختیار بگیرید.

دستبند همه‌فن‌حریف

ابتدای سفر یک دستبند الکترونیکی هوشمند به شما داده می‌شود که تا پایان همه کارهای شما را مدیریت می‌کند. این دستبند در اصل حکم کارت شناسایی شما را دارد و به کمک آن می‌توانید به تمام اسناد مهم خود دسترسی داشته باشید، عکس‌های تهیه شده در هر لحظه از سفر را روی اینترنت بگذارید، پیام‌های منتشر شده از سوی مسؤولان سفر را دریافت کنید و … همه کارهای خود را با آن انجام دهید.

بلیط ورودی شما به هوشمندترین کشتی جهان همین دستبند الکترونیکی است و البته با همین ابزار در کابین خود را باز می‌کنید. برآورد شده است، از زمانی که روی اسکله هستید تا وقتی که برای نخستین بار وارد کابین خود می‌شوید تنها 10 دقیقه طول بکشد و این اتفاق به واسطه شناسایی الکترونیکی شما در همه بخش‌ها صورت می‌گیرد. این دستبند همچنین سیستم بارکدخوان دارد تا پاسپورت شما را شناسایی کند و به صورت بی‌سیم اطلاعات را به سیستم مرکزی کشتی انتقال دهد. همین اتفاق باعث شده است تا «کوانتوم دریاها» حتی به یک برگ کاغذ هم نیاز نداشته باشد.

یکی دیگر از قابلیت‌های دستبند هوشمند سیستم RFID آن است. با این سیستم برچسب‌های هوشمند که به چمدان‌های شما متصل شده‌اند به‌صورت بی‌سیم با دستبند ارتباط برقرار می‌کنند و از این طریق می‌توانید در تمام طول سفر مراقب وسایل خود باشید. این دستبند همچنین می‌تواند اطلاعات مربوط به وسایل شما را از طریق ابزار کاربردی Royal iQ به گوشی هوشمند یا رایانه لوحی انتقال دهد و به همین خاطر حتی اگه وسایل را روی عرشه کشتی هم رها کردید، نگران گم شدن آن نخواهید بود.

«ریچارد فِین» مدیر شرکت Royal Caribbean در مورد فناورانه‌ترین کشتی جهان می‌گوید: «در این فضا فناوری‌هایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که برای همگان جالب است. برای آنکه این فناوری‌ها را در زندگی روزمره مورد استفاده قرار دهیم باید بیش از یک نسل منتظر بمانیم. فناوری به گونه‌ای پیشرفت کرده است که اگر روی آن تمرکز داشته باشیم، می‌توانیم به نیاز همه مردم پاسخ دهیم و مشتریان خود را در هر قشر و سنی که باشند جذب کنیم. من در کسب‌وکار خود از فناوری برای آسایش بیشتر زندگی استفاده می‌کنم و این باور را برای همه مردم به‌وجود می‌آورم که با تاکید روی این بخش می‌توان در هر تجارت و کسب‌وکاری موفق بود».

البته باید توجه داشت که سفر با این کشتی فوق‌مدرن چندان هم ارزان تمام نمی‌شود. اینترنت پرسرعت کشتی از طریق سیستم ماهواره‌ای پیشرفته دریافت می‌شود و سپس شبکه O3b Networks آن را به دست مسافران می‌رساند. اما برای استفاده از خدمات اینترنتی باید روزانه 100 دلار اضافه پرداخت کرد که البته مدیر شرکت سازنده «کوانتوم دریاها» این رقم را منطقی می‌داند. نوآوری‌های کشتی به‌اینجا ختم نمی‌شود. روی عرشه کشتی یک کره شیشه‌ای بزرگ قرار دارد که به بازوهای روبوتیک هوشمند متصل شده است و به افراد امکان می‌دهد پس از سوار شدن، روی آب بروند و به صورت 360 درجه محیط پیرامون خود را در دل اقیانوس نظاره کنند. بازوی روبوتیکی که مسافران را روی کره شیشه‌ای تا سطح اقیانوس می‌برد توسط تبلتی کنترل می‌شود که مسافران در اختیار دارند.

«کوانتوم دریاها» که بیش از 168 هزار تن وزن دارد، به یاد کشتی تایتانیک نخستین سفر خود را از بندر ساوتَمتون انگلستان آغاز می‌کند و پایان سال 2014 میلادی خود را به ساحل نیویورک آمریکا می‌رساند.

منبع:آی تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *