جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


از یو اس بی Type-C چه می‌دانید ؟

usb-c-is-changing-the-world-for-the-better-but-its-still-not-safe-enough

کابل‌ها و درگاه‌های گوشی های موبایل از اهمیت بسیار بالایی دارند و شاید عدم استفاده از وسایل مناسب باعث رسیدن آسیبی جدی به آنها شود. مدتی از معرفی استاندارد یو اس بی Type-C می‌گذرد و بسیاری از گوشی های قدرتمند بازار به این درگاه مجهز شده‌اند تا علاوه بر افزایش ایمنی و پایداری، شاهد بیشتر شدن سرعت انتقال اطلاعات نیز باشیم. اما آیا زمان استفاده از یو اس بی Type-C فرا رسیده است؟

بسیاری از افراد هنوز نمی‌دانند چرا کابل‌های یو اس بی Type-C بسیار خطرناک‌تر از درگاه‌ها و کابل‌های قدیمی هستند و هیچ نظری هم در مورد قیمت بالاتر آن ندارند.

کابل‌های میکرو یو اس بی (Micro-USB) قیمت بسیار پایینی داشته و در صورت بروز هر مشکلی، امکان خرید یک کابل دیگر با پرداخت مبلغی ناچیز وجود دارد. درواقع هر زمان که احساس کنیم کابل قدیمی ما ایرادی داشته و ما را به مقصودمان نمی‌رساند، آن را دور انداخته و کابل دیگری می‌خریم.

اما یو اس بی Type-C می‌تواند اطلاعات را با قدرت و سرعتی بالاتر از کابل‌های معمولی یا کابل‌های لایتنینگ (Lightning) انتقال دهد و همین موضوع برای شما دردسرساز خواهد بود. درواقع نیروی بیشتری در یک کابل یو اس بی Type-C جریان دارد و استفاده از کابل نادرست یا معیوب، دستگاه شما را در یک چشم به هم زدن از کار می‌اندازد.

شاید بتوان در بخش داخلی این کابل، یک کامپیوتر کوچک را مسئول ارسال اطلاعات و تنظیم برق دانست. اما عدم توجه بسیاری از سازندگان در روزهای اول معرفی این استاندارد، سبب شده بود تا آنها فقط به فکر تغییر رابط کابل‌ها بوده و هیچ برنامه‌ای برای تغییر ساختار آن نداشته باشند.

البته تنها موضوع کابل‌های با کیفیت پایین یا با ساختار نامناسب مطرح نیست و بعضی از کمپانی‌های سازنده تلفن های همراه حتی قوانین مربوط به این استاندارد را رعایت نمی‌کنند. در حالی‌که امکان تغییر روند تکامل لپ تاپ ها و گوشی های موبایل به‌لطف ویژگی‌های بسیار خوب یو اس بی Type-C وجود دارد. از طرفی، سیستم‌های اختصاصی شارژ سریع مثل فناوری Quick Charge شرکت کوالکام (Qualcomm) با بسیاری از استانداردهای فعلی Type-C سازگاری ندارد. ولی مدیران این شرکت همانند گذشته تلاش دارند تا با روش‌های مخصوص خود، هر دو آنها را کنار یکدیگر قرار دهند.

usb-c-is-changing-the-world-for-the-better-but-its-still-not-safe-enough_2-620x465

در این میان چندین شرکت مختلف از تصحیح کابل‌های خود و بالا بردن کیفیت آنها خبر داده‌اند که خوشحال‌کننده است. اما آنها به دلایل مختلف تمام کابل‌های تولیدشده را آزمایش نمی‌کنند که درنتیجه آن احتمال عرضه محصولات معیوب افزایش می‌یابد. شاید اگر مشکل کابلی که خریداری می‌کنید چندان جدی نباشد، تنها شاهد شارژ نشدن گوشی یا عدم ارسال اطلاعات با سرعت مطلوب باشیم. اما با جدی بودن مشکل، احتمال آسیب سخت افزاری به دستگاه شما وجود خواهد داشت.

اگرچه راه‌های زیادی برای توسعه و بهبود کیفیت کابل‌های یو اس بی Type-C وجود دارد اما شاید بیش از هر چیز دیگری، خود تولیدکنندگان نیاز به تغییر داشته باشند تا ساختار کابل‌های آنها. درواقع چنین کابل‌هایی نباید همانند کابل‌های میکرو یو اس بی که در سال‌های اخیر توسط هر فروشگاه کوچک و بزرگی به فروش می‌رسد، در اختیار کاربران قرار بگیرند. مشتریان نیز باید از توانایی این کابل‌ها و موارد استفاده آنها اطلاعات کافی داشته باشند.

هر چند شاید بخش عمده‌ای از مشکل را بتوان با آزمایش این کابل‌ها در کارخانه‌ها برطرف کرد. به عنوان مثال سیستم Advanced Cable Tester شرکت Total Phase قادر به تست کابل‌های تولید شده در عرض 15 ثانیه است که می‌تواند از عرضه محصولات با کیفیت پایین یا معیوب جلوگیری کند. به‌علاوه رعایت استانداردهای لازم از سوی سازندگان و دریافت گواهینامه‌های معبتر، می‌تواند کاربران را به خرید چنین محصولاتی ترغیب کند. اگرچه قوانین و دستورالعمل‌های مختلفی برای تولید کابل‌های یو اس بی Type-C وجود دارد، اما باید شرایطی فراهم شود تا کاربران از سلامت این محصولات و امکان استفاده از آنها در هر شرایطی اطمینان داشته باشند.

در نهایت شاید مورد آخر به فروشندگان مربوط شود. بسیاری از کاربران با مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی وسایل مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. حال اگر فروشگاهی، محصولی را صرفا به خاطر نماد استاندارد ایمنی یک شرکت به فروش برساند، خسارات احتمالی وارد شده به کاربران جبران‌ناپذیر خواهد بود. به بیان دیگر فروشندگان هم باید بدانند که در حال فروش چه محصولی هستند.

هدف اصلی از توسعه یو اس بی Type-C ارسال ایمن اطلاعات در سریعترین زمان ممکن است. امروزه شرکت‌های مختلف به دنبال راهی برای جلوگیری از برگشت محصولات توسط کاربران هستند و شاید رعایت قوانین مشخص‌شده و دریافت استانداردهای لازم راهی برای حل این مشکل باشد.

به هر حال با پشتیبانی کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل، لنوو، سامسونگ و اپل از یو اس بی Type-C، زمان زیادی تا فراگیر شدن این تکنولوژی باقی نمانده است.

منبع : gadgetnews

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *