جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


پهپادی که مانند پرنده‌ها فرود می‌آید و از زمین بلند می‌شود

محققان توانسته‌اند پهبادی بسازند که در هنگام نشستن و بلند شدن از زمین عملکردی مشابه پرندگان دارند. در آینده می‌توان از این پهبادها برای رساندن بسته و خاموش کردن آتش استفاده کرد.

پهپاد

محققین سرویس‌های دفاعی BMT و دانشگاه بریستول انگلیس توانسته‌اند پهبادی با بال‌های ثابت بسازند که می‌تواند همانند پرندگان فرود بیایند. هرچند در حال حاضر پروژه‌ی BMT بخشی از یک برنامه‌ی دفاعی بزرگ‌تر با نام تحقیق پی‌ریزی سیستم‌های مستقل است، تیم توسعه‌دهنده باور دارد پهباد آن‌ها می‌تواند روزی برای خاموش کردن آتش‌ یا ارسال بسته مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که پرنده‌ها فرود می‌آیند، یک شیرجه‌ی عمیق اجرا می‌کنند؛ به این معنی که وقتی در ارتفاع کمی قرار دارند، به سرعت پایین می‌آیند و قبل از فرود آمدن، بال‌های خود را با زاویه زیاد به سمت بالا می‌گیرند. پهباد توسعه داده‌شده در BMT نیز به لطف بال‌های خود که می‌توانند به سمت جلو و عقب تاب بردارند، می‌تواند همین کار را انجام می‌دهد. با این سطح از توان مانور، محققین آینده‌ای را متصورند که پهبادها بتوانند به‌سادگی در محیط‌های شهری پرواز کنند و بتوانند بدون برخورد با چراغ‌های کنار خیابان‌ّ و تیرهای برق به مقصد خود برسند.

ولی برای اینکه یک پهباد بتواند با اطمینان خاطر شیرجه عمیق بزند، به چیزی بیشتر از بال‌هایی با فناوری ساخت بالا نیاز است. لازم بود تیم توسعه‌دهنده برای این پرنده یک مغز پرنده مانند نیز بسازند؛ مغزی که بتواند به کمترین تغییرات سرعت حرکت، سرعت باد، زاویه و مکان بال‌ها واکنش نشان دهد. این کار با استفاده از روش یادگیری Q انجام شده است که در آن، سیستم هوش مصنوعی با افزایش مقدار Q (میزان رضایت) به بهترین عمل ممکن دست پیدا می‌کند. همانند یک بچه که در حال بازی Arcade است، این پهباد نیز در طول این آموزش آن‌قدر تلاش کرد که بهترین نتیجه خود را پشت سر بگذارد و در انتها توانست روشی برای رسیدن از مبدأ به مقصد خود بیابد. به گفته‌ی BMT، پس از ۵۰۰۰ تلاش تمرینی، این پهباد توانست یک فرود نرم را به نمایش بگذارد.

منبع : زومیت

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *