جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


اولین پنل نمایشگر IPS LCD پاناسونیک

شرکت پاناسونیک به طور رسمی از اولین پنل نمایشگر IPS LCD رونمایی کرده که کنتراست استاتیک 1:1000000 را ارائه می‌کند. این موضوع در حالی است که بهترین پنل‌های IPS LCD کنونی موجود در بازار ضریب کنتراست استاتیکی 1:1200 را به همراه دارند!

اولین پنل نمایشگر IPS LCD پاناسونیک


شرکت پاناسونیک از جمله کمپانی‌های موفقی محسوب می‌شود که در زمینه طراحی و تولید لوازم خانگی، تلویزیون‌ها، لوازم صوتی و تصویری و نمایشگرهای با کیفیت فعالیت دارد. این شرکت ژاپنی به تازگی مدعی شده که توانسته اولین صفحه نمایش IPS LDC با کنتراست استاتیک 1:1000000 را تولید کند! این موضوع به آن معناست که نمایشگر نامبرده شده تفکیک‌پذیری رنگ فوق‌العاده‌ای مابین بخش‌ها سیاه و سفید را ارائه می‌کند.

کنتراست تصویر در واقع تفاوت مابین نقاط روشن و تاریک را مشخص می‌کند. بنابراین هنگامی که کنتراست یک نمایشگر یا تلویزیون زیاد باشد، تفاوت محسوسی مابین بخش‌های تیره یا سیاه محتوای صفحه با بخش‌های روشن یا سفید آن ایجاد خواهد شد و این امر منجر به افزایش زیبایی تصویر نمایش داده شده می‌شود. در این بین دو نوع کنتراست وجود دارد که با عناوین کنتراست دینامیک و کنتراست استاتیک شناخته می‌شود!

اولین پنل نمایشگر IPS LCD پاناسونیک2

شاید در حین خرید تلویزیون‌ها به این موضوع توجه کرده باشید که فروشنده اشاره می‌کند که تلویزیون مورد نظر کنتراست بالا و حتی 1:1000000 را دارد. این موضوع در حقیقت صحت ندارد و کنتراست اشاره شده، کنتراستی نیست که به شکل مورد نیاز منجر به افزایش کیفیت تصویر شود. کنتراستی که بدین منظور از سوی فروشندگان و حتی شرکت‌های تولید کننده تلویزیون اعلام می‌شود، کنتراست دینامیکی است. کنتراست دینامیکی تفاوت و تغییرات روشنایی پس زمینه را نسبت به محتوای نمایش داده شده ارائه می‌کند، بنابراین جای تعجبی ندارد که شاهد ارائه یک عدد بزرگ و این چنینی باشیم! موضوعی که بیشتر از کنتراست دینامیکی حائز اهمیت بوده و کیفیت یک صفحه نمایش را نشان می‌دهد، ضریب کنتراست استاتیکی آن است!

پنل نمایشگری که هم اکنون پاناسونیک آن را معرفی کرده از کنتراست استاتیک 1:1000000 بهره می‌برد، این موضوع در حالی است که بهترین پنل‌های IPS LCD یا TN کنونی موجود در بازار کنتراست استاتیکی 1:1200 را ارائه می‌کنند. کنتراست استاتیکی نهایتا در پنل‌های VA LCD به 1:5000 می‌رسد. بنابراین این موضوع اهمیت ادعای پاناسونیک مبنی بر دستیابی به نمایشگری با کنتراست استاتیک 1:1000000 را محسوس‌تر می‌نماید.

اولین پنل نمایشگر IPS LCD پاناسونیک3

شرکت پاناسونیک اشاره داشته که کنتراست استاتیکی مد نظر در پنل‌های جدیدش با استفاده از سلول‌های نوری قابل تنظیم و نویی دست یافتنی شده است. سلول‌های جدید نامبرده شده مانند پنل‌های پیشین از کریستال مایع (Liquid Crystal) تشکیل می‌شوند و قادرند که میزان انتقال نور در هر پیکسل را به طور کاملا دقیقی کنترل و تنظیم کنند. پاناسونیک اشاره داشته که با تکنولوژی جدیدش، مشکل نشت نور در پیکسل‌های کناری یا اصطلاحا همسایه هم برطرف می‌شود.

به نظر می‌رسد ک پاناسونیک قصد دارد که سریعا از پنل‌های نمایشگر این چنینی خود استفاده تجاری به عمل آورد. بدون تردید هزینه تولید این پنل‌های IPS LCD با کنتراست استاتیک 1:1000000 بسیار زیاد خواهد بود و پاناسونیک باید در پی کسب درآمد و ایجاد برنامه‌ریزی دقیق برای تحقق بخشیدن به این امر باشد.
منبع:
تک‌ریپورت-شبکه

 

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *