جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چاپ سه بعدی MRI

اسکن‌های پزشکی با کیفیت از جمله ابزارهای مهم مورد استفاده پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌ها است. با همه پیش‌رفت‌های صورت گرفته در زمینه تهیه این تصاویر و تجزیه و تحلیل آن‌ها ، هنوز هم تفسیر بسیاری از این تصاویر دشوار است و در موقعیت‌هایی که پزشک باید تصمیمات سرنوشت‌سازی بگیرد، یک خطای کوچک در تفسیر این تصاویر نتایج جبران‌ناپذیری همراه خواهد داشت. شرکت فیلیپس که بخش مهمی از فعالیت‌های خود را به ارائه سیستم‌های تصویربرداری پزشکی اختصاص داده است، ایده جدیدی برای کمک به پزشکان و بیماران دارد.

چاپ سه بعدی MRI


ایده این شرکت تهیه مدل‌های سه‌بعدی فیزیکی با استفاده از اسکن‌های ام‌آرای است. در این صورت، هم پزشک معالج و هم بیمار می‌توانند درک بهتری از بیماری و روش‌های ممکن برای درمان به دست آورند و تفسیر تصاویر با در اختیار داشتن یک مدل فیزیکی بسیار ساده‌تر خواهد بود.

چاپ سه بعدی MRI
شرکت فیلیپس با این هدف و برای به نمایش گذاشتن قابلیت‌های چنین روشی، از شرکت Ultimaker ارائه‌کننده چاپ‌گرهای سه‌بعدی کمک گرفته است و با کمک یکی از مدل‌های چاپ‌گر این شرکت چند نمونه پزشکی را انتخاب کرده و مدلی سه‌بعدی از آن‌ها تهیه کرده است. فایل‌های ام‌آرآی از فرمت DICOM (سرنام Digital Imaging and Communications in Medicine) به فایل‌های STL تبدیل شدند تا چاپ‌گر سه‌بعدی قادر به استفاده از آن‌ها باشد. با این روش، مدل سه‌بعدی فیزیکی آئورت، مدلی از زانو، مدل کاملی از مغز و ترکیبی از سر و مغز تهیه و به معرض نمایش گذاشته شد.

پزشکانی که روزانه با تصاویر ام‌آرآی سروکار دارند، در حالت عادی مجبورند تصاویر دوبعدی را تفسیر و در ذهن خود مجسم کنند که بخش مورد نظر در کدام قسمت از آناتومی بدن قرار می‌گیرد. این کار دشواری است و برای کسانی نظیر دانشجویان، بیماران و افرادی خارج از حوزه پزشکی که آشنایی کمی با آناتومی بدن دارند، بسیار دشوارتر هم می‌شود. استفاده از مدل‌های چاپ شده سه‌بعدی کمک زیادی به‌ویژه در حوزه آموزش علوم پزشکی خواهد بود.

منبع مجله شبکه

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *