جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کاهش قیمت رم و پردازنده در بازار ایران

قیمت انواع حافظه رم و پردازنده‌های اینتل در بازار ایران از آبان ماه سال گذشته سیر نزولی داشته است. علاوه بر دلایل جهانی فزونی تولیدات سبب افت محسوس قیمت در بازار ایران بوده است.

کاهش قیمت رم و پردازنده در بازار ایران

بررسی نوسان قیمت در بازار قطعات کامپیوتر، نشان می دهد 2 قطعه اصلی یعنی حافظه رم و پردازنده در بازه زمانی آبان ماه 94 تا پایان اردیبهشت 95 با افت قیمت 10 تا 15 درصدی مواجه شده اند. به گفت کارشناسان بازار، افت قیمت این دسته کالاها در این بازه زمانی دلایل مشخصی دارد که تابع اتفاقات پیشین است. اغلب کارخانه های تولید حافظه و پردازنده در جنوب شرق آسیا مستقر هستند. سال های گذشته با تغییرات موسمی در نیم کره جنوبی شاهد بروز سوانح طبیعی مختلفی همچون سیل، طوفان و سونامی در این مناطق بودیم که این وقایع بر روند تولید کارخانه های شرق آسیا تغییر مستقیم داشته است.

کارخانه های تولیدی شرق آسیا اواخر سال 2015 و اوایل 2016 حجم تولیدات خود را افزایش دادند، تا در صورت بروز سوانح طبیعی متداول، بتوانند با عرضه پیش تولیدات خود به تقاضای مصرف کنندگان پاسخ دهند. اما با تغییرات جوی اینبار در نیمکره شمالی ورق به نفع جنوب شرق آسیا برگشت و سوانح طبیعی کمتری کارخانه های شرق دور را تهدید کرد.

به این ترتیب عرضه این دست کالاها یعنی پردازنده ها و حافظه های رم بیش از میزان تقاضای آن، در بازار صورت گرفت. که این امر باعث کاهش قیمت ها شد، اما از سوی دیگر تولید کنندگان ناگذیر به عرضه کالاهای خود و تخلیه انبارها از قطعات فعلی هستند، چراکه سرعت رشد تکنولوژی طی 2-3 سال اخیر برای کارخانه های تولید قطعات کامپیوتری تهدیدی جدی تر نسبت به سوانح طبیعی است.

تمام رخدادهایی که منجر به کاهش قیمت این قطعات در سطح جهان شده، دامن گیر بازار ایران هم شده است. علاوه بر این، موضوع برجام و در پی آن بازگشت مستقیم کمپانی های خارجی، کاهش قیمت ارز و توزیع وسیع قطعات در بازار، مصرف کننده را به کاهش قیمت ها امیدوار کرد. اما پس از برجام هیچ یک از این اتفاقات رخ نداد و تعلیق بزرگ در بازار کالاهای وارداتی آغاز شد. امید به ارزانی باعث رکود دوباره در بازار شد. توزیع کنندگان هم به ناچار برای بازگشت نقدینگی روی به کاهش قیمت ها آوردند تا خریداران را ترغیب کنند. به این ترتیب امیدهای دست نیافتنی پسابرجام علت دیگری برای افت محسوس قیمت ها در بازه زمانی یاد شده در بازار ایران شد.

منبع ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *