جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


چاقوی تاشو همه کاره

چاقوهای تاشوی ارتش سوئیس یا Swiss Army Kinfe با عنوان اختصاری SAK یک ابزار چند کاره است و از تیغه ای که آلات مختلفی مانند دربازکن کنسرو، چاقو، پیچ گوشتی و… به آن متصل هستند، تشکیل شده است. این ابزارها بر روی یک محور ثابت در گردشند و درون دسته چاقو پنهان می شوند.

دسته چاقو معمولا قرمز رنگ است و یک علامت + سفید کوچک به عنوان سمبل کشور سوئیس در پایین آن قرار دارد. مدلی از این چاقو که در ارتش سوئیس استفاده می شد، یک دسته آلومینیومی داشت. منظور از واژه “Swiss Army Knife” معمولا چاقوی جیبی است.

chaghooye taa sho hame kare

این چاقو ها برای موارد استفاده گوناگون، انواع مختلفی دارند که ابزار هر کدام با دیگری متفاوت است. مدلی از این چاقو که در ارتش سوئیس استفاده می شد، یک دسته فلزی صاف آلومینیومی به همراه یک علامت + داشت و متشکل از سوراخ کن، بطری بازکن، پیچ گوشتی، پوست کن و یک قوطی باز کن بود.

چاقوی فوق که مدل استاندارد ارتش بود، یک قسمت جدا کننده از جنس برنج نیز داشت که باعث می شد چاقو، پیچ گوشتی و سوراخ کن هم زمان باز شوند و برای آماده سازی اسلحه هایی که در ارتش سوئیس به کار می رفت، در واقع این چاقو برای نگه داشتن گلنگدن در زمان بستن اسلحه توسط سربازان به کار می رفت.

رایج ترین مدل SAK ها ترکیبی از مدل ارتشی به علاوه یک تیغه ثانویه، یک قیچی کوچک، یک خلال دندان، یک در بطری باز کن، یک پیچ گوشتی چهارسو و یک سوهان ناخن است.

مدل دیگری نیز وجود دارد که شامل اره، قلاب، ذره بین، قلم خودکار، یک ترازوی ماهی تاشو که مانند یک خط کش 7 سانتیمتری نیز عمل می کند، انبردست/سیم چین و یک زنجیر کلید، می باشد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مدل های جدید تر این چاقوها به وسایل مدرنی از قبیل حافظه موقت USB، ساعت دیجیتالی، ارتفاع سنج دیجیتالی، چراغ قوه LED، اشاره گر لیزری و حتی پخش کننده MP3 مجهز شده اند.

این مدل چاقو به راحتی در کیف پول جای می گیرد.

السنر و کمپانی اش که ویکتورنیکس (Victorinox) نام داشت تا سال 1893 به طور کاملا انحصاری بازار این قبیل محصولات را در اختیار داشتند. در آن سال شرکت سازنده چاقوی دیگری با نام Paul Boechat & Cie با مدیریت دلمونت (Delémont) در سوئیس تأسیس شد که محصولی مشابه را به فروش می رساند و بعدها تئودور ونگر (Theodore Wenger) که یکی از مدیران اسبق بود، مالکیت آن را در اختیار گرفت و نام آن به شرکت Wenger تغییر یافت.

این دو شرکت با هدف تولید چاقوهایی با کیفیت بهتر و قیمت ارزان تر با یکدیگر رقابت می نمودند، شعار تبلیغاتی شرکت Wenger، “چاقوی اصل Swiss Army ” بود و در مقابل شرکت Victorinox “چاقوی ابتکاری Swiss Army” را به عنوان تبلیغ محصولاتش به کار می برد. به هر ترتیب در 26 آوریل سال 2005 شرکت Victorinox شرکت رقیب را در اختیار خود گرفت و یک بار دیگر به تنها تولید کننده SAK بدل شد.

دو شرکت سازنده چاقو در سوئیس Victorinox و Wenger در مجموع سالیانه حدود 500 هزار چاقو در اختیار ارتش این کشور قرار می دادند. بقیه تولیدات این شرکت ها به صادرات، خصوصا صادرات به کشور آمریکا اختصاص داشت.

در حال حاضر پیشرفته ترین چاقوهایی که وجود دارد یکی ساخت شرکت Wenger است که به اشاره گر لیزری مجهز است و دیگری چاقویی با دو گیگا بایت حافظه موقت از تولیدات شرکت Victorinox.

منبع : newdesign

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *