جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


کارایی بلوتوث ۵ در گلکسی S8

گلکسی اس ۸ اولین تلفن هوشمند مجهز به بلوتوث ۵ به حساب می آید، آخرین نسخه از فناوری ارتباطی که در سال ۱۹۹۴ به دست شرکت سوئدی اریکسون ابداع شد و حالا به یک استاندارد فراگیر و مهم در بازار بدل گشته است.

 

بلوتوث ۵ از نظر بُرد ۴ برابر از نسل قبلی بهتر شده است، یعنی گلکسی اس ۸ و برادر بزرگترش اس ۸ پلاس، می توانند با این فناوری تا فاصله نزدیک به ۲۵۰ متری به ابزارهای دیگر متصل باقی بماند. با این حساب حتی با وجود دیوار و موانع دیگر، نباید هیچ مشکلی برای گوش دادن به موسیقی و حرکت بین اتاق های مختلف در منزل وجود داشته باشد.

در این نسخه سرعت انتقال اطلاعات هم ۲ برابر شده است. اگر موبایل شما بلوتوث ۴ داشته باشد می تواند هر بسته داده را (حدود ۲۵۱ بایت) ظرف ۲۱۲۰ میکرو ثانیه انتقال دهد. اما در بلوتوث ۵ همین مقدار اطلاعات در ۱۰۶۰ میکرو ثانیه انتقال پیدا می کند، یعنی روی کاغذ چیزی حدود ۲ مگابایت. به لطف قابلیت دوم حتی می توانید فایل های موسیقی غیر فشرده رزولوشن بالا را هم به شکل بیسیم با بلوتوث ۵ انتقال دهید.

اما جذاب تر از همه اینکه دستگاه های مجهز به بلوتوث ۵ قادر هستند به شکل همزمان به ۲ ابزار مختلف متصل شوند. برای مثال می توانید صدای موسیقی را به اسپیکر بلوتوث منزل انتقال دهید و تماس های دریافتی را هم با هندزفری بلوتوث خود پاسخ دهید.

برای بررسی بیشتر موضوع، اتصال ۲ اسپیکر بلوتوث را با گلکسی اس ۸ امتحان کردیم. پس از روشن کردن بلوتوث به راحتی اسپیکر اول را پیدا می کنیم و با سرعت زیادی اتصال برقرار می شود. به لطف افزایش پهنای باند حالا سرعت وصل شدن ابزارها به بلوتوث ۵ افزایش یافته است.

اما برای اتصال اسپیکر دوم لازم است در منوی تنظیمات به بخش بلوتوث رفته و از گوشه بالا سمت راست صفحه گزینه Dual audio را انتخاب کنید.

در این بخش دستگاه یادآوری می کند که احتمال دارد عملکرد ابزار دوم که به بلوتوث متصل می کنید به خوبی اولی نباشد و در واقعیت هم تا حدی چنین است. بسته به کیفیت ابزارهای شما، صدای اسپیکر دوم با چند دهم یا حتی نیم تا یک ثانیه تاخیر پخش می شود.

پس از اتصال، با ظاهر کردن منوی نوتیفیکیشن ها (سوایپ از بالای صفحه) می توانید نام ابزارهای متصل به موبایل خود را مشاهده کنید.

اگر میزان تاخیر بین صدای دو ابزار زیاد نبود، احتمالاً بعد از دور کردن اسپیکرها از یکدیگر، وجود چند دهم ثانیه اختلاف چندان محسوس نباشد. اما یک کارایی دیگر این قابلیت هم می تواند استفاده از هندزفری یا هدفون بلوتوث برای پاسخ دادن به تماس های تلفنی باشد.

برای این منظور به در منوی نوتیفیکیشن ها نام ابزار مورد نظر خود را لمس کنید و به دستگاه بگویید صدای موسیقی یا فیلم در حال پخش را به آن ابزار ارسال کند یا تماس های تلفنی را.

حالا می توانید به پخش موسیقی یا فیلم روی اسپیکر بلوتوث ادامه دهید و در صورت نیاز به مکالمه تلفنی هم از هندزفری بلوتوث خود استفاده کنید. البته اتصال ۲ ابزار به پرچمداران قبلی سامسونگ هم ممکن بود، اما هنگام دریافت تماس باید به شکل دستی بین اسپیکر و هندزفری سوییچ می کردید و پخش همزمان صدا از هر دو امکان پذیر نبود.

خوشبختانه به لطف چند برابر شدن بُرد فناوری بلوتوث در این نسخه حرکت کردن شما در اتاق های مختلف منزل کمتر باعث ایجاد اخلال در پخش موسیقی می شود و پهنای باند بیشتر هم به معنای امکان استریم کردن فایل های با کیفیت تر خواهد بود.

در پایان بد نیست بدانید که نام بلوتوث از پادشاه دانمارک به نام Harald Bluetooth گرفته شده است، شخصی که در قرن ۱۰ میلادی قبایل مجزا را متحد کرد و این کشور را در منطقه اسکاندیناوی بنیان نهاد. این مشابه همان کاری است که شرکت های اریکسون، IBM، اینتل، توشیبا و نوکیا در سال ۱۹۹۹ با استاندارد سازی فناوری بلوتوث در حوزه فناوری به انجام رساندند و وجه تسمیه نام این استاندارد ارتباطی به حساب می آید.

منبع : دیجیاتو

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *