جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


هیولای برقی به نام تسلا

اگر بتوان یک نفر را در دنیای صنعت از نظر هوشمندی و آینده‏ نگری و جاه ‏طلبی با استیو جابز مقایسه کرد آن شخص کسی نیست جز ایلان ماسک. و اگر تنها یک شرکت را بتوان از نظر جذابیت و محبوبیت در دنیای خودرو با اپل در دنیای کامپیوتر مقایسه کرد آن شرکت قطعا« تسلا موتورز» است. این شرکت آمریکایی روی ساخت خودروهای تمام الکتریکی کار می‏کند اما به‌دلیل داشتن تخصص در زمینه ساخت باتری خود یکی از تامین ‏کنندگان باتری خودروهای برقی دیگر بازار هم هست. همچنین این شرکت روی استفاده از باتری در خانه‏ های هوشمند هم فعال است. شرکت تسلا هم ‏اکنون با آرم اختصاری TSLA در بورس نیویورک حضور دارد و دو سال قبل برای نخستین بار به سودآوری رسید. تسلا را به خاطر خودروهایش می‏شناسند اما این خودروها جذابیتی ورای خودروهای معمولی دارند و شاید از جهت جذابیت و امکانات به سوپرخودروها (مانند لامبورگینی و بوگاتی) نزدیک ‏اند، اما با قیمتی حدود ۳۵ هزار دلار (حدود ۱۲۰ میلیون تومان) در رده خودروهای با قیمت متوسط بازار قرار می‏گیرند. به همین دلیل خودروهای جذاب تسلا یک رویای دست نیافتنی برای مردم عادی نیست.

هیولای برقی به نام تسلا


تسلا رودستر نخستین محصول شرکت تسلا بود که اولین خودرو تمام اسپرت جهان نام گرفت. محصول دوم این شرکت مدل S نام داشت که یک سدان لوکس الکتریکی بود و دو خودرو بعدی مدل‏های X و 3 نام گرفته‏ اند. نخستین محصول تسلا یعنی تسلا رودستر نخستین خودرویی بود که از باتری‏های لیتیوم – یون بهره می‏برد. با این باتری این خودرو می‏توانست با هر شارژ تا ۲۰۰ مایل (۳۲۰ کیلومتر) مسافت را طی کند. در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تسلا از مدل رودستر ۲۲۵۰ دستگاه خودرو را در ۳۱ کشور جهان به فروش رساند. این شرکت عرضه مدل S را از مارس ۲۰۰۹ آغاز کرد و در دسامبر سال ۲۰۱۲ تقریبا ۳هزار نفر به‌طور تمام وقت در این شرکت مشغول به‌کار بودند. این تعداد در سال ۲۰۱۴ به ۶هزار نفر رسید.
آقای خاص
در ماه جولای سال ۲۰۰۳ مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ با سرمایه‏ گذاری اولیه این شرکت را راه‏ اندازی کردند. هر دو نفر تا پیش از پیوستن الون ماسک نقش‏های کلیدی در مدیریت شرکت داشتند. ماسک با یک سرمایه‏ گذاری در فوریه ۲۰۰۴ به هیات‌مدیره تسلا پیوست. هدف آنها از ابتدا تولید خودروهای اسپرت الکتریکی‌گران‌قیمت، سپس تولید سدان‏ های مقرون‌به‌صرفه تمام الکتریکی بود. در چندین دوره سرمایه‏ گذاری الون ماسک سهام خود را در تسلا افزایش داد وهم‌اکنون با داشتن ۲۸ درصد از سهام شرکت بزرگ‌ترین سهامدار آن است. شرکت تویوتا (۲۷ درصد) و دایملر (۱۴ درصد) سهامداران بزرگ بعدی این شرکت هستند. در سال ۲۰۱۰ تسلا قدم به بورس نیویورک گذاشت و در همان روزها از شراکت استراتژیک با تویوتا خبر داد. همچنین این شرکت تنها شرکت خودروسازی آمریکا است که یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری از دولت آمریکا گرفته است. شاخص تسلا در بورس در سال ۲۰۱۳ جزو ۱۰۰ شاخص برتر Nasdaq بود. استراتژی الون ماسک به تدریج بر کل محصولات این شرکت سایه انداخته است. درحالی‌که مدل اولیه خودرو یعنی روستر ۱۰۹هزار دلار قیمت داشت مدل بعدی یعنی S با قیمت ۵۷ هزار دلار به بازار عرضه شد و مدل جدید 3 حالا قیمتی نزدیک به ۳۵ هزار دلار دارد. ایده تسلا برای ساخت خودروی تمام الکتریکی ونه حتی هیبریدی افتخارات زیادی را برای الون ماسک به ارمغان آورد. او در سال ۲۰۱۰ جایزه مدیر برتر نوآور صنعت خودرو را از آن خود کرد و امروزه یکی از نوآورترین افراد جهان به حساب می‌آید.
مدل تجاری خاص
مدل فروش خودروی تسلا هم خاص است. این شرکت در فروشگاه‏های بزرگ گالری‏هایی را برای نمایش خودرو درست کرده که خریداران تنها از طریق این مکان‏ها می‏توانند خودروهای شرکت را ببینند و انتخاب کنند. بر خلاف سایر خودروها خریداران نمی‏توانند ماشین‏های تسلا را از فروشگاه‏های ماشین و دلالان خودرو خریداری کنند، آنها ماشین‏ها را در گالری‏های خودرو می‏بینند و سپس از طریق وب سایت تسلا سفارش می د‏‌هند. محدودیت‏ها علیه تسلا کم نیست و به‌دلیل کار نکردن با شرکت‌های دلالی فروش خودرو و انتخاب استراتژی فروش آنلاین از سوی بسیاری از ایالت‏ها محدودیت‏هایی علیه فروش این شرکت اعمال شده است. در واقع هدف تسلا این بوده که شرکت‌های دلالی خودرو را- که در سیاست‌های ایالتی آمریکا نفوذ زیادی دارند – به نفع مشتریان کنار بگذارد و مستقیما خودرو را به خود آنها عرضه کند. همین موضوع باعث عصبانیت زیاد بسیاری از شرکت‌های دلالی فروش خودرو شده که حاکمیت فروش همه محصولات دیگر شرکت‌های خودروسازی را – به جز تسلا – در اختیار دارند. هم‌اکنون در آمریکا و زیر فشار شرکت‌های قدرتمند دلالی خودرو ۴۸ ایالت فروش مستقیم خودرو از شرکت سازنده به مشتریان را ممنوع کرده‏اند. حتی کار به جایی رسیده که همین گروه شکایت‏های قانونی متعددی را علیه تسلا در دادگاه‏های آمریکا طرح کرده‏اند.
به همین دلیل ایالت‏ها در آمریکا هم‌اکنون به دو جبهه له یا علیه تسلا تقسیم شده‏اند. ایالت‏هایی چون نورث کارولینا و نیو همپشایر در کنار تسلا ایستاده‏اند و ویرجینیا و تگزاس علیه این شرکت موضع گرفته‏ اند.

tesla2

تکنولوژی خاص
مهم‌ترین ویژگی خودروهای تسلا در تکنولوژی باتری آن است، هر چند خودروهای الکتریکی کم و بیش شبیه به هم به نظر می‏رسند، اما تسلا تنها شرکت خودروسازی است که از باتری‏های با فرمت سلول بزرگ استفاده نمی‏کند و به جای آن از باتری‏های سلولی لیتیوم- یونی بهره می‏برد که بسیار کوچک‌ترند. از این جهت باتری‏های به‌کار رفته در تسلا بسیار شبیه باتری‏هایی است که در لپ‏تاپ‏ها یا سایر دستگاه‏های کامپیوتری استفاده می‏شود. باتری‏های به‌کار رفته در خودروهای تسلا نمونه خاصی از این نوع باتری‏ها هستند که ارزان‏تر و سبک‏تر از نمونه‏های فعلی باتری لیتیوم-یونی هستند. با این حال این باتری‏ها از تکنولوژی بهره می‌برند که آنها را در برابر آتش گرفتن محافظت می‏کند.با توجه به تعداد و ظرفیت باتری‌ها تسلا قیمت‏های مختلفی را روی خودروهای خود ارائه می‏دهد. به‌عنوان مثال هر چه کیلووات باتری بیشتر باشد قیمت آن برای خریدار هم گران‏تر تمام می‏شود. افزایش ظرفیت باتری باعث می‏شود که خودرو دیرتر نیاز به شارژ داشته باشد. در مدل اولیه رودستر تسلا باتری‏ها را در پشت صندلی‏ها تعبیه کرده بود اما در مدل S این شرکت باتری‏ها را در کف خودرو قرار داد که هر چند باعث شد که فضای داخل کابین خودرو بیشتر شود اما باتری‌ها در معرض ریسک ضربه خوردن از زیر خودرو قرار می‏گرفتند. تسلا این ریسک را با قرار دادن یک صفحه آلومینیومی ۶ میلی‏متری کاهش داد. نکته این بود که این باتری‏هاهم قابل تعویض بودند به این ترتیب خودروها با مراجعه به مراکز شارژ باتری تسلا طی ۹۰ ثانیه به‌طور رایگان باتری خود را تعویض کرده و به راه می‏افتادند. سیستم دوموتوره که All Wheel Drive نام دارد در واقع اتصال دو موتور به دو محور جلویی و عقبی خودرو است که به‌طور مستقل و به شکل دیجیتالی کنترل می‏شود. به همین دلیل این موتورها که در نوع S به‌کار رفته مدل بسیار کوچک و سبک است و همین سرعت فوق‏العاده‏ای به خودرو می‏دهد. همچنین تکنولوژی Autopilot که نوعی کمک راننده است ترکیبی از دوربین‏ها، رادار و سنسورهای ۳۶۰ درجه‏ای است که با تحلیل ترافیک لحظه‏ای می‏تواند به راننده امکان دهد که با فشار یک دگمه لاین را عوض کند. همچنین این سیستم می‌تواند خودرو را به طورخودکار در پارکینگ قرار دهد یا از آن خارج کند. در مدل S وقتی خودرو در نزدیکی ایستگاه‏های سوپر شارژ قرار می‏گیرد خودکار کنار جایگاه پهلو می‏گیرد. صفحه نمایش ۱۷ اینچی بزرگ داخل خودروهای تسلا هم ویژگی دیگر آن است. کنترل نقشه گوگل و مسیریابی تا کنترل تجهیزات و ابزارهای داخل خودرو با این صفحه نمایش انجام می‏شود. همچنین این خودرو به تکنولوژی مجهز است که هیچ دگمه استارتی وجود ندارد و با سوار شدن و بستن درب اتومبیل روشن می‏شود و با خروج از اتومبیل هم خاموش می‏شود.
کپی آزاد
در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ الون ماسک در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که هر کسی می‏تواند از تکنولوژی ‌های این شرکت استفاده کند و هیچ منعی برای استفاده از حقوق انحصاری تسلا وجود ندارد. هدف الون ماسک این است که استفاده از انرژی‏های پاک‏ تر جایگزین سوخت‏های فسیلی شود که هم‌اکنون باعث آلودگی بسیار است. این اقدام الون ماسک بسیار مورد استقبال واقع شد؛ چراکه شرکت‌های تجاری حقوق معنوی تکنولوژی‏های مربوط به خود را به هیچ عنوان به‌طور رایگان در اختیار دیگران قرار نمی‏دهند اما الون ماسک برای یک هدف بزرگ‌تر این کار را انجام داد. با این حال البته برخی از حقوق معنوی مربوط به نام تجاری یا تکنولوژی‏های مخفی این شرکت همچنان محافظت شده باقی مانده است.
تسلا رودستر
نخستین خودروی این شرکت رودستر بود که یک خودروی تمام الکتریکی اسپرت بود. این خودرو نخستین مدل از خودروهای الکتریکی بود که در ایالات متحده به فروش می‏رسیدند و قادر به راندن در بزرگراه بودند. این خودرو همچنین نخستین نمونه از خودروهای الکتریکی بود که قادر بود تا ۳۲۰ کیلومتر با یک شارژ مسافت طی کند. نخستین نمونه این خودرو در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و در همان سال روی جلد تمام مجلات از جمله تایم قرار گرفت و عنوان بهترین نوآوری سال را از آن خود کرد. سرعت این خودرو از صفر تا ۱۰۰ زیر ۴ ثانیه است و حداکثر سرعت آن ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت است. قیمت اولیه این خودرو ۱۰۹ هزار دلار بود اما در آمریکا با حداقل قیمت ۱۲۸ هزار دلار شروع به فروش کرد.
مدل X
این مدل اسپرت به‌دلیل باز شدن خاص در‏ها به سمت بالا طراحی جالب ‌توجهی دارد اما تا سال ۲۰۱۶ عرضه نخواهد شد.

tesla3

مدل S
مدل اس در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. یک سدان که عرضه آن از سال ۲۰۱۲ شروع شد. این مدل دارای سه بسته باتری است که تا ۴۲۶ کیلومتر با هر شارژ قادر به طی کردن مسافت است. فروش این مدل با استقبال گسترده‏ای در آمریکا روبه‌رو شد تنها در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۵ بیش از ۵۰ هزار دستگاه از این خودرو در آمریکا به فروش رفته است. تسلا این مدل را در ورمونت و در مجموعه خودروسازی می‌سازد که پیش از این متعلق به تویوتا و جنرال موتورز بوده و الان کارخانه تسلا نام دارد. این خودرو تا کنون جوایز متعددی را نصیب خود کرده از جمله سبزترین خودروی جهان یا جزو ۲۵ نوآوری سال ۲۰۱۲ قرار گرفته است. در اکتبر سال ۲۰۱۴ تسلا نسخه جدیدی از این مدل را معرفی کرد که P85D نام دارد. این خودرو ۱۰۰ متر را در 2/ 3 ثانیه می‏پیماید و حداکثر سرعت آن ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت است. این مدل می‏تواند با یک شارژ با سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت ۴۷۵ کیلومتر را طی کند. با ۶۹۱ اسب بخار این هیولای برقی بسیار مورد استقبال واقع شد. این مشخصات در صورت کمی هزینه بیشتر از سوی مشتری می‏تواند تغییر کند. مثلا صفر تا ۱۰۰ این خودرو می‏تواند تا عدد خیره‌کننده 8/ 2 ثانیه هم پایین بیاید. در آوریل ۲۰۱۵ تسلا نمونه جدیدی از این مدل با عنوان 70D را عرضه کرد که شامل امکان سوپرشارژ بود. با هر بار شارژ (که کمتر از ۳ ثانیه طول می‏کشد) این مدل می‏تواند ۳۸۶ کیلومتر را بپیماید. این خودرو همچنین دارای سیستم پارک خودرو و سیستم کمک راننده جدید یا اتوپایلوت است. سیستم کمک راننده می‏تواند علامت‏های رانندگی و سرعت‌های مجاز نوشته شده در آن را بخواند و سرعت خودرو را متناسب با آن تنظیم کند. سیستم جدید همچنین می‏تواند با کمک گرفتن از ۱۲ سنسوری که در آن قرار گرفته، خودرو را در مسیر خود نگه دارد یا در مواقع لازم نسبت به تغییر مسیر اقدام کند. سیستم ترمز اتوماتیک این خودرو نیز فوق‌العاده است و به گفته تسلا حتی در سرعت‏های بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‏تواند با شناسایی کودکان یا حیوانات خودرو را کنترل کند. پارک اتوماتیک هم از دیگر امکانات این خودرو است.
tesla4

جایگاه‏های شارژ
یکی از ابداعات تسلا طراحی ایستگاه‏هایی برای عوض کردن باتری خودروها بود. به این ترتیب خودروها داخل ایستگاه‏های شارژ شده و به سرعت باتری آنها عوض می‏شوند. اما تسلا به جز این ایستگاه‏هایی هم برای شارژ کردن خودرو در نظر گرفته است. تا یک ماه قبل ۴۶۲ ایستگاه سوپرشارژ در سراسر جهان راه‏ اندازی کرده است که ۲۰۳ ایستگاه آن در آمریکای شمالی قرار دارند. برای شارژ از این طریق خودرو بین ۳۰ تا ۷۵ دقیقه باید منتظر شارژ باقی بماند که البته در مقایسه با زمان شارژ سایر خودروهای الکتریکی به مراتب زمان کمی بود. حالا و در مدل S تسلا ایستگاه‏های سوپرشارژی ایجاد کرده که در کمتر از ۳ دقیقه شارژ می‌شوند. بسیاری از این ایستگاه‏ها منبع برق مورد نیاز خود را از پنل‏های خورشیدی به دست می‏ آورند و به این ترتیب عملا تولید انرژی هم به روش پاک صورت می‏گیرد.

آرزوهای الون ماسک
مشخص است که تسلا به‌طور ویژه آینده‏ ای را روی خودروهای بدون سرنشین سرمایه‏ گذاری کرده است. ایلان ماسک همواره گفته است که خودروهای فعلی به‌زودی کنار خواهند رفت و روبات‏های خودرو جایگزین آنها خواهند شد. او به آسانسورها اشاره می‏کند که روزی اپراتور داشتند و گفت که اتومبیل‏ها هم چنین سرنوشتی خواهند داشت. به عقیده الون ماسک مجموعه رادار و سنسورهای اتومبیل به‌زودی سطح ایمنی را در خودروها بالا می‏برد و به آنها استقلال می‏بخشد. با این حال همه چیز به گفته الون ماسک به پیشرفت‏های کامپیوتری بستگی دارد. در واقع این کامپیوترها هستند که باید سریع‏تر شوند، امن‏تر شوند. اینها به همراه مجموعه سنسورها و دیگرابزارهای موجود در خودرو می‏توانند مجموعه یکپارچه‏ای از خودروهای بدون سرنشین را به وجود بیاورند که حتی قادر به ارتباط با دیگر خودروها به صورت هوشمند باشد.

منبع:دنیای اقتصاد

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *