جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کلاهبرداری های پیامکی

رییس پلیس فتا تهران بزرگ از دستگیری کلاهبردار حرفه ای اینترنتی در تهران خبر داد و گفت: کلاهبرداری که با استفاده از اطلاعات حساب و کارت بانکی افراد اقدام به انتقال وجه و برداشت پول از حساب مالباختگان می کرد، شناسایی و دستگیر شد.

کلاهبرداری های پیامکی
سرهنگ ‘محمد مهدی کاکوان’ روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیامک هایی در چند ماه گذشته به برخی از کاربران اپراتورهای تلفن های همراه ارسال می شد با این مضمون که شما برنده یک دستگاه تلفن همراه اپل و یا یک دستگاه تبلت شده اید و پس از واریز مبلغ شش هزار تومان، هدیه خود را از طریق پست دریافت خواهید کرد.


وی با بیان اینکه این پیامک ها با پیش شماره 1000، 2000 و 3000 ارسال می شد، افزود: مالباختگان به تصور اینکه پیامک ها از طریق بانک برای آنان ارسال شده، اقدام به واریز وجه از طریق اینترنت به سامانه اعلام شده در پیامک ها می کردند.
وی گفت: در پیامک ها سایت های رهگیری و یا پیگیری با آدرس www.rahgiri24.com برای واریز مبلغ شش هزار تومان وجه پستی به کاربران معرفی شده و کاربر با ورود به این سایت، ناخواسته شماره کارت، رمز عبور و cvv2 کارت بانکی خود را در اختیار فرد کلاهبردار قرار می داده است.
سرهنگ کاکوان اظهار کرد: پس از ورود اطلاعات توسط کاربر هیچ وجهی از حساب کاربر کسر نشده و تنها مشخصات کارت بانکی در اختیار فرد کلاهبر دار قرار می گرفته است.
رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه این کلاهبردار حرفه ای در جریان کار خود از همکاری یک زن نیز بهره می برده است، افزود: این زن با استفاده از اطلاعات کارت بانکی افراد موردنظر، اقدام به خرید طلا و ارز از طریق انتقال وجه به حساب صرافی ها می کرده است.
وی با بیان اینکه چهار پرونده کلاهبرداری در این خصوص از مهرماه تا کنون تشکیل شده، گفت: دراین پرونده ها 11 میلیون و 500 هزار تومان کلاهبرداری از حساب بانکی مالباختگان اعلام شده است.
سرهنگ کاکوان با اشاره به اقدامات موثر پلیس برای شناسایی و دستگیر متهم اصلی پرونده، گفت: متهم اصلی پرونده که جوانی 24 ساله و دارای سابقه است، هفته گذشته توسط پلیس فتا تهران بزرگ شناسایی و دستگیر شد.
وی با اشاره به اینکه متهم فاقد تحصیلات دانشگاهی است اما اطلاعات فنی زیادی در زمینه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی دارد، تصریح کرد: متهم با دراختیار داشتن اطلاعات حساب و کارت یک هزار و 508 فقره حساب بانکی شهروندان، بیش از 70 میلیون تومان از حساب های بانکی افراد موردنظر کلاهبرداری کرده است.
رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه مطمئن هستیم که مبلغ کلاهبرداری بیش از این مقدار است، اظهار کرد: با توجه به بررسی های انجام شده و کلاهبرداری وی از اهالی شش استان دیگر کشور، بطور قطع رقم کلاهبرداری این متهم بیشتر از مبلغ اعلام شده است.
وی بیشترین مقدار کلاهبرداری شده در تهران توسط این متهم را 4 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: نماینده حقوقی بانک مربوطه که متهم از صفحه جعلی آن برای کلاهبرداری استفاده می کرده نیز از شاکیان این پرونده است.
سرهنگ کاکوان بیش از 55 درصد جرایم حوزه سایبری را مربوط به برداشت از حساب مشتری بانک ها عنوان کرد و گفت: در ماههای اخیر سه باند کلاهبرداری از حساب های بانکی شهروندان در تهران بزرگ شناسایی و اعضای این باندهای کلاهبرداری دستگیر شده اند.
وی با اشاره به اینکه فرد کلاهبردار پیامک های خود را از طریق پنل تبلیغاتی با مشخصات جعلی ارسال می کند؛ گفت: در این زمینه مقرر شده که هر سه اپراتور تلفن همراه در مهلتی سه ماهه، نسبت به ساماندهی پنل های تبلیغاتی بر اساس مجوزهای قانونی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه پیامک های ارسالی از سوی این کلاهبرداران اغوا کننده هستند، اظهار کرد: شهروندان باید مراقب این قبیل اقدامات بوده و در صورت مشاهده و یا دریافت چنین پیامک های مراتب را به پلیس گزارش کنند.
رییس پلیس فتا تهران بزرگ تاکید کرد: شهروندان باید در جریان پرداخت های اینترنتی به URL و آدرس اینترنتی بانک ها دقت کرده و نسبت به تغییر رمز کارت بانکی خود در دوره های زمانی مشخص اقدام کنند.

منبع:ایرنا

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *