جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چرا زاکربرگ ثروتش را بخشید؟

چند روز پیش، زاکربرگ اعلام کرد که 99 درصد از سهام فیسبوک خود را سالانه به بنیادی تحت عنوان Chan Zuckerberg Initiative خواهد بخشید. این سرمایه 45 میلیارد دلاری قرار نیست در اختیار خیریه ها قرار بگیرد و هدف زاکربرگ هم از ابتدا این نبوده.

چرا زاکربرگ ثروتش را بخشید؟

بسیاری از این حرکت زاکربرگ انتقاد کردند و عنوان نمودند که اهدای ثروتی چند ده میلیارد دلاری به شرکتی با مسئولیت محدود برای شروع اقدام های بشردوستانه منطقی نیست و بهتر است که زاکربرگ این ثروت را در اختیار بنیادهای بزرگ خیریه قرار می داد اما زاکربرگ پاسخی برای منتقدین خود دارد.

وی در فیسبوک خود اینگونه نوشت: «برخلاف بنیادهای سنتی، Chan Zuckerberg Initiative به صورت شرکتی با مسئولیت محدود بنا شده. این اتفاق، دنبال کردن ماموریت ما برای تامین هزینه سازمان های غیر انتفاعی، سرمایه گذاری های خصوصی و مشارکت در مذاکرات قانونی را امکان پذیر می سازد.»

برخلاف شرکت هایی با مسئولیت محدود، بنیادهای خیریه براساس سرمایه گذاری روی کسب و کارهای سودده بنا شده اند و نمی توانند در تصمیم گیری های سیاسی مشارکتی داشته باشند. برخلاف آنچه که زاکربرگ در سر دارد.

عده ای معتقدند با اهدای سهام به جای پول نقد، زاکربرگ از پرداخت مالیات نیز می گریزد. اما زاکربرگ می گوید از این طریق، بنیاد چان زاکربرگ انعطاف بیشتری در ماموریت بشر دوستانه خود خواهد داشت و اگر هدف دور زدن مالیات بود، آن ها به سادگی یک خیریه راه اندازی می کردند اما حالا با راه اندازی شرکتی با مسئولیت محدود، سود مالیاتی دریافت نخواهند کرد و همانند دیگران، مالیات را پس از فروش سهام پرداخت خواهند کرد.

گفته می شود که زاکربرگ در عوض اهدای این سرمایه عظیم، می توانست 45 میلیارد دلار را خرج فیسبوک کند تا این شرکت زودتر اهدافش را محقق سازد اما به نظر می آید آنچه که زاکربرگ برای Chan Zuckerberg Initiative در سر دارد، بسترساز آینده ای بهتر برای فیسبوک و فعالیت های دیگر خواهد بود.
منبع:Facebook

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *