جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چهار حوزه‌ تجاری تحت تأثیر آمازون

وارد شدن آمازون به حوزه‌های تجاری جدید، تأثیر قابل‌توجهی بر آن‌ها داشته و خواهد داشت. در این مطلب به چهار حوزه‌‌ای می‌پردازیم که ورود آمازون بر آن‌ها تأثیرگذار است.

 

چهار حوزه‌ تجاری تحت تأثیر آمازون

اخیرا در دنیای تجارت، واژه‌ی جدید «Amazoned» رواج یافته است. این واژه برای آن دسته از حوزه‌های تجاری به کار می‌رود که به‌واسطه‌ی ورود آمازون به آن حوزه، میلیاردها دلار از بازار خود را از دست داده‌اند. یکی از نمونه‌های تأثیر آمازون بر یک حوزه‌ی تجاری، خرید Whole Foods توسط آمازون و ورود این شرکت به حوزه‌ی خرده‌فروشی مواد غذایی است. این خرید شوک بزرگی بر بازار خرده‌فروشی مواد غذایی، فروشگاه‌های فیزیکی و حتی داروخانه‌ها وارد کرد.

شرکت خدمات مالی مورگان استنلی، به کمک شرکت‌های همکارش، به‌منظور بررسی اثرگذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت آمازون بر دیگر حوزه‌های تجاری، تحقیقی انجام داده است. به عقیده‌ی بیش از چهل نفر از تحلیل‌گران شرکت‌کننده در این بررسی، حوزه‌ی کسب و کار مواد غذایی بیشتر از دیگر حوزه‌ها تحت تأثیر ورود آمازون قرار خواهد گرفت. اکنون نیز با خرید Whole Foods، میلیاردها دلار از ارزش بازار مواد غذایی کاهش یافته است.

فروشگاه‌های بزرگ در رده‌ی دوم قرار دارند. به عقیده‌ی ۴۹ درصد کارشناسان، در ۱۲ ماه آینده، آمازون بازار این فروشگاه‌ها را دچار مشکل خواهد کرد. این پیش‌بینی با توجه به تغییر گرایش مصرف‌کنندگان به سمت خریدوفروش اینترنتی، منطقی جلوه می‌کند.

به عقیده‌ی ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه، در حوزه‌ی خدمات، شرکت‌های انبارداری و حمل‌ونقل بیش از دیگر شرکت‌ها تحت تأثیر آمازون خواهند بود. رتبه‌ی دوم در حوزه‌ی خدمات به شرکت‌های خرده‌فروشی املاک اختصاص یافته است؛ ۳۶ درصد از کارشناسان معتقدند این حوزه تحت تأثیر آمازون قرار خواهد گرفت. در مقایسه با شرکت‌هایی نظیر وال‌مارت، آمازون از فضای انبار به‌مراتب کمتری برخوردار است. با خرید Whole Foods، حدودا ۹۳ هزار متر مربع به فضای انبار آمازون افزوده شده است؛ اما این شرکت در تلاش برای افزایش این فضا است که موجب افت بازار خرده‌فروشی املاک خواهد شد.

مورگان استنلی همچنین به بررسی حوزه‌هایی پرداخته است که از تأثیر منفی آمازون بر کسب‌وکارشان در امان خواهند بود. در زمینه‌ی کالاهای مصرفی، ارزان‌فروشی‌ها کمترین تأثیر را از آمازون خواهند پذیرفت. در زمینه‌ی خدمات، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی سلامت و املاک تجاری از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

همچنین، مطالعات مورگان استنلی نشان می‌دهند که ناعادلانه‌ترین تأثیرگذاری آمازون بر یک حوزه‌ی تجاری به خرده‌فروشی‌های قطعات خودرو مربوط می‌شود. لازم به ذکر است که سهام آمازون در سال جاری ۲۷.۵۵ درصد افزایش یافته‌ است.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *