جهت ورود به تالار گفتمان سایت کلیک کنید


هراس رسانه ها از News اپل

از پاییز امسال دارندگان آیفون و آی‌پد اپلیکیشن جدیدی از اپل را روی دستگاه‌های خود خواهند دید که News نام دارد.

هراس رسانه ها از News اپل

 

این اپلکیشن نخستین تلاش اپل برای حضور در عرصه‌ بسته‌بندی و ارایه اخبار است که هم اکنون تعداد زیادی از شرکتها مانند Flipboard سال‌هاست در آن تجربه و فعالیت دارند.

اما برای انتشار دهندگان اخبار و سازمان‌های خبری این اپلیکیشن چیزی ورای سرویس‌های موجود است چراکه برای آنها علامت دیگری است از اینکه آنها در حال از دست دادن کنترل توزیع و دیده شدن اخبار هستند. حالا دیگر فرمان هدایت مخاطبان لزوما در دست بنگاه‌های خبری نیست.

 

از دست دادن کنترل انتشار

کسانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند خوب می‌دانند که بسیاری از مخاطبان آنها از راه‌های مختلفی به سایت آنها مراجعه می‌کنند. راه‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر و گوگل. اما پلت‌فرم‌های این شرکت‌ها صرفا لینک یا بخش اندکی از مطلب را می‌توان انتشار داد و برای دیدن تمام مطلب باید به سایت اصلی منبع خبر مراجعه کرد.

در اپلیکیشن جدید اپل یعنی News اما وضعیت به گونه‌ای دیگر است چراکه اینجا شما  می‌توانید تمام خبر را داخل این اپلکیشن بخوانید. بنابراین کاربر برای خواندن خبر نیویورک تایمز را CNN دیگر لزوما به خود سایت منبع خبر هدایت نمی‌شود. فیس‌بوک هم پیش‌ از این تلاش مشابهی را در ماه مه امسال انجام داد و با اپلکیشن Facebook Instant نگرانی‌های صنعت رسانه را برانگیخت چراکه در این صورت دیگر مراجعه به سایت‌های رسانه‌ها بسیار کاهش خواهد یافت.

” Joshua Benton مدیر لابراتوار روزنامه‌نگاری Niemen می‌گوید: در دوران ماقبل وب روزنامه‌ها کنترل کاملی روی تبلیغات، توزیع، چاپ و تحویل روزنامه داشتند و این یعنی از ابتدا تا پایان فرآیند یک روزنامه در اختیار خود رسانه قرار داشت.

اما واقعیت این است که در دوران فعلی خواندن خبر و دیدن مطالب از طریق تنها یک سایت یا رسانه خبری کار دشواری است و مجله‌های آنلاین در حال گسترش‌اند. مجله‌هایی مثل Flipboard این امکان را فراهم می‌کنند که کاربر به تمامی محتوای سایت‌ها، رسانه‌ها و وبلاگها تنها از طریق یک اپلکیشن دسترسی داشته باشد اما مشکل آنجاست که برای خواندن کل مطلب در این اپلکیشن دوباره صفحه اصلی این سایت‌ها فراخوانی می‌شود.

از طرف دیگر شبکه‌های اجتماعی دسترسی سریع‌تری به اخبار را برای کاربران فراهم کرده‌اند. اپلکیشن اسنپ‌چت به عنوان مثال برای رسانه‌ها فضایی را فراهم کرده تا از طریق امکان اختصاصی Discover ویدیوهای خود را ضبط کنند. این متفاوت از مدل مرسومی است که کاربران قادر به ضبط و اشتراک گذاری ویدیو در آن هستند.

معامله برد برد ؟

اما اپل و فیس‌بوک در واقع قصد ایجاد مشکل برای رسانه‌ها را ندارند. آنها تلاش می‌کنند که کاربران خود را از مسیری سریع‌تر و راحت‌تر ( و در عین حال مرتبط تر به خود ) به خبر مورد علاقه‌شان برسانند. برخی از آنها حتی تلاش کرده‌اند رسانه‌ها را هم در این مسیر همراه خود کنند.به عنوان مثال اپل  اعلام کرده تمام درآمد ناشی از تبلیغات را هم به خود بنگاه‌های خبری می‌دهد. به گفته  اپل رسانه‌ها می‌توانند ۱۰۰ درصد درآمد ناشی از تبلیغاتی که روی محتوای مربوط به خود در اپلیکیشن News انجام می‌دهند را برای خود حفظ کنند. اما در صورتی که اپل از طریق پلت‌فرم  مربوط به تبلیغات خود iAds تبلیغی را به فروش برساند ۷۰ درصد درآمد را به ناشر ( رسانه) می‌دهد. این دقیقا کاری است که فیس‌بوک هم انجام می‌دهد و از قضا دقیقا تناسب درآمد رسانه‌ها و سهم بنگاه در پلت‌فرم فیس‌بوک هم با اپل یکسان است. فیس‌بوک در عین حال گفته که آمارهای مربوط به مراجعه و بازدید کاربران را هم در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد تا آنها حس نکنند که اطلاعاتی از مخاطبانشان ندارند.

البته اپل می‌خواهد خود کاربرانش تصمیم بگیرند که آیا آگهی برای آنها پخش شود یا نه و این چیزی نیست که ناشران و رسانه‌ها را راضی کند. از طرفی دیگر گرفتن ترافیک در ازای دادن درآمد ناشی از تبلیغ چیزی نیست که رسانه‌ها می‌خواهند.

در عین حال گفته شده اپل با ارسال نامه‌ای به رسانه‌ها از آنها دعوت کرده به این سرویس بپیوندند اما این دعوتنامه‌ای است که در واقع خبر از استفاده اپل از رسانه پیش از توافق را هم می‌دهد. یعنی رسانه‌ها اگر می‌خواهند اپل از اخبار آنها استفاده نکند باید به این نامه جواب نه بدهند و به طور پیش‌فرض پاسخ مثبت فرض شده است. این چیزی است که بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران را ناراحت کرده است.

منبع:ای تی ایران

جهت تبادل گفتگو و حل مشکلات در باره این موضوع , کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *