جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


لزوم کنترل بیشتر بر جابه‌جایی کالاهای رایانه ‏ای

حمل‌ونقل کالاهای کامپیوتری یکی از مهم‌ترین بخش‏ها در بازار کامپیوتر است، چراکه پس از ترخیص کالا از گمرک یا ارسال کالا از شهری به شهر دیگر حمل‌و نقل آن از جمله حساس‌ترین مراحل تا زمان رسیدن محموله به بازار مقصد است. در بازار سنتی رایانه کشور هنوز سیستم‏های کنترل و نظارت پیشرفته‌ای که بتواند به‌طور دقیق نوع و مشخصات آن کالا را بررسی کند، وجود ندارد. حالا هم ارسال گزارش‏هایی به اتحادیه رایانه تهران نشان می‌دهد که جابه‌جایی کالا با تفاوت‏هایی در مشخصات و نوع کالا همراه شده است و همین موضوع نیز موجب شده تا اتحادیه رایانه تهران اقدام به صدور اطلاعیه‏ای کند و بر اساس آن از اصناف رایانه بخواهد تا نسبت به درج دقیق مشخصات کالا در بسته‏های ارسالی یا دریافتی خود اقدام کنند.

 

 کالاهای رایانه ‏ای

منوچهر زند، نایب رئیس اتحادیه رایانه تهران در همین ارتباط به «دنیای اقتصاد» می‌گوید:« اخیرا شاهد تشکیل پرونده‏هایی در کمیسیون شکایات مشتریان در اتحادیه رایانه تهران هستیم که ارسال کالاهایی که از خارج از شهر انجام می‌شود یا بالعکس وقتی از تهران به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود، با مغایرت در سفارش اولیه همراه است. متاسفانه در محموله‏های کامپیوتری عموما نه نوع و نه سریال کالا قابل تشخیص نیست؛ به همین منظور بر اساس توافقاتی که داشتیم این موضوع مورد تاکید قرار گرفته تا صاحبان کالا در فرم‌های جدید که به نام بیجک در میان اصناف شناخته می‌شوند، مشخصات کالایشان را به صورت و جزئی و دقیق وارد کنند تا درصورتی‌که به موارد تخلفی برخورد کردیم قابل رسیدگی باشند.» زند معتقد است که مساله دومی هم در این موضوع دخیل است و آن سوءاستفاده سودگران بازار حمل کالای قاچاق از همین فضا است.

او می‌گوید: «درحال حاضر نظارت و بازرسی که در بحث کالای قاچاق از سوی ستاد مبارزه با کالای قاچاق صورت می‌گیرد در سطح بازار، انبار و فروشگاها است؛ درحالی‌که اگر کنترل و رصد کالاهای قاچاق به‌صورت جزئی‌تر صورت بگیرد، باید در بارنامه کالا هم نظارت شود و مشخصات به‌صورت دقیق درج شود که نوع کالا چیست و ورودی این کالا از کجا بوده و با چه مشخصه‏ای ارسال شده است. بنابراین نیاز است که در هنگام مبادله کالاهای بین استانی و بین شهری ریز مشخصات خریدار و فروشنده و فرستنده و گیرنده با جزئیات مشخص شود و قابل شناسایی باشد. این درحالی است که عموما به‌دلیل نبود مشخصات یا شماره سریال کالا به روی بیجک مورد استفاده از سوی صاحبان کالا نمی‌توان کنترل و نظارت دقیقی انجام داد. زند معتقد است ایجاد شرایطی که در آن مشخصات کالا به‌طور دقیق درج شده باشد، امکان تقلب را کم می‏کند؛ اما اجرای همین مساله هم به معنای صفر شدن و حذف شدن امکان تقلب و فرار از تخلف نیست و تنها می‌تواند به کاهش این دست از تخلفات کمک کند. به گفته نایب رئیس اتحادیه رایانه تهران، موضوع استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری در گمرک و سیستم‏های نظارتی حمل کالا از جمله موضوعاتی است که پیش از این از سوی اتحادیه رایانه به دستگاه‌های نظارتی و گمرک پیشنهاد شده است.

 

منبع : دنیای اقتصاد

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *